خانه » اخبار و رویدادها » فعالیت ۲۴ کارخانه و واحد تولید آجر در ورامین/ صادرات آجر ورامین به اروپا و آسیا

فعالیت ۲۴ کارخانه و واحد تولید آجر در ورامین/ صادرات آجر ورامین به اروپا و آسیا

ajor

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، بسیاری از مردم کشور، ورامین را با تولیدات کشاورزی و دامی آن می شناسند زیرا این شهرستان در زمینه تولید گندم، جو، گوشت قرمز، لبنیات و صیفی جات به عنوان قطب استان تهران محسوب شده و بسیاری از نیازهای روزمره پایتخت را تأمین می کند.

امروز شهرستان ورامین در کنار تولیدات کشاورزی گذشته خود با نیاز سنجی و حضور سرمایه گذاران با انگیزه توانسته است در بخش های مختلفی نظیر تولید پسته، زعفران، گلاب، پرورش شترمرغ و غیره حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

فعالیت ۲۴ کارخانه و واحد تولید آجر در ورامین

یکی از بخشهایی که در چند سال گذشته و به همت تولیدگران و سرمایه گذاران ورامینی از رونق خاصی برخوردار بوده، صنعت آجر می باشد که موجب معرفی شهرستان ورامین در بازارهای جهانی و اشتغالزایی برای صدها جوان جویای کار شده است.

اکنون لکه صنعتی خیرآباد و واحدهای صنعتی مستقر در پویینک قرچک شاهد فعالیت بیش از ۲۴ کارخانه و واحد تولیدی آجر در انواع مختلف تزیینی، نما، ساختمانی، آجرهای مخصوص کوره، آجر سبک و سنگین است که چشم هر فعال اقتصادی را به خود خیره می کند.

راه اندازی کم نظیرترین کارخانه آجرسازی کشور در ورامین

از طرف دیگر با تلاش سرمایه گذاران ورامینی و با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان، یکی از کم نظیر ترین و بزرگترین کارخانه های آجر سازی ایران با تولید بیش از ۶۷ نوع آجر در ورامین راه اندازی شده که بیش از صد نفر را مشغول به کار کرده است.

اما نکته حائز اهمیت در این میان، عدم توجه کافی بانک ها و برخی مسئولان دولتی به فعالان اقتصادی در این زمینه است که باعث ناراحتی و کم انگیزگی تولیدکنندگان می شود و ضرورت دارد تا در سالی که رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی تأکید فراوان دارند به این واحدهای صنعتی توجه جدی تری صورت گیرد.

کشورهای روسیه، ازبکستان، افغانستان و عراق خریدار اصلی آجر ورامین هستند

حسن سیاه منصوری که مدت ۱۲ سال است به عنوان یک از تولیدکنندگان برتر ورامین در صنعت آجرسازی فعالیت می کند و توانسته محصولات خود را به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر کند با اشاره به وضعیت صنعت آجر در ورامین اظهار داشت: امروز صنعت آجر در ورامین از رشد و بالندگی بالایی برخوردار شده است به طوری که هم اینک بیش از ده ها نوع آجر در مصارف گوناگون در کارخانجات ورامین تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

این تولید کننده صنعت آجر افزود: خوشبختانه تولیدات آجر ورامین نه تنها توانسته است جوابگوی نیازهای داخلی باشد بلکه هم اکنون کشورهای روسیه، ازبکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه خریدار اصلی آجر ورامین هستند و از طرف دیگر میزان بسیار زیادی از نیاز کشور عراق در زمینه آجر را کارخانجات ورامین تأمین می کنند.

وی ادامه داد: برای تولید آجر از خاکهای مختلفی استفاده می شود که در برخی کارخانجات ورامین تلاش شده تا برای بالارفتن کیفیت از بهترین نوع مواد اولیه استفاده شود به همین خاطر سنگ های قزوین، طبس و خاک رس ورامین که از نوع بهترین خاک های کشور است در صنعت آجرسازی ورامین استفاده می شود.

رتبه اول ورامین در تولید آجرنما در استان تهران

سیاه منصوری اضافه کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که با تلاش و همت تولیدکنندگان و کارگران منطقه ورامین، هم اکنون این شهرستان در تولید آجر نما در سطح استان تهران رتبه اول را کسب کرده و توانسته حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: امروز یکی از کم نظیرترین کارخانجات تولید آجر در کشور در ورامین مستقر شده که در صورت تکمیل تمام واحدهای آن می تواند نیازهای تمام کشور را به سرعت پاسخ دهد و هیچ درخواستی روی زمین نماند.

مشکلات بانکی تولیدکنندگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد

وی گفت: کیفیت آجرهای ورامین به حدی است که ماهیانه بیش از ۳۵۰ تن از تولیدات آجر ورامین فقط از  یک کارخانه این شهرستان به روسیه ارسال می شود و مشتریان روسی آجرهای ورامین از کیفیت این محصول راضی هستند.

سیاه منصوری تأکید کرد: خوشبختانه دستگاه های مدرن و اروپایی که قابلیت تولید سه برابری نسبت به دستگاه های مشابه و قدیمی خود را دارند در کارخانه آجر ورامین مورد استفاده قرار گرفته که در بالابردن راندمان کار بسیار موثر بوده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تمام هزینه های تولید آجر در ورامین توسط بخش خصوصی پرداخت شده است اظهار داشت: در سال جدید که مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی تأکید فراوان می کنند، باید حمایت جدی تری از تولیدکنندگان که سرمایه خود را برای رونق اقتصاد کشور به کار گرفته اند، صورت پذیرد اما متأسفانه هم اکنون مشکلات مهمی در زمینه وام های بانکی و مساعدت بانک ها با سرمایه گذاران وجود دارد.

فعالان صنعت آجر خواستار تخصیص تسهیلات ارزان قیمت هستند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین نیز با اشاره به مشکلات برخی واحدهای تولیدی آجر در شهرستان برای تخصیص اعتبارات لازم اظهار داشت: برخی واحدهای تولید آجر شهرستان ورامین برای رونق فعالیت های اقتصادی خود درخواست کمک دولت و بانک ها را دارند.

حسن میرزایی افزود: در این میان برخی از واحدهای صنفی مثل کارخانه آجر نمای محک که در سطح استان تهران از ویژگی های خاصی برخوردار است، برای دریافت تسهیلات جهت رونق و توسعه فعالیت های خود معرفی شدند.

وی ادامه داد: در بخش تسهیلات باید توجه داشت که واحدهای تولیدی که شرائط آن از طریق صندوق توسعه ملی تأیید می شود، مشمول وام با سود ۲۱ درصد هستند و سایر واحدهای تولیدی که این شرائط را ندارند به بخش تسهیلات بنگاه های زودبازده بانک ها برای دریافت وام با سود ۲۴ درصد معرفی خواهند شد.

میرزایی اضافه کرد: فعالان تولیدی در این بخش در زمره واحدهای تولیدی صندوق توسعه ملی قرار ندارند و دریافت وام با سود ۲۴ درصد را نیز به صرفه نمی دانند و خواستار تخصیص تسهیلات با سودهای پایین تر هستند که این درخواست توسط اداره صنعت، معدن و تجارت به فرمانداری ورامین منتقل شده که هنور به نتیجه لازم نرسیده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.