خانه » اخبار و رویدادها » همایش تجلیل از فعالان زکات ورامین برگزار شد/ تمام درآمدهای انسان متعلق به خودش نیست

همایش تجلیل از فعالان زکات ورامین برگزار شد/ تمام درآمدهای انسان متعلق به خودش نیست

IMG14255790

همایش تجلیل از فعالان زکات ورامین با حضور آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و شورای عالی زکات و مدیران و مسئولان اجرایی ورامین در سالن همایش شهرداری برگزار شد.

در این مراسم مسئولان ورامین با اشاره به پتانسیل های موجود در تولید گندم و جو در ورامین تأکید کردند که شهرستان به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری استان تهران، در پرداخت زکات نیز پیشگام بوده است.

در این همایش حجت الاسلام سید محسن محمودی با اشاره به تلاش مسئولین ورامین برای جمع آوری زکات اظهار داشت: از چند سال گذشته مسئولان با حضور در روستاهای ورامین درباره اهمیت و جایگاه زکات برای مردم صحبت کردند که در این زمینه تاکنون قدم های موثر و مهمی در احیای فریضه زکات برداشته شده اما هنوز پتانسیل و ظرفیت های ویژه در این زمینه در دیار ۱۵ خرداد وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از قدم های خوبی که در ورامین برداشته شده، تشکیل شورای زکات در روستاها است و هم اکنون عاملین زکات در ۲۲ روستا با محوریت امام جماعت روستا فعال هستند و به ترویج فرهنگ پرداخت زکات می پردازند.

محمودی اضافه کرد: در سال گذشته و با تلاش های صورت گرفته بیش از ۷۰۰ میلیون تومان زکات در شهرستان ورامین و روستاهای اطراف جمع آوری شد که بر اساس مصوبه شورای زکات، در همان روستاها و در موضوعات فرهنگی و اجتماعی هزینه گردید.

این مسئول عنوان کرد: با هماهنگی صورت گرفته و تلاش تمامی مسئولان و عاملین زکات در روستاها در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان زکات از کشاورزان و دامداران ورامینی جمع آوری شد و پیش بینی می شود که با ادامه یافتن این روند، این میزان تا پایان سال به بیش از یک میلیارد تومان برسد.

فرهنگ سازی در امر زکات یک نیاز و ضرورت انکار ناپذیر است

عضو شورای زکات شهرستان ورامین متذکر شد: در سال گذشته ۱۷ مسجد و حسینیه با زکات جمع آوری شده توسط مردم ورامین، مرمت و بازسازی و دو خانه عالم در روستاهای ورامین به بهره برداری رسید و در کنار آن برخی خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم روستاها ارائه شد.

محمودی گفت: امروز فرهنگ سازی در امر زکات یک نیاز و ضرورت انکار ناپذیر است و همه فعالان و مسئولان این امر باید از همه توان و ظرفیت خود در این زمینه بهره ببرند و این موضوع را یادآور شوند که همانگونه که نماز بر هر فرد مسلمانی واجب است، زکات نیز به برخی از مشاغل و افراد واجب می شود.

امام جمعه موقت ورامین تأکید کرد: قطعا کسانی که زکات می پردازند، خیر و برکت آن را در زندگی و کسب و کار خود می بینند و در حوادث و بلایای غیرمترقبه از آسیب مصون می مانند که نمونه آن در شهرستان ورامین اتفاق افتاده است.

زکات موجب مصونیت اموال می شود

نماینده ولی فقیه در شورای عالی زکات کشور گفت: ثروتمندان باید متوجه باشند که حقوقی بر گردن آنهاست که باید این حقوق را ادا کنند و بدانند که خمس و زکات هر کدام جایگاه مخصوص خود را دارد و اگر زکات توسط ثروتمندان پرداخت شود در میان مسلمانان فقیری باقی نخواهد ماند.

آیت الله حسن عالمی با اشاره به اهمیت فریضه زکات اظهار داشت: زکات امری است که در فرهنگ انسانی از ابتدای خلقت تاکنون وجود داشته و بسیاری از موارد آن را در آیات قرآن کریم، حدیث نبوی و روایات ائمه معصومین مشاهده می کنیم، به هر ترتیب زکات در تاریخ زندگی بشر همواره وجود داشته و از جایگاه خاصی نیز برخوردار بوده است اما گاهی ممکن است در تاریخ با نام های های متفاوت از زکات یاد شده باشد.

۳۰ آیه قرآن کریم به مسأله زکات اختصاص پیدا کرده است

وی در ادامه با اشاره به پیوند میان نماز و زکات از دیدگاه اسلام بیان داشت: فقهای اسلامی بر اساس روایات و سنت، همواره وجوب نماز را مطرح می کنند و در هیچ مکان و شرائطی نماز از انسان ساقط نمی شود به طوری که اگر انسان سالم باشد باید نماز خود را کامل بخواند و  اگر مشکل دارد و مسافر است، نماز را شکسته و به صورت ایستاده قرائت کند و اگر هم نمی تواند به صورت ایستاده نماز بخواند، نشسته و یا حتی خوابیده این تکلیف الهی را انجام دهد.

عالمی اضافه کرد: در مورد زکات نیز این مسأله مطرح است و زمانی که اموال انسان در برخی مشاغل به حد نصاب رسید، انسان مشمول پرداخت این واجب الهی می شود و در هر صورت و شرائطی باید دین خود را ادا کند که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه زکات در اسلام است.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی عنوان کرد: خداوند همواره از انبیا و امامان معصوم خواسته است که مردم را به نیکی و خیرات دعوت کنند که بدون تردید یکی از این خیرات، زکات است و نماز و زکات جایگاه ویژه ای در میان سایر عبادت های عام دارد به طوری که طبق روایات اگر نماز انسان پذیرفته شود، سایر عبادات نیز قبول خواهد شد.

وی تأکید کرد: در روایتی نیز پیامبر اکرم به کسانی که زکات نپرداخته اند، می فرماید که نماز این افراد در پیشگاه الهی قابل قبول نخواهد بود و بیش از ۳۰ آیه قرآن کریم به مسأله زکات اختصاص پیدا کرده که همواره نماز و زکات در این آیات در کنار هم آمده است به همین خاطر باید موضوع زکات در جامعه اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد.

تمام درآمدهای انسان متعلق به خودش نیست

این مسئول متذکر شد: از طرفی باید به این نکته توجه کرد که زکات یک فرمان و تکلیف الهی است و هر کس زکاتی از اموال خود بپردازد، مطمئن باشد که از مالش کاسته نخواهد شد بلکه دارایی وی مصونیت پیدا می کند و این نشدنی است که کسی با زکات دادن مالش کاهش و با ندادن زکات، اموالش افزایش پیدا کند.

عالمی افزود: ما باید متوجه باشیم تمام درآمدهای انسان متعلق به خودش نیست، بلکه بخشی از آن متعلق به خود فرد و قسمت دیگری نیز متعلق به دیگران است و به عبارت دیگران فقرای جامعه شریک مال ثروتمندان هستند.

وی ادامه داد: ثروتمندان باید متوجه باشند که حقوقی بر گردن آنهاست که باید این حقوق را ادا کنند و بدانند که خمس و زکات هر کدام جایگاه مخصوص خود را دارد و اگر زکات توسط ثروتمندان پرداخت شود در میان مسلمانان فقیری باقی نخواهد ماند.

نماینده ولی فقه در شورای عالی زکات کشور گفت: در فقه اسلامی زکات واجب و مستحب وجود دارد و کسانی که مال التجاره و یا مکاسب دارند، مستحب است که زکات پرداخت کنند که قطعا برکت آن را در زندگی خود می بیینند.

در این مراسم از فعالان و عاملین زکات ورامین که در زمینه ترویج فرهنگ زکات تلاش کردند با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

گفتنی است ورامین بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین زیرکشت گندم و ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز زیر کشت جو دارد و در این زمینه به عنوان قطب کشاورزی استان تهران محسوب می شود.

مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.