خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » آخرین وضعیت مترو ورامین/ احمدی نژاد ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص داد/ نقوی: انتقال راه آهن غیر ممکن است/ هر اقدامی که کار اجرای مترو را کند کند خیانت به حقوق مردم است / شورای شهر باید پاسخ مردم را بدهد/ مصوبات شورای ترافیک استان تهران

آخرین وضعیت مترو ورامین/ احمدی نژاد ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص داد/ نقوی: انتقال راه آهن غیر ممکن است/ هر اقدامی که کار اجرای مترو را کند کند خیانت به حقوق مردم است / شورای شهر باید پاسخ مردم را بدهد/ مصوبات شورای ترافیک استان تهران

naghavi--

دکتر سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه ای پیرامون پروژه مترو تهران- پیشوا گفت: سابقه مترو ورامین به دولت اول دکتر احمدی نژاد باز می گردد که در ابتدا این پروژه به عنوان راه آهن شهری تصویب شد.

وی ادامه داد: در سفر دوم دولت دهم که بنده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودم، مطرح شد که رئیس جمهور به مردم قول مترو را داده است ولی در حال حاضر راه آهن شهری در حال اجرا می باشد که این به نفع مردم منطقه نبوده و باید به مترو تغییر پیدا کند.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این تغییر و تحولات کار بسیار سختی بود ولی با پیگیری هایی که از طریق رئیس جمهور وقت و وزیر راه آقای نیکزاد انجام شد، پروژه ورامین ماهیتش از راه آهن گرفته شد و به مترو داده شد و از سوی دیگر نیز در ردیف بودجه ای در ردیف بودجه ثمراتی و هم دستگاه اجرایی از راه آهن به شرکت مترو منتقل شد.

وی ضمن بیان اینکه دکتر احمدی نژاد در آن زمان ۱۵۰ میلیارد تومان خارج از جدول بودجه برای این پروژه اختصاص داد و کار شرکت مترو شروع شد اذعان کرد: شرکت مترو سریعاً سه پیمانکار گرفت و خط مترو تهران به قرچک، ورامین و پیشوا را به آنها تحویل داد که پیمانکاران نیز سریعاً تجهیز کارگاه های خود را شروع کردند.

نقوی در خصوص مسیر این پروژه نیز گفت: این پروژه ها بسیار سنگین است، زیرا باید ۵ ایستگاه و ۷۰ پل که اغلب آنها نیز روگذر بوده و هر کدام نیز چند میلیارد تومان هزینه در بر دارد احداث شود.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسیر شهرری تا قرچک هیچ مشکلی نیست؛ توسط شهرداری و شورای شهر زمین برای احداث ایستگاه اختصاص داده شده است و فرماندار قرچک نیز به طور جدی پیگیر امورات مربوط به مترو می باشد و کار نیز در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: در ورامین احداث مترو در کنار خط راه آهن و روی زمین با مخالفت شورای شهر و شهردار ورامین روبرو شد و همه آنها گفتند که نمی گذاریم مترو از روی زمین احداث شود، بلکه باید مترو به زیر زمین انتقال پیدا کند.

نقوی با بیان اینکه فرقی نمی کند که مترو زیر زمین یا روی زمین احداث شود، فقط می خواهیم حق مردم ادا شود زیرا همه مردم منتظر هستند تصریح کرد: هر تصمیم یا اقدامی که کار اجرای مترو را کند کرده و یا مانعی بر سر راه آن قرار دهد خیانت به حقوق مردم است زیرا آنها را از حق و حقوق خود محروم می شوند.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: مسیر ورامین- پیشوا هم مشکلی ندارد زیرا امام جمعه، شهردار، فرماندار، شورای شهر و مسئولین این شهرستان نیز همکاری خوبی دارند.

وی ادامه داد: مسئولین در پیشوا زمین احداث ایستگاه و تجمع قطارهای مترو را در اختیار شرکت مترو قرار داده اند که باید این را نیز اعلام کرد که زمین محل تجمع قطارهای مترو به تنهایی ۱۵ هکتار زمین در مرکز شهر می خواست که تامین شده و کار با سرعت در حال اجرا است.

نقوی بیان کرد: در ورامین فرماندار خیلی پیگیر مسئله مترو می باشد که در روزهای گذشته نیز با درخواست ایشان، معاون عمرانی استاندار آقای مهندس کریمی به ورامین آمده و جلسه ای در فرمانداری برگزار شد که علی رغم اعتراضات راه آهن، شورای ترافیک استانداری مصوب کرد که مترو باید اجرا کننده این طرح باشد.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در خصوص خط مترو در ورامین نیز گفت: سه پیشنهاد برای مترو ورامین وجود دارد که اولین پیشنهاد این می باشد که خط مترو باید به زیر زمین برود و دومین پیشنهاد نیز این است که خط مترو در کنار خط راه آهن احداث شود.

وی ادامه داد: سومین طرح در خصوص خط مترو ورامین نیز این بوده است که مترو به بیرون از شهر ورامین انتقال پیدا کند که در همین خصوص شرکت مترو اعلام کرد که حاضریم مترو  به زیر زمین انتقال پیدا کند.

نقوی ضمن بیان اینکه احداث خط مترو در زیر زمین هزینه ها را چند برابر می کند بیان کرد: کار احداث مترو با تمام سرعت در حال اجرا است که هزینه آن حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که تا به امروز ۳۰۰میلیارد تومان آن تامین شده است و ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای اتمام کار نیاز دارد که این کار بزرگ به زودی تمام نمی شود.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: شورای شهر ورامین در دوره های گذشته انتقال راه آهن به بیرون شهر را تصویب کرده است و امروز نیز با این استدلال که چون ما در سال های گذشته این طرح را تصویب کرده ایم باید راه آهن به بیرون شهر منتقل شود و مترو نیز متعاقباً به بیرون از شهر انتقال پیدا کند استدلال درستی نیست چون انتقال راه آهن غیر ممکن است.

وی ضمن بیان اینکه طرح تفصیلی شهرداری ها باید با هزینه خود شهرداری ها احداث شود گفت: دلیل اینکه می گویم طرح انتقال راه آهن به بیرون از شهر غیرممکن است این می باشد که این انتقال ۱۰۰۰میلیارد تومان هزینه در بردارد که سالانه تنها ۴۰ میلیارد تومان بودجه به شهرداری ورامین اختصاص پیدا می کند.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرداری ورامین باید بودجه ۳۰ سال خود را به صورت یکجا گرفته و در این مدت حقوق و مزایای کارکنان خود را پرداخت نکرده و هیچ عملیات عمرانی انجام ندهد تا بتواند خط راه آهن ورامین را به بیرون شهر منتقل کند، البته این در صورتی است که راه آهن با این انتقال موافقت کند.

وی ضمن بیان اینکه این استدلال که راه آهن نمی تواند به بیرون شهر انتقال پیدا کند نباید مترو را کنار خط راه آهن احداث کنیم اشتباه است خاطر نشان کرد: این را نیز باید بگوییم که شورای شهر نماینده های مردم هستند و مردم امورات شهر را به آنها سپرده اند و آنها باید تصمیم گیری کنند.

نقوی ادامه داد: شورای شهر ورامین می خواهند که مترو را ملزم کنند تا خط مترو را از زیر زمین منتقل کند ولی یک ریال هزینه نه می توانند و نه دارند که به مترو دهند.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: احداث خط مترو در زیر زمین هم هزینه بیشتری را دارد و هم اینکه زمان بیشتری را در بر می گیرد که کار را طولانی تر می کند که از نظر هزینه باید بگوییم که تامین هزینه احداث از طریق شرکت مترو کار را با مشکل روبرو می کند.

نقوی در پایان گفت: شورای شهر، شورای قانونی و نماینده مردم است که باید پاسخ مردم را نیز بدهد. ( ورامین ما)

http://www.varamincity.ir/wp-content/uploads/2013/07/80748150-4576985.jpg

مهلت یک هفته‌ای برای مطالعات متروی زیرزمینی ورامین

نخستین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان تهران در مورد متروی این شهرستان برگزار شد و این نشست مصوباتی را به‌همراه داشت که از آن میان می‌توان به مسیر ۱۱٫۵ کیلومتری متروی ورامین از زیرزمین و مهلت یک هفته‌ای به شرکت مترو برای مطالعات این طرح اشاره کرد.

در ادامه متن این صورتجلسه را با هم می‌خوانیم:

این گزارش حاکی است، نخستین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان تهران پیرو دعوتنامه شماره ۱۴۰۱۰/۴/۹۳ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با حضور کلیه مدعوین در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر موارد ذیل مطرح و مصوب شد.

منوچهر ثنایی موحد، مشاور معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیر حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران در ابتدا با توجه به حساسیت موضوع و پیگیری جدی و رفع موانع موجود و همچنین دستیابی به یک راه حل عملی و جلوگیری از تأخیر بیش از حد عملیات اجرایی پروژه و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال مطالبی را عنوان کرد.

مشاور طرح (شرکت آمود راه) در ادامه توضیحاتی را به صورت پاورپوینت ارائه کرد و عنوان شد که در حدود ۶۳ درصد از کاربری‌ها به‌صورت مسکونی و فضای سبز در مجاورت مسیر ریلی قرار دارند که از لحاظ ضوابط سازمان محیط زیست این امر دارای اشکال است و مطابق طرح تفصیلی مصوب خروج خط راه آهن و انتقال آن به ضلع غربی ورامین را اجتناب ناپذیر دانستند. که با اجرای این موضوع ضمن کاهش چشمگیر هزینه‌های مربوط به تملک و آزادسازی و …، ترافیک شهر ورامین نیز تسهیل می‌شود.

مشاور شرکت مترو تهران در ادامه به تعدادی از اعداد و ارقام و نقشه‌ها ایراداتی را وارد کرد که پس از بحث و بررسی فراوان در ارتباط با اجرای زیرزمینی یا رو زمینی پروژه، گاباری مورد نیاز، فواصل ایستگاه‌ها، طول تقاطع های رازی و ۱۵ خرداد و …، لرزه‌های حاصل از حرکت قطارها، شعاع قوس و سرعت حرکت قطارها، زمین مورد نیاز برای ایستگاه‌های مورد نیاز و … و توضیحات محسن خوانساری، فرماندار شهرستان ورامین و علی حیدریان شهردار ورامین و سایر مدعوین مطرح کردند که در پایان مراتب ذیل تصمیم‌گیری شد.

مصوبات این نشست به شرح زیر است:

  • مقرر شد: شرکت متروی تهران، مطالعات کامل انجام شده (شامل: مشخصات ناوگان، ریل، کنترل و مخابرات و علامت دهی، زیرسازی و روسازی، انرژی، تعمیرگاه و دپو، پارکینگ و …) و مصوبات مربوطه در خصوص مسیر متروی تهران ـ ورامین‌ ـ پیشوا را به دبیرخانه شورای هماهنگی ترافیک استان برای اقدامات بعدی ارائه کند.
  • مقرر شد: شرکت متروی تهران، نقشه‌های اجرایی تقاطع امام رضا (ع) را ضمن تطبیق با طرح تفصیلی مصوب شهر ورامین ظرف مدت ۱۰ روز به شهرداری ورامین تحویل و یک نسخه از آن را به دفتر حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران ارسال کند.
  • با توجه به خواسته شهروندان ورامین و طرح جامع آن شهر و نظر به رأی‌گیری به عمل آمده به اتفاق آراء حاضر در جلسه مقرر شد: مسیر متروی تهران ـ ورامین ـ پیشوا برای گذر از شهر ورامین (با مسافت حدود ۱۱٫۵ کیلومتری داخل بافت شهری) به صورت زیرزمینی و مطابق با طرح تفصیلی احداث شود و در این ارتباط مطالعات شرکت متروی تهران حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ صورتجلسه به دبیرخانه شورای همتا ارسال کند تا پس از تصویب در شورای همتا به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور برای اقدامات بعدی ارسال شود.
عضو شورای شهر ورامین: مترو زیرزمینی حق مردم ورامین است

زهرا هداوند میرزایی اظهار داشت: اجرای پروژه متروی شهر ورامین یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نیازهای مردم در یک دهه گذشته است که با پیگیری‌های علی حیدریان شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و برگزاری جلسات متعدد با حضور مشاوران و کارشناسان فنی با رأی اکثریت اعضا‌ بر زیرزمینی بودن آن تاکید شد.

وی گفت: با توجه به طرح تفضیلی، آسایش و رفاه ویژه شهروندان دیار ۱۵ خرداد که حق مردم این منطقه است و با پیگیری‌های مجدانه مدیریت شهری به عنوان نمایندگان و خادمین مردم، با توافق اکثریت اعضاء در هفته گذشته زیرزمینی شدن مترو شهر ورامین در شورای عالی ترافیک استان تهران رأی مثبت آورد و برای تصمیم نهایی به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شد.

عضو شورای اسلامی شهر ورامین افزود: عملکرد شهردار و مدیریت شهری در مدت تصدی این مسئولیت و با توجه به ابلاغ بودجه در اردیبهشت ماه قابل تحسین و تقدیر است.

وی ادامه داد: علی حیدریان شهردار ورامین با نگاه ویژه مدیریت جهادی و با توجه به بومی بودن و دارای تجربه‌های لازم، طرح‌های عمرانی و زیرساختی و کلانی را در اولویت‌های پروژه‌های مختلف برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: از پروژه‌های مختلف امسال می توان به احداث کمربندی جنوبی شهر پس از یک دهه که به‌زودی قابل بهره برداری است و همچنین پیگیری‌های ویژه جهت مترو، کم کردن معضل ترافیک، نهضت آسفالت خیابان‌ها، جدول گذاری معابر و خیابان‌ها، اصلاح هندسی معابر، مکانیزه شدن پل‌های هوایی، جمع‌آوری آب‌های سطحی به عنوان نمونه خیابان شهید سیفی، احداث پارک‌های محله‌ای، طراحی سردرب ورودی شهر و پیگیری احداث مجموعه ورزشی تفریحی کارکنان و افزایش بودجه شهری و … از اقدامات قابل تقدیر در سال جدید است.

عضو شورای اسلامی شهر ورامین در پایان تأکید کرد: عملکرد شهردار و مجموعه مدیریت شهری در این مدت مناسب بوده و با هماهنگی و حمایت اعضاء شورا و با اجرای مصوبات و مطالبات به حق مردم در برای رفاه حال شهروندان گام‌های اساسی و ویژه ای برداشته شده است. (فارس)

یک نظر

  1. تا ۲۰ سال دیگه هم خطوط راه اهن منتقل نمیشه با تصویب زیر زمینی شدن مترو کم کم تا ۵ سال دیگه از مترو خبری نیست

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.