خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » انتقادات امام جمعه موقت،نقوی و سایر شهروندان ورامین از بی تدبیری دولت تدبیر // از توزیع برنج هندی تا نحوه توزیع سبد کالا

انتقادات امام جمعه موقت،نقوی و سایر شهروندان ورامین از بی تدبیری دولت تدبیر // از توزیع برنج هندی تا نحوه توزیع سبد کالا

اختصاص «سبد کالا» به بخشهایی از مردم، جنجالی ترین تصمیم اقتصادی دولتمردان جدید از آغاز  کار  تاکنون است، اقدامی که این روزها مورد نقد همه جانبه مردم، کارشناسان و اصحاب رسانه قرار گرفته است و فارغ از اخبار غیر رسمی درباره اعتراض های تند و تیز خود دولتی ها و حتی تهدید آنها به استعفا در انتقاد به این موضوع، رصد رسانه های اصلی حامی دولت نیز نشان می دهد هیچ جای دفاعی از این اقدام غیر کارشناسی و شتابزده باقی نمانده است.

مساله صف کشیدن مردم برای دریافت کالا و پول چندین سال بود که به پایان رسیده بود و دولت نهم و دهم توانسته بود با یک برنامه‌ریزی مناسب، ماجرای صف‌های طولانی مردم برای دریافت کمک‌های دولتی را برای همیشه حل کند اما به همت برخی مسئولان اقتصادی دولت یازدهم، مجددا شاهد زیر سوال رفتن کرامت مردم و ایجاد صف‌های طولانی در سرمای فلج کننده این روزهای تهران و سایر شهرهای کشور هستیم.

 حجم بالای بی تدبیری در اجرای این برنامه تا حدی بوده است که روز گذشته علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در یک گفتگوی خبری تلاش کرد این حاشیه ها را کاهش دهد و اعلام کرد که طی دو هفته آینده سری دوم اعطای سبد کالا برای جاماندگان از دریافت آن در مرحله اول اجرایی خواهد شد؛ در صورتی که اساسا این مساله از سوی دولت اعلام نشده بود و به نظر می‌رسد به دلیل شرایط نامناسب اجرای برنامه توزیع سبد کالا به مردم و برای کاستن از آثار روانی آن بر افکار عمومی به صورت اورژانسی اتخاذ شده است.

توزیع برنج هندی داد نمایندگان مجلس را هم درآود

از طرف دیگر توزیع برنج هندی به جای برنج ایرانی با شعار دولت مبنی بر حمایت از تولید داخلی در سال حماسه اقصادی مطابقت ندارد و این امر اعتراض نمایندگان مجلس و مردم را به همراه داشته است.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/14/13921114160724168_PhotoL.jpg

ماجرا از آنجا آغاز شد که حسن روحانی رییس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی از اختصاص سبد کالا به مردم خبر داد و پس از آن نیز مسئولین و وزرای اقتصادی دولت راهکارهای توزیع سبد کالا را بررسی کردند تا در نهایت اعلام شد که در دهه مبارک فجر اولین سبد کالایی توزیع می شود.

مسئولین اقتصادی دولت اعلام داشتند که در مرحله اول سرپرستان خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی، سرپرستان خانوارهای زیرپوشش سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی (با حقوق مستمری زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی (با حقوق زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی، سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متأهل مشمول طرح سبدکالایی هستند و باید طی ۱۵ روز برای دریافت سبد کالایی مراجعه کنند.

این مدیران اقتصادی دولت یازدهم بیان داشتند که سبد کالای ویژه دولت شامل ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ کیلوگرم مرغ، ۲ بطری روغن مایع، ۲ عدد پنیر بسته بندی و ۲۴ عدد تخم مرغ است و مردم می توانند با ارسال شماره کارت بانکی حساب یارانه و کد ملی به شماره پیامک ۵۰۰۴۴۹ از وضعیت شمول خود در طرح سبد کالا اطلاع پیدا کنند و برای دریافت آن به نقاط مذکور مراجعه کنند.

ابهام در توزیع سبد کالا بین اقشار مختلف مردم

پس از کش و قوس های فراوان و نبودن اسم بسیاری از کارمندان دولت و کارگران در لیست سبد کالا، توزیع کالا در مراکز معرفی شده آغاز شد و دولت نیز اعلام کرد که مردم فرصت دارند تا ظرف ۱۵ روز برای دریافت کالا به مراکز تعیین شده مراجعه کنند و این زمان قابل تمدید خواهد بود، به همین خاطر مردم در دریافت سبد کالا عجله نکنند.

به رغم توصیه مسئولین از روز اول مراکز توزیع کالا با صف های طولانی مواجه شد و مردم برای دریافت کالا از ساعت های اولیه صبح و در سرمای زیر صفر درجه در مقابل مراکز توزیع صف می ایستادند تا سبد کالا را دریافت کنند که صحنه های اتفاق اقتاده با عزت مندی مردم ایران سازگار نبوده و همین امر ناراحتی برخی مسئولین و نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

نحوه توزیع سبد کالا در شأن مردم ایران نیست

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی در مورد رفع تبعیضات ناروا اظهار داشت: در انجام تمام کارها باید جهت گیری ما بر پایه عدالت باشد و این موضوعی است که در قانون اساسی به آن تاکید شده و ما هم باید به آن پایبند باشیم.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/14/13921114160719327_PhotoL.jpg

جعفری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجلس باید سرزنده و سالم باشد، گفت: در حالیکه بخشی از استان های ما با بارش شدید برف مواجه هستند، صف های طولانی مردم برای گرفتن این سبدهای کالایی موجب مضحکه دشمنان شده است. آن هم به بهانه ۸۰ یا ۱۱۰ هزار تومان. بنابراین فکر می کنم باید یک تدبیر جدی تری لحاظ شود.

وی ادامه داد: مجلس باید به امور کشور و مسئله مهمی که ۷۵ میلیون نفر را به خود مشغول کرده توجه داشته باشد، بنابراین ضمن اینکه اصل این اقدام دولت را تایید می‌کنیم اما انتقاداتی نیز به شیوه اجرا داریم و از دولت می خواهیم تا روشی را طی کند که از عدالت دور نشویم.

دولت باید تدبیر مناسبی درباره نحوه توزیع سبد کالا کند

سخنگوی قوه قضائیه نیز درباره مرگ دو نفر در صف های توزیع سبد کالا و سوء استفاده رسانه های بیگانه از این موضوع که اظهار داشت: رسانه های ضد انقلاب از هر مطلبی علیه نظام استفاده می کند و مطالب خلاف واقع را انتشار می دهد. اما امیدواریم دولت در این خصوص یک تدبیر خوبی داشته باشد و شیوه فعلی بهتر از آنچه تا کنون رخ داده ادامه یابد. شایسته مردم نیست در دهه فجر در صف های طولانی بایستند. این موضوع با عزتمندی مردم جور در نمی آید.

در صف‌های طولانی دریافت سبد کالایی که در فضای باز و سرو مقابل مراکز توزیع ایجاد شده است بعضا ناراحتی‌هایی میان مردم ایجاد می‌شود و این ناراحتی ها به دلیل رعایت نکردن نوبت برای دریافت این سبد است.

از طرف دیگر به دلیل ناهماهنگی های رخ داده، برخی از مراجعه کنندگان بعد از ایستادن چند ساعته در صف طولانی سبد کالای رایگان تازه متوجه می شوند که کارت آن ها مورد پذیرش نبوده و یا سبد کالا به آن ها اختصاص نیافته است.

این درحالی است که مسئولین در مصاحبه های متعدد بیان داشتند که وب‌سایت رسمی اطلاع‌رسانی سامانه به آدرس یارانه کالا جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به طرح و لیست فروشگاه‌های مجاز در دسترس است و از طریق این وب‌سایت، هر شهروند می‌تواند وضعیت شمول خود در طرح را پیگیری و موجودی سبد کالای خود را استعلام کند.

همچنین به گفته مدیران دولتی شهروندان می‌توانند از طریق مرکز تماس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۰۹۶۱۲ با مسئولین و کارشناسان طرح برای دریافت پاسخ سئوالات خود تماس بگیرند و در صورت بروز هرگونه اشکال در فرایند تراکنش، همانند روال قبل مردم می‌توانند با مرکز تماس شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت که روی رسید دستگاه کارت‌خوان درج شده است، پیگیری موارد به انجام رسانند.

مسئولین برای مردم ارزش قائل شوند

یکی از شهروندان داشت: واقعا تأسف آور است که برخی مسئولین برای مردم ایران ارزش قائل نیستند و ملت را مجبور می کنند که از ساعات اولیه صبح در صف توزیع کالا قرار گرفته و عمر و وقت خود را بیهوده هدر کنند.

حسن مفیدی افزود: بنده از ساعت ۶ صبح در صف بودم و با وجود بارش شدید برف به خاطر وضع اقتصادی ام مجبور هستم که در این صف بمانم در حالی که مطمئن هم نیستم که امروز به من سبد کالا برسد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/14/13921114160730898_PhotoL.jpg

وی ادامه داد: خیلی از کسانی که به فروشگاه مراجعه کرده اند اصلا نمی داند که مشمول طرح هستند یا نیستند و همین موضوع سبب ازدحام بیشتر مقابل فروشگاه های عرضه سبد کالا شده است.

نحوه توزیع سبد کالا توهین به شخصیت مردم است

سید حسین نقوی حسینی درباره نحوه توزیع سبد کالا اظهار داشت: اصل توزیع سبد کالا مورد توافق مردم است ولی این نحوه توزیع به این شکل باعث توهین به مردم و ملت شریف ایران شده و به شخصیت مردم لطمه وارد می کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با ارائه راهکارهای مناسبتر می توان سبد کالا را به شکل بهتری بین مردم توزیع کرد تا باعث رضایتمندی مردم شود و این توزیع های ناهماهنگ باعث نارضایتی مردم شده است.

وی ادامه داد: در مورد توزیع سبد کالا دو اشکال اساسی وجود دارد اولا زمان توزیع بسیار محدود تعیین شده و این امر باعث ایجاد صف های طویل در میان مراکز توزیع شده است و مردم مجبور هستند زیر برف منتظر تحویل کالای اساسی خود باشند .

نقوی اضافه کرد: از طرف دیگر در این طرح امکان به کارگیری شرکت های تعاونی، اتحادیه های کارگری و صنفی وجود داشت تا نحوه توزیع به شکل بهتری صورت پذیرد.

این مسئول عنوان کرد: از طرف دیگر این سبد کالا به برخی اقشار آسیب پذیر تعلق نگرفته و در مقابل به برخی اقشار برخودار این سبد کالا اختصاص پیدا کرده است و این امر موجب ناراحتی و نارضایتی مردم گردیده و نمایندگان مجلس اعتراض خود را به مسئولین رسانده اند.

وضعیت توزیع سبد کالا در شرائط سیاسی فعلی مناسب نیست

حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین در خطبه های نماز جمعه بیان داشت: مسئولان باید زمینه ساز اتحاد و وحدت در جامعه باشند و برخی رخدادهای اخیر و ادبیات خشن در سخن مسئولان زیبنده نیست و توهین وتحقیر در شأن مدیران نظام اسلامی نبوده و نیست، در تصمیم گیری ها در شأن ملت ایران عمل کنیم و این وضعیت توزیع سبد کالا آن هم در شرائط سیاسی موجود مناسب نیست.

این مسئول گفت: دولت هرگونه کمک را به صورت نقدی و به حساب افراد واریز کند و خود مردم مدیریت می کنند ولی این وضعیت قابل قبول نیست و باید هر چه سریعتر اصلاح شود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/14/13921114160751572_PhotoL.jpg

چرا صدای هاشمی در نمی آید ؟!

بازخوانی اظهارات هاشمی رفسنجانی طی سالهای گذشته به خوبی نشان می دهد انتقاداتی که او نسبت به طرح های هدفمندی یارانه ها و سهام عدالت با عنوان «گداپروری» و «اقتصاد صدقه ای» بیان می کرد، این روزها به نحو بارزتر و بسیار بدتری در دولتی صورت می گیرد که با حمایت های آشکار او بر سر کار آمده است و بسیاری از مدیران ارشد اقتصادی آن را نیز مریدان او شکل می دهند، افرادی که از جمله این افراد می توان به محمد رضا نعمت زاده وزیر صنایع و معادن، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون راهبردی رییس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی و … اشاره کرد.

مردم هنوز به خوبی به یاد دارند که اکبر هاشمی رفسنجانی چندی پیش درباره نحوه توزیع یارانه‌ها و اجرای مرحله نخست طرح هدفمندی چگونه دولت قبلی را به گداپروری متهم می‌کرد و این مساله را در راستای زیر پا گذاشتن کرامت مردم عنوان می‌کرد. هاشمی در بخشی از اظهارات پرتعداد خود در این زمینه گفته بود: «ساختن اقتصاد کشور با شیوه گداپروری جواب نمی‌دهد و لذا باید در عرصه تولید قدم‌های مهم و اساسی برداریم.»

به عنوان مثال هاشمی رفسنجانی در آبان ماه سال ۸۷ با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت وقت گفته بود: «ما باید مردم را در سطح مطلوب و متوسط همان چیزی که اسلا م از آن به عنوان کفاف و عفاف یاد کرده تامین کنیم، نه یک زندگی ریاضت کشانه.ما امکان تامین مردم در حد متوسط را داریم، نه به عنوان صدقه خوری و گداپروری، بلکه باید انسان هایی بسازیم که روی پای خود درس بخوانند، کار کنند و خود را تامین کنند. اگر می خواهیم عدالت داشته باشیم نباید تقسیم فقر کنیم بلکه توزیع عدالت با توسعه غنا ممکن است. ما نمی توانیم بدون عدالت، پیشرفت، توسعه و برداشت درست از منابع انسانی و طبیعی داشته باشیم.»

آیا دولت راستگویان، جرأت عذرخواهی دارد؟

 به نظر می‌رسد دولت یازدهم و مسئولان ارشد اجرایی آن یک عذرخواهی جدی به مردم ایران بابت نحوه اجرای این طرح بدهکار هستند و باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان دولت جرات عذرخواهی از مردم را دارند یا می‌خواهند همانند رسانه‌های پرتعداد خود، این مساله را سانسور کنند و بدون توجه به نظرات و اعتراضات مردم از کنار آن بگذرند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/14/13921114160732428_PhotoL.jpg

raja-mehr

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.