خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » سفر وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ورامین

سفر وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ورامین

index

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر حفظ سطح اشتغال فعلی کشور گفت: متأسفانه هم اکنون ۱۴۰ هزار کارگر در معرض بیکاری قرار دارند که نباید این اتفاق رخ دهد و حتی یک نفر از شغل خود بیکار شود.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، ظهر امروز علی ربیعی در کارگروه توسعه و اشتغال شهرستان ورامین با اشاره به حضور وزیران در شهرهای مختلف کشور اظهار داشت: دولت یازدهم مانند سفرهای استانی گذشته که ۳۰۰ مصوبه مورد تصویب قرار می گرفت، عمل نخواهد کرد اما حضور وزرا و مسئولین دولت بخشی از مشکلات مناطق مختلف را حل و فصل می کند.

زیرساخت های استفاده از آب در کشور ضعیف است

این مسئول با اشاره به وجود ظرفیتهای مناسب در شهرستان ورامین افزود: معتقدم که ورامین ظرفیت های انسانی مناسبی را داراست که باید از این ظرفیتها به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: اگر چه این منطقه با کمبود آب مواجه است اما نسبت به برخی مناطق و شهرهای کشور نظیر زابل از وضعیت بهتری برخوردار می باشد، مشکلی که وجود دارد این است که زیرساخت های استفاده از آب در کشور ضعیف بوده و باید در این باره سرمایه گذاری کند.

ربیعی اضافه کرد: در این شهرستان صنایع مختلفی شکل گرفته و چند شهرک صنعتی نیز در منطقه فعالیت می کند، در این زمینه دولت تلاش دارد تا خوشه های صنعتی را در مناطقی مثل ورامین ایجاد کند.

ورامین تفرجگاه مردم تهران محسوب می شود

این مسئول با اشاره به نزدیکی شهرستان ورامین به بازار تهران گفت: سر ریز بیکاری در تهران می تواند به این شهرستان باشد زیرا در ورامین ظرفیت های مناسبی برای اشتغال و تولید وجود دارد.

وزیر کار دولت تدبیر و امید اظهار داشت: شهرستان ورامین می تواند به عنوان تفرجگاه مردم تهران محسوب شده و مردم تهران آخر هفته برای تفریح به مکان هایی نظیر روستای خاوه بیایند که بسیار جذاب و دارای اماکن گردشگری مطلوبی است که می تواند بخش گردشگری در ورامین از رونق مناسبی برخوردار شود.

 

ربیعی بادآور شد: متأسفانه یک ترکیب جمعیتی ناهمگون در این منطقه ایجاد شده که باید استانداری تهران وارد عمل شده و اجازه ندهد این شهرستان  به مکان حاشیه نشین بدل شود مثلا مشاهده می شود که آمار اعتیاد در روستاهای استان تهران بالا است، باید با هوشیاری مسئولان نگذاشت که این آسیبها افزایش یابد.

فرهنگ سختکوشی در جامعه افول کرده است

وی گفت: امروز متأسفانه فرهنگ سختکوشی در جامعه افول کرده، بایدبرنامه ریزی جدی صورت گیرد تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود، در این زمینه توافقاتی با رسانه ها انجام شده و از ائمه جمعه نیز انتظار می رود که از تریبون های عمومی استفاده کنند و در این حوزه رسالت خود را انجام دهند.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود:‌ برخی شغل ها در کشور وجود دارد که تمایل چندانی برای حضور در این شغل ها از طرف جمعیت جویای کار دیده نمی شود و این اتفاق خوبی نیست که به شغل های پایین توجه نمی شود، در حالی که در دنیا همین مشاغل رواج دارند و متأسفانه مشاهده می شود که برخی افراد در خارج به شغل های مختلف مشغول می شوند اما همان شغل را در ایران انجام نمی دهند.

حق نداریم یک ریال مردم را غیرکارشناسی هزینه کنیم

وی به مشکلات مسکن مهر اشاره کرد و اظهار داشت: امروز مسکن مهر مشکلات عدیده ای را در کشور به وجود آورده و هزینه زیرساخت آن چندبرابر آن چیزی است که هزینه شده، ما حق نداریم یک ریال مردم را غیرکارشناسی هزینه کنیم.

وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست

ربیعی یادآور شد:‌ اکنون رشد اقتصادی کشور منفی چهار است، در تلاش هستیم که این عدد به ۳ برسد، از طرف دیگر وضعیت مناسبی در اشتغال وجود ندارد و اگر تدبیری اندیشیده نشود، در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد، اگر رشد اقتصادی کشور به ۸ درصد برسد، یک دوم تقاضای کار را پاسخگوی نیست.

وی افزود: رئیس جمهور تأکید دارند که تورم افزایش پیدا نکند و برخی به این سیاست اعتراض کرده و می گویند باعث رکود می شود اما دولت معتقد است که اگر تورم بالا رود، تولید برای کشور نمی صرفد و دولت می خواهد با سیاست انبساطی، اقتصاد کشور را از رکود خارج سازید.

این مسئول ادامه داد: باید رشد اقتصادی به صفر برسد اما در سال اول، طبق برنامه ریزی مقرر شده است که این میزان به ۳ درصد کاهش یابد، از طرفی سیاست دولت تمرکز صرف بر روی مشاغل بزرگ نیست بلکه بر روی مشاغل کوچک نیز تمرکز دارد و سعی داریم در بخش مشاغل بزرگ و کوچک رونق ایجاد شود.

 

ربیعی با تاکید بر حفظ سطح اشتغال فعلی در کشور اضافه کرد: متأسفانه هم اکنون ۱۴۰ هزار کارگر در معرض بیکاری قرار دارند که نباید این اتفاق رخ دهد و حتی یک نفر از شغل خود بیکار شود.

وی عنوان کرد: همه مسئولان وظیفه دارند که با دقت حرکت کنند و برای اجرای طرح های مختلف، تمامی ابعاد آن را بسنجند، در این زمینه بهبود فضای کسب و کار از سیاست های دولت است که مطالعات لازم انجام شده است.

لزوم احیای روحیه اصلاح و بهبود کار در جامعه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: دولت بنا دارد که که مراکز فنی و حرفه ای را به سمت مناطق سوق داده و این مراکز را بر اساس خوشه های صنعتی حرکت دهد، ضروری است که در این حوزه بخش طراحی و بازاریابی در مراکز فنی و حرفه ای فعال شود.

این مسئول از اجرای طرح ها و برنامه های ویژه در حوزه تعاون خبر داد و اظهار داشت: وام طرح هایی که مورد تأیید وزارت تعاون است را  وزارتخانه تضمین خواهد کرد اما هیچگاه درصدد ایجاد و راه اندازی تعاونی های سوری نیستیم چون اثر و بهره ای برای جامعه نخواهند داشت.

وی اظهار داشت:‌ همه متوجه شدند که یارانه مستقیم نتوانست مشکلات مردم را حل کند و از یک جیب به جیب دیگری ریخته شد، در روستاها بیشتر آرای مردم متعلق به آقای روحانی بود، در صورتی که روستاییان بیشترین بهره را از یارانه بردند اما این رأی حاوی پیام های زیادی بود.

این مسئول اقتصادی بر احیای روحیه اصلاح و بهبود کار در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: در گذشته نظام اداری کشور دچار لختی شده بود، باید مفهوم کار و ثواب در جامعه نهادینه شود و از طرف دیگر فرهنگ نقد و انتقاد از عملکرد مسئولان نیز مورد توجه قرار گرفته تا مدیران در مسیر صحیح حرکت کنند.

ربیعی اضافه کرد:  امروز باید حمایت از تحقیقات و سرمایه گذاری مورد توجه دولت باشد و هرکس بتواند یک شغل ایجاد کند باید مورد تکریم قرار گیرد.

 

 

در کارگروه توسعه و اشتغال ورامین با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شد که بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای بنگاه های زودبازده در نظر گرفته شده بود که پس از گذشت شش سال فقط دو هزار میلیارد آن پرداخت شده است.

در این نشست مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان تهران در سخنانی با اشاره به حمایت از مشاغل خانگی اظهار داشت: ۱۸۷ میلیارد تومان از اعتبار بانکها،برای سرمایه گذاری در بخش های خرد و کلان در نظر گرفته شده که آیین نامه اجرایی آن در دست بررسی است و بزودی به شهرستان ورامین نیز ابلاغ می شود.

رویکرد بانکها تولید محور نیست

احمد لطفی نژاد افزود: یکی از برنامه های این اداره کل تشکیل شرکت های توسعه و عمران شهری است، شهرستان ورامین یکی از شهرستانهای موفق در حوزه کشاورزی محسوب می شود که فعالیت اقتصادی و انگیزه کار در این منطقه مشخص و متمایز است.

وی ادامه داد: شرکت های توسعه و عمران شهری می توانند در همه زمینه ها وارد شده و طرح های توسعه ای را انجام دهند که اگر این طرح انجام شود، جلوی رانت خواری گرفته شده و رفاه اجتماعی را به وجود می آورد.

لطفی نژاد با اشاره به اینکه بانکها با سیاست انقباضی با بنگاه های زودبازده برخورد می کنند، یادآور شد: این امر از رویکرد خود بانکها نشأت میگیرد که متأسفانه تولید محور نیست، امید می رود در دولت تدبیر و امید این رویکرد تغییر کرده تا به سمت تولید و اشتغال قدم برداریم.

این مسئول یادآور شد: بیش از  سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای بنگاه های زودبازده در نظر گرفته شده بود که پس از گذشت شش سال فقط دو هزار میلیارد آن پرداخت شده است.

وی بیان کرد: بانکها اعلام می کنند که منابع و مصارف با یکدیگر همخوانی ندارد اما مشاهده می شود که بانکهای سایر استانها که نقدینگی کمتری نیز نسبت به بانکهای استان تهران است، عملکرد بهتری را ثبت کرده اند.

بیمارستان ورامین پاسخگوی نیاز شهروندان نیست

در ادامه این نشست سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه تأمین اجتماعی، بیمارستان ۱۵ خرداد در منطقه وجود دارد که به اعضای تأمین اجتماعی و به افراد عادی خدمت رسانی می کند، متأسفانه مرکز دیگری در کنار این بیمارستان وجود ندارد که پاسخگوی نیازهای درمانی ۸۰۰ هزار شهروند این منطقه باشد.

سید حسین نقوی حسینی افزود: بیمارستان ۱۵ خرداد با تمام ظرفیت فعال است اما دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و باید هشت برابر استانداردها کار کند و بار سنگین درمان بیماران را بر عهده داشته باشد.

این مسئول افزود: هم اکنون حداقل باید ۶۰ تخت بیمارستانی به این مرکز درمانی اضافه شود تا روند خدمت رسانی به بیماران بهتر و کیفی تر از گذشته باشد، همچنین ۱۲ سال پیش ایجاد مرکز درمانی در پیشوا مورد تصویب قرار گرفت اما هیچگاه عملیاتی نشد.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در چهار شهرستان ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت، چهار مرکز درمانی وجود دارد که نیاز به بهسازی دارند و متأسفانه تعداد پزشکان در این مراکز نیز کم است و برخی شهروندان مجبور هستند برای گرفتن نوبت، از ساعت ۵ صبح به این مراکز مراجعه کنند.

سالانه ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در تهران ایجاد شود

در ادامه این جلسه معاون برنامه ریزی استانداری تهران با اشاره به جمعیت استان تهران اظهار داشت: استان تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر، ۱۷ درصد جمعیت کشور را داراست، با ظرفیتهای که در استان تهران وجود دارد نباید بیکاری در این استان معنا داشته باشد.

نعمت الله ترکی افزود: سهم بانک ها در ایجاد شغل و حمایت از بنگاه های اقتصادی، سه هزار میلیارد تومان است که رقم کمی نیست اما مشاهده می شود که در هر دوره با تزریق پول، میزان بیکاری تغییر نمی کند و اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود به برنامه پنجم توسعه نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: متأسفانه ۲۸۰ طرح به بانک ها معرفی شدند تا نسبت به اختصاص تسهیلات اقدامات لازم صورت گیرد، در این زمینه توافق با مسئولان بانک انجام می شود اما باز هم منابع مورد نظر اختصاص نمی یابد و یا در بخش مشاغل خانگی فقط ۲۰ درصد آنچه تصویب و منابع آن تعیین شده توسط بانک ها مورد حمایت قرار گرفتند.

ترکی افزود: در بخش کشاورزی هشت هزار واحد تولید دامی وجود دارد و ۸۶۰ واحد که برخی در همین منطقه ورامین است به صورت غیرفعال درآمده بودند که فعال شدند و ۷۰ هزار رأس دام مورد پرورش قرار گرفت که در این زمینه شهرستان ورامین از یک جایگاه ویژه و ممتاز برخوردار است.

این مسئول عنوان کرد: در ورامین بیش از ۳۵ هزار هکتار، زمین قابل کشت وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیش از سه سال است که اختصاص منابع آبی برای انتقال به بخش کشاورزی به داراز کشیده است.

وی متذکر شد: باید توجه داشت که برای سند توسعه اشتغال هزینه های زیادی شده و اگر قابلیت اجرا دارد، به عنوان یک سند مورد توجه همه مدیران قرار بگیرد که بر اساس این سند باید سالانه ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

ترکی تأکید کرد: بخش خصوصی انگیزه کار و فعالیت اقتصادی را دارد اما وقتی در پیچ و خم اداری گرفتار می شود، امیدهایش به ناامیدی بدل می شود، نباید اجازه دهیم سرمایه گذاران ناامید شوند.

در ادامه حجت الاسلام سید محسن محمودی نیز در سخنانی اظهار داشت:  مردم شهرستان ورامین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط رژیم شاه سرکوب شدند و زمانی که ورامین ساواک داشت، بیمارستان نداشت و به جرم ولایتمداری، باند مخوف شاه، مردم ورامین را از کمترین امکانات محروم کردند.

امام جمعه موقت ورامین افزود: به گفته دکتر حداد عادل زمانی که ورامین دارای تمدن بود، تهران قصبه ای کوچک به حساب می آمد اما به خاطر دفاع از ولایت و امام، این محرومیت ها به مردم منطقه تحمیل شد و هرچه خدمت شود، جبران این خلاها سخت و دشوار است.

وی ادامه داد: امام راحل فرمودند که مردم ورامین حق ویژه ای بر گردن ما دارند و همه مسئولین نیز تأکید دارند که مردم منطقه شایسته خدمت رسانی هستند اما متأسفانه بسیاری از وعده ها به مردم این منطقه اجرایی نشده است.

محمودی اضافه کرد: در حوزه های مختلف، شهرستان های استان تهران گم هستند و مدیری که در تهران حضور دارد، توجه کافی را به مناطق اطراف تهران ندارد و با توجه به ظرفیت های وسیع کار وتولید، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شرق استان تهران شکل بگیرد تا به مشکلات به صورت مستقل رسیدگی شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور از افزایش ۲۳ تخت به ظرفیت بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین خبر داد و گفت: مرکز دیالیز این بیمارستان که نیاز قطعی مردم منطقه است نیز با تلاش مسئولان راه اندازی می شود.

 ظهر امروز کارگروه بررسی مشکلات بیمارستان ۱۵ خرداد شهرستان ورامین با حضور علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی، سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، جمعی از مسئولان وزارتخانه کار، رفاه و تامین اجتماعی، استانداری تهران و مسئولان ورامین در سالن اجتماعات شهید رجایی این شهرستان برگزار شد.

در این نشست سید تقی نوربخش با اشاره به خدمات سازمان تأمین اجتماعی در شهرستان ورامین اظهار داشت: ۲۵۰ هزار بیمه شده اصلی و تبعی در منطقه ورامین، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و هفت هزار کارگاه در سطح این منطقه فعال است که پنج هزار و ۳۰۰ واحد آن در شهر ورامین مستقر هستند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور افزود: هفت هزار و ۵۰۰ مستمری بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی در ورامین وجود دارد که به همین تعداد نیز در شهرستان قرچک از خدمات این سازمان بهره می گیرند البته با اختساب خانواده های آنان، این آمار به ۵۰ هزار نفر می رسد، همچنین سه پلی کلینیک و یک بیمارستان در این منطقه تحت نظر تأمین اجتماعی مشغول به خدمت رسانی هستند.

این مسئول اضافه کرد: بیمارستان ۱۵ خرداد دارای پتانسیل بسیار بالایی است و در جراحی مغز و اعصاب و ارتوپدی دکتر مقیم در بیمارستان حضور دارد که در شهرهای محدودی در کشور این امکان مهم را می توان یافت، اما این شهرستان به خاطر تصادفات ناگواری که در جاده های منطقه رخ می دهد، نیازمند افزایش خدمت رسانی است.

نوربخش خبر داد: در این راستا ۲۳ تخت به ظرفیت بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین افزوده خواهد شد و مرکز دیالیز این بیمارستان که نیاز قطعی مردم منطقه است نیز با تلاش مسئولان راه اندازی می شود زیرا مردم در این بخش متحمل هزینه های زیادی می شوند که باید مسئولین کمک کنند.

وی متذکر شد: در زمینه کمبود آمبولانس در منطقه ورامین، باید توجه داشت که این کمبود در تمامی نقاط کشور وجود دارد اما به دلیل نیاز این منطقه، یک دستگاه آمبولانس به مراکز تأمین اجتماعی اختصاص داده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور تأکید کرد: در شهرستان پیشوا نیز به دلیل اینکه از نظر تعداد بیمه شده و جمعیت، پتانسیل راه اندازی یک شعبه مجزا از ورامین وجود دارد، در حال رایزنی برای راه اندازی شعبه تأمین اجتماعی در پیشوا هستیم.

بیمارستان ۱۵ خرداد جزء سه بیمارستان شلوغ استان تهران است

در ادامه این نشست دکتر حسن تاجیک نیز در سخنانی با معرفی بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین اظهار داشت: بیمارستان ۱۵ خرداد شهرستان ورامین در سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرد و دارای ۱۵۴ تخت بیمارستانی است که با تلاش و پیگیری های مستمر مسئولان در چند روز آینده تعداد ۲۳ تخت به ظرفیت این بیمارستان افزوده می شود و این مهم می تواند تاثیرات بسیار مطلوبی در روند درمانی بیماران داشته باشد.

رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین افزود: پرسنل بیمارستان ۱۵ خرداد زحمات بسیاری را متحمل می شوند و با تمام توان به خدمت رسانی به مردم می پردازند و بدلیل بضاعت محدود وزارت بهداشت و درمان در این منطقه، بار بیماران بر روی این بیمارستان افتاده است.

این مسئول افزود: اکنون این بیمارستان در ۶ تخصص اعم از جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، اطفال، داخلی و… به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند که جز بیمارستان های منحصر به فرد در کشور محسوب می شود.

وی عنوان کرد: این بیمارستان در زمره سه بیمارستان شلوغ استان تهران قرار دارد که با بیش از ۸۰۰ پرسنل شامل ۵۵۰ نفر در داخل بیمارستان و مابقی در مراکز تابع مشغول به خدمت رسانی به شهروندان است.

تاجیک یادآور شد: طلب بیمارستان ۱۵ خرداد از دانشگاه علوم پزشکی از مهمترین مشکلات این مرکز درمانی است، زیرا بر اساس قانون باید بیماران تصادفی در بیمارستان ۱۵ خرداد به صورت رایگان درمان شوند و متأسفانه بیمارستان ۱۵ خرداد بیش از یک میلیارد تومان از دانشگاه علوم پزشکی طلبکار است که توجه مسئولان امر را می طلبد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.