خانه » به قلم همشهریان » جمله ” امروز زنده نگهداشتن یاد شهدا … “

جمله ” امروز زنده نگهداشتن یاد شهدا … “

احتمالا همه دوستان این جمله «امروز زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» را شنیده اند .

چند وقتی هست شاید بیش از یکی دو سال که به دنبال منبع این کلام می گردم که گفته می شد این جمله از بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) است اما با جستجوهای مختلف به منبع آن نرسیدم تا این که یکی از دوستان جمله ای از آقا برای بنده قرائت کردند که شبیه به این جمله است اما از لحاظ معنایی تفاوت زیادی با آن دارد و البته این دوست عزیز بنده هم می گفتند جمله رایج سندی ندارد.

به همین جهت به نظرم می رسد بهتر است به جای آن جمله عبارت دقیق و درست آن استفاده شود که به همین جهت قسمتی از بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) که در رابطه با زنده نگهداشتن خون شهید است خدمت شما پیشکش می کنم که می شود مختصری از این عبارات را به جای جمله مذکور استفاده نمود.

ایشان می فرمایند:

«گاهى رنج و زحمتِ زنده‏ نگهداشتن‏ خون‏ شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سى‏ ساله‏ ى امام سجّاد علیه الصّلاه و السّلام و رنج چندین‏ ساله‏ ى زینب کبرى علیها سلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ‏ى ائمّه علیهم‏ السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‏ اى داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمد اللّه حکومت حق یعنى حکومت شهیدان قائم است. پس، ما وظایفى داریم.»

بیانات در دیدار با خانواده‏ هاى سرداران شهید استان تهران ۱۳۷۶/۲/۱۷

——————————

به قلم سید محمد زاهدی

نظری نیست.

  1. سلام. ممنون از مطلبی که گذاشتین. راستش من هم خیلی دنبال منبع این جمله می گشتم. در جاهای مختلف آن را با تفاوت هایی جزئی می یافتم. مثلا یک جا بود که: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. جای دیگه آمده بود که: امروز زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهیدان کمتر از خود شهادت نیست. جای دیگر:فضیلت زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان، کمتر از شهادت نیست. تا اینکه سایت شما رو یافتم و فهمیدم که رهبر عین این جملات رو نگفتند بلکه مفهوم بیانات ایشان و چکیده ی آن به این صورت در آمده است. به هر صورت از شما و زحمتی که در این رابطه کشیده اید ممنونم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.