خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » مشکلات احداث مترو در ورامین

مشکلات احداث مترو در ورامین

 

 1333 216 300x186 20 ماه دیگر مترو ورامین افتتاح می شود / افتتاح 47 پروژه در روز یکشنبه / اتفاقات مهم چند سال گذشته در ورامین

اجرای مترو از مهمترین مصوبات سفرهای استانی دولت های نهم و دهم به شهرستان ورامین بود که پس از سال ها کش و قوس ابتدا به شرکت راه آهن واگذار شد و در ماه های پایانی دولت دهم با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت مترو تهران سپرده شد .

نحوه اجرای این طرح در ورامین با مخالفت هایی نیز همراه بود زیرا مدیران شهر ورامین اعتقاد داشتند که مسیر اجرای این طرح باید اصلاح شود .

رئیس شورای اسلامی وقت ورامین در روز کلنگ زنی مترو ورامین در گفتگو با خبرگزاری ایرنا خواستار اجرای کمربندی ریلی و اصلاح مسیر قطار بین شهری ورامین شده بود.

ˈحسین خلیلیˈ بابیان اینکه طرح مذکور باید بامطالعات کارشناسی وهماهنگی باطرح جامع شهرستان اجراشود، اظهارکرد: عبور راه آهن تهران – مشهد با قدمتی بالغ بر ‎ ۶۰سال از مرکز این شهر، باعث بروز مشکلات عدیده ای شده و تاکنون هیچ اقدام موثری برای رفع آنها صورت نگرفته است.

وی افزود: راه آهن موجود با احداث دیواری بتنی، شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است و باعث شده قسمت شمالی عملا ازشهر جدا وبصورت غیرقابل استفاده قرارگیرد وتمامی مسیرهای منتهی به راه آهن بصورت بن بست و غیرقابل دسترسی شود.

خلیلی گفت: آلودگی های زیست محیطی شامل آلودگی صوتی، افزایش آلاینده های سمی موجود در دود قطار و لرزش شدید ناشی از تردد قطارهای باری که مبدا و مقصد آنها هیچ ارتباطی با ورامین ندارد، شرایط را برای ساکنان این شهر دشوار کرده است .

وی افزود: مسیرهای دسترسی از ابتدای ورود راه آهن به این شهر تبدیل به نقاط سانحه خیز شده و هر سال تلفات جانی و مالی زیادی برجا می گذارد.

رییس شورای اسلامی شهر ورامین گفت: قرار شده احداث مترو در شهرستان ورامین به موازات قطار تهران مشهد صورت گیرد که این مساله به مشکلات موجود در شهرستان اضافه کرده است.

وی تصریح کرد: برای عبور مترو از این شهر به حداقل ‎ ۱۰مسیر زیرگذر نیاز است که اگرهزینه احداث هر زیرگذر را پنج میلیاردریال درنظربگیریم بیش از‎۵۰ میلیارد ریال هزینه بر شهرستان تحمیل خواهد شد.

حال با وجود آغاز اجرای طرح عملیاتی مترو ، بار دیگر مسوولان ورامین اظهار می دارند که مسیر خط مترو باید اصلاح شود تا مشکلات ورامین بیش از گذشته نشود و با استقرارمترو در این شهرستان زمینه توسعه همه جانبه این شهرستان فراهم شود .

مسوولان این شهرستان اعتقاد دارند در صورتی که خط مترو به موازات راه آهن سراسری تهران – مشهد در این شهرستان اجرا شود ، خروج راه آهن از این شهرستان غیر ممکن خواهد شد، در حالی که در طراحی طرح جامع شهرستان ورامین خروج راه آهن از میان شهر و انتقال به جنوب شهرستان پیش بینی شده است .

اختلاف نظر به وجود آمده در میان مسوولان شهرستان ورامین و شرکت مترو تهران باعث شده تا اجرای این طرح که هم اکنون به طور همزمان در سه شهرستان ورامین ، قرچک و پیشوا آغاز شده در ورامین با مشکل مواجه شود .

سرپرست شهرداری ورامین گفت:تمام سعی و تلاش اعضای شورای اسلامی دوره سوم و چهارم و نیز مسوولان شهرستان بر خروج راه آهن از داخل بافت شهر ورامین معطوف شده است ولی اجرای مترو به موازات راه آهن سراسری تمام این زحمات را بی اثر خواهد کرد.

عزت الله چراغی افزود:مسوولان شهرستان معتقدند که مترو در محدوده شهر ورامین باید از سطح خارج شده و به صورت زیرزمینی اجرا شود .

وی اظهار کرد:دستیابی به این مهم نیاز به عزم ، همدلی و تلاش مسوولان شهری و همراهی مسوولان استانی دارد تا مشکلات موجود در شهرستان با خروج راه آهن برطرف شود .

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:تبدیل پروژه راه آهن شهری ورامین به مترو حاصل تلاش های شبانه روزی تمامی مسوولان شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا است .

سید حسین نقوی حسینی افزود: گره زدن سرنوشت مترو ورامین به طرح انتقال خط راه آهن از شهر کار اشتباهی است زیرا این کار اجرای مترو ورامین را ۲۰ سال عقب خواهد انداخت .

وی از اعضای شورای شهر خواست در تصمیم گیری در مورد مترو به گونه ای عمل کنند که منافع مردم مد نظر قرار گیرد .

سرپرست فرمانداری شهرستان ورامین نیز در این خصوص گفت : اختلاف نظر پیش آمده در زمینه نحوه اجرای طرح مترو در ورامین باعث توقف اجرای این طرح در محدوده ورامین شده و این امر باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود .

سید جمال جلیلی گفت: از اعتبار۸۰۰ میلیارد تومانی اجرای این طرح هم اکنون در حدود ۸۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده که در صورتی که قرار باشد این طرح از سطح خارج و به زیر زمین منتقل شود ، هزینه های اجرای آن ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت که عملا اجرای آن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی تصریح کرد:هرچند نظر مسوولان ورامین درست است ولی با

با وضع موجود اجرای آن دشوار و در شرایطی غیر ممکن به نظر می رسد .

یک نظر

  1. آیا امکان زیرزمینی شدن خطوط آهن در محدوده ی شهری ورامین وجود نداره؟
    مثل پروژه ای که در منطقه ی ۱۷ تهران اجرا شد. فکر می کنم با این کار هم مشکلات عبور راه آهن از درون شهر حل میشه و هم میشه خط مترو را از همین راه به زیر سطح منتقل کرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.