خانه » اخبار و رویدادها » اختتامیه سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب برگزار شد

اختتامیه سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب برگزار شد

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : در عرصه ی فرهنگ بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم . این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند.

رحیم مخدومی دبیر سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب : با یاری خدا و مساعدت دوستانی که نه مدیرکل ارشاد بودند نه استاندار و فرماندار و نماینده ی مجلس ، پرچم سومین جشنواره ی مردمی داستان رسول آفتاب را برافراشتیم تا شاید بخشی از دِینمان را نسبت به فرهنگی که دغدغه های آن گاهی خواب را از چشم رهبر فرزانه ی انقلاب می رباید ، ادا نمائیم ؛ هر چند برخی از سیاستمدارانی که تکیه بر مسندهای فرهنگی زدند همچنان در خواب باشند .

به گزارش ورامین سیتی ، امروز همزمان با روز قلم ، اختتامیه سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب در صحن امامزاده جعفر (ع) پیشوا با حضور باشکوه اقشار مختلف مردم برگزار گردید .

عناوین و حواشی اختتامیه سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب (فتنه در پانزده قرن تاریخ اسلام ) :

نشست تخصصی با عنوان نسبت داستان نویسی با دغدغه های انقلاب (ساعت ۱۶ تا ۱۸ )

تلاوت آیات کلام الله مجید و طنین انداز شدن سرود جمهوری اسلامی (ساعت ۱۸:۱۵)

حسین قرایی رئیس سابق اداره ارشاد ورامین مجری این مراسم بود.

خیرمقدم توسط جانباز سرافزار جناب آقای خوانساری

اجرای سرود توسط نوجوانان و جوانان

سخنرانی محمد حسن ابوحمزه دبیر علمی این جشنواره ( به گفته دبیر علمی جشنواره حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ اثر از بخش داخلی به این جشنواره ارسال شد که ۱۱۳ داستان انتخاب و در نهایت ۱۰۳ داستان به مرحله داوری رسید که در پایان سه داستان به عنوان برگزیده و ۷ داستان به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

وی اضافه کرد: در بخش خارجی حدود ۱۰۰ پایگاه از کشور آمریکا شناسایی شد که کانون‌های ادبی بودند که به صورت خودجوش به معرفی اسلام می‌پرداختند اما به خاطر فیلتر دشوار حتی یک نویسنده هم نتوانست ایمیل ما را دریافت کند. نویسندگانی از کشورهای مصر، تونس، الجزایر، فلسطین، عربستان، امارات و لیبی در این جشنواره به ارسال اثر پرداختند که در نهایت حدود ۵۰۰ فایل از مقاله، شعر و متن ادبی برای این جشنواره ارسال شد که یکی از نویسندگان معروف عرب نیز در این جشنواره شرکت کرده بود.

وی افزود: مشکل اصلی ما در بخش بین‌المللی بی‌تجربگی بود چرا که حتی تصور نمی‌کردیم که چنین استقبالی از جشنواره داستان رسول آفتاب در خارج از کشور شود. ترجمه ما کمی ضعیف بود به همین منظور در سومین دوره این جشنواره تنها به تقدیر بسنده کردیم. در این راستا نیز ۵۰۰ فایل خارجی را مورد بررسی قرار دادیم که از این تعداد ۲۳۰ داستان انتخاب و در نهایت ۹۸ اثر به مرحله داوری رسید که از ۸ نفر نویسنده بخش بین‌المللی تجلیل به عمل خواهد آمد. )


صحبت های گلعلی بابایی ( نویسنده توانای دفاع مقدس ) . لازم به ذکر است در این مراسم از گلعلی بابایی تقدیر و تجلیل به عمل آمد . (رحیم مخدومی چند روز قبل گفته بود : در سومین جشنواره از « گلعلی بابایی» تقدیر خواهیم کرد چرا که او و افرادی نظیر وی جریان ساز ادبیات هستند و مقلد نیستند . او در زمره کسانی بود که جریان تاریخ رزم نویسی و لشکر نویسی را به راه انداخت و الگویی برای دیگر نویسندگان شد. )

بیانات رحیم مخدومی دبیر جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب ( وی از صدا و سیما و مسئولان شهرستان ورامین به دلیل عدم حمایت از این جشنواره انتقاد کرد … ؛ مخدومی از ابتکار صورت گرفته در جشنواره سوم برای تقدیر از برگزیدگان گفت: معمولا لوح تقدیر تمامی جشنواره ها با امضا مسوولین اهدا می شود اما در این رویداد ادبی و به دلیل مردمی بودنش تلاش کردیم خانواده شهیدان را شناسایی کرده و والدین سه شهید اثر انگشت خود را بر لوح تقدیر برگزیدگان حک کنند.)

پخش فیلم رای دادن جانباز ورامینی در روز ۲۴ خرداد امسال که اشک از چشمان حاضران در مجلس را جاری کرد . ( این فیلم به زودی منتشر خواهد شد )

تقدیر از برگزیدگان بخش داخلی و خارجی جشنواره با اهداء لوح تقدیر و تندیس جشنواره توسط خانواده معظم شهدا : ( لوح تقدیر با اثر انگشت سه مادر سه شهید و یک پدر سه شهید مزیّن شده بود . )

((( برگزیدگان بخش داخلی سومین جشنواره :

نفر اول : سید ابراهیم پیره : استان کرمانشاه – نقاشی نیمه تمام

نفر دوم : محمدرضا شهبازی – تهران – یک ضلعی

نفر سوم : مرضیه نفری – قم – تسبیحی با دانه های یاقوت / چقدر کار داریم / دشمن جدید

شایسته تقدیر : مرضیه وزیری مقدم – قم – قرارگاه سرند / چیزی بگو / فردا کجا بیام؟

شایسته تقدیر : مونا اسکندری – همدان – زینبی باش / مردم می خواست با او باشد

شایسته تقدیر : رضا وحید – مشهد – امضاء آخر

شایسته تقدیر : زینب گودینی – تهران – حقیقت پنهان / سراب

شایسته تقدیر : سید مهرداد موسویان – همدان – خوراک کلاغ ها / بدبختی من بیخ ندارد

شایسته تقدیر : فاطمه حاجی پروانه – قم – باید زودتر می فهمیدم

برگزیدگان بخش بین الملل سومین جشنواره :

محمد سرور رجایی از افغانستان – نام داستان : حق جو

مصطفی عبدالحسین اسمر از عراق – نام داستان : در شب دهم عاشورا

عزه فتحی عبداللطیف سلو از مصر – نام داستان : روزگار پاک و بی آلایش

سعاد محمود الامین از مصر – نام داستان : پرنده ی آتشین و فتنه های زمانه

محمد شعبان الموجی از مصر – نام داستان : ماجرای چهره ی دیگر شهر

میمی قدری از مصر – نام داستان : آخرین صحنه

عبدالباقی یوسف  از عراق – نام داستان : وفا

علی حسین الجابری از عراق – نام داستان : تاریخ جاودانگی

فراس حج محمد از فلسطین )))

سخنرانی دکتر غلامعلی حداد عادل با موضوع فتنه ها از صدر اسلام تا کنون

رونمایی از کتاب “رجل سیاسی” (آثاری به این دوره از جشنواره ارسال شده است که از بین آثار قابل چاپ و تقدیری و مجموعا ۴۰ داستان از ۳۰ نویسنده انتخاب شده که در قالب کتابی با عنوان رجل سیاسی به چاپ رسید و در آیین اختتامیه رونمایی شد.)

در حاشیه این جشنواره نمایشگاه کتابی از آثار مؤسسه فرهنگی رسول آفتاب برگزار شده بود .

حاضران در مراسم : خانواده های معظم شهدا ، جانبازان ، نویسندگان ، دانشجویان ، دانش آموزان ، هنرمندان ، خبرنگاران ، فرهنگیان ، زنان ، دیگر اقشار مردم ، فرمانده سپاه ناحیه ورامین ، چند تن از روسای ادارات ورامین ( فرهنگ و ارشاد ، تامین اجتماعی ، جهاد کشاورزی و … ) ، رئیس دانشگاه آزاد پیشوا و … . نکته ی قابل توجه این بود که هیچ یک از مسئولان ارشد شهرستان های ورامین ، قرچک و پیشوا توفیق حضور در این جشنواره مردمی-بین المللی را نیافتند .

این خبر تکمیل می شود …

۲ نظر

  1. منظورتون از مسئولان ارشد شهرستان های ورامین ، قرچک و پیشوا کیه؟
    منظورتون فرمانداران و نماینده مجلس و …. ج… هاست ؟
    چرا از کسانی که در شهرستان هستند و مسئولیت های در حد استانی دارند نام نبردید؟ مگر این مراسم ضدفتنه و در راستای تبلیغات اسلامی نبود ؟!
    راستی چه ربطی به قرچک داره ؟

    • سلام بر شما
      نظر شما محترم است ولی در خصوص مسئولان ارشد ، افرادی که خود را صاحب نظر و مسئول ارشد می دانند ، خودشان متوجه می شوند.
      در مورد قرچک هم لازم به ذکر است موسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب در شهرستان قرچک مستقر است و متولیان برگزاری این جشنواره بین المللی-مردمی (خصوصا رحیم مخدومی نویسنده توانا و ارزشمند کشورمان ) هم ، اکثراً ساکن شهرستان ورامین هستند و همچنین این جشنواره در شهرستان پیشوا برگزار گردید ؛ از همین رو امری که بر مسئولان محترم لازم بود این بود که حداقل به خود زحمت می دادند و در این جشنواره حضور فیزیکی پیدا می کردند .
      (ضمنا به خاطر عدم درج کامل نظرتان پوزش می طلبیم…)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.