خانه » اخبار و رویدادها » آزادی ۷۲ نفر و مرخصی ۶۵ زندانی به همت دادستان ورامین

آزادی ۷۲ نفر و مرخصی ۶۵ زندانی به همت دادستان ورامین

حضور در زندان برای تهیه گزارش، همیشه تلخ نیست؛ این بار ماجرای برآورده شدن دعاهای زندانیان برای آزادی و همت دادستان جوان شهرستانهای ورامین و قرچک برای آزادی ۷۲ نادم مستحق عفو و تخفیف، همراه با مرخصی شبه آزادی ۶۵ زندانی، موضوع گزارشی شد که در ایام پر برکت شعبانیه، پیام آور رحمت الهی و شادی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین باری که به ندامتگاه “خورین” در دهستانی به همین نام در منطقه خیرآباد ورامین رفته بودم، بامداد ۱۵ دی ۱۳۸۸ بود که سه متجاوز به عنف با حضور مسئولان قضایی و خانواده قربانیان در محوطه زندان به دار مجازات آویخته شدند؛ آنها که در پوشش حمل مسافر، زنان و دختران را ربوده و پس از آزار و اذیت، هفت نفر از آنها را به قتل رسانده‌ بودند، پاییز سال ۸۴ در ورامین دستگیر شدند.

این مجرمان با رفتار تبهکارانه و رها کردن اجساد قربانیان، موجب ایجاد رعب و وحشت در منطقه شده بودند و سه برادر به نام‌های علیرضا، امیر، حمیدرضا و یک تبعه افغان به نام دولت‌ خان، پس از دستگیری، اعترافات تکان ‌دهنده ‌ای را در ارتباط با جنایت‌های خود عنوان کرده بودند.

۱۵ دی ۸۸ دو برادر قاتل حتی تا آخرین لحظه ‌ای که طناب دار بر گردنشان حلقه زده بود، اصرار می ‌کردند به آنها فرصت داده شود تا رضایت خانواده قربانیان را جلب کنند و در این میان، برادر یکی از قربانیان از میان جمع فریاد زد، رضایتی در کار نیست و تنها اعدام می‌ تواند التیام ‌بخش آنها باشد و در ساعت هشت و ۳۵ دقیقه، پس از اجرای حکم، لبخندی از رضایت همراه با تأسف بر چهره برخی از اعضای خانواده قربانیان نقش بسته بود.

آخرین بار که برای گزارش اجرای حکم اعدام سه متجاوز به عنف راهی ندامتگاه “خورین” شدم، صدای قار قار کلاغها آزار دهنده بود، چون کلاغها قاصد شوم مرگ نامیده می شوند ولی این بار، به میمنت ایام شاد شعبانیه و در حوالی سالروز میلاد مسعود ولی عصر(عج) صدای جیک جیک مستانه گنجشکها، نوازشگر گوشم شد و لبخند را در همان بدو ورودم به اتاق ورودی نگهبانی ندامتگاه بر روی چهره نگهبانان سختکوش و بعد، مسئولان حاضر در آنجا و زندانیان منتظر آزادی دیدم.

بعد از اجازه ورود، به اتاق جلسات رئیس ندامتگاه هدایت شدم؛ آنجا سیدرضا حسینی دادستان ورامین و رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شهرستان های ورامین و قرچک، عباس روغنی معاون دادستان ورامین و قرچک و نایب رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، فریدون خدایاری رئیس ندامتگاه خورین، یوسف طاهری مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان ورامین و قرچک، حمید رضا گرگانی مسئول اجرای احکام ندامتگاه خورین و اعضای هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شهرستانهای ورامین و قرچک حضور داشتند.

یکی از زندانیان که سابقه دار هم بود در حال قول دادن به دادستان برای عدم تکرار جرمهایش بود و من هم به عنوان تنها خبرنگار و عکاس دعوت شده به این مراسم، در حال عکاسی بودم که ناگهان چشمم به “کریم قربانی” بازیگر خوش لهجه شمالی سینما و تلویزیون افتاد که دائم از هوش و ذکاوت دادستان تمجید می کرد و لبخندی ملیح بر لب داشت.

عقربه های ساعت حدود چهار عصر را نشان می داد که راجع به برنامه های امروز از خدایاری رئیس ندامتگاه پرسیدم و در جوابم گفت “از صبح اینجا مراسم است، چرا دیر آمدی؟” من هم گلایه ام را به دادستان گفتم و حسینی در جوابم گفت ” صبح تا حالا جشن ایام شعبانیه بود و حضورمان در بندهای ندامتگاه با حضور کریم قربانی؛ اصل ماجرا از اینجا به بعد است که زندانیان آزاد می شوند”.

با شنیدن حرفهای دادستان ورامین و قرچک دلگرم شدم و همگی به حیاط زندان رفتیم تا پروسه آزادسازی زندانیان که از ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۱ یعنی شب عید نوروز امسال شروع شده بود و ۶۸ نفر آزاد شده بودند، ادامه یابد؛ حرکت خیری که به گفته خدایاری رئیس ندامتگاه، در کشور کم نظیر بوده و ابتکار سیدرضا حسینی دادستان ورامین و رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شهرستانهای ورامین و قرچک با همت اعضای هیئت مدیره این انجمن بوده است.

کریم قربانی در فاصله رفتن از اتاق جلسات به حیاط زندان به خبرنگار مهر گفت: وظیفه دانستم که در جشن تولد امام زمان(عج) و ایام شعبانیه بین زندانیان باشم؛ از صبح بین زندانیان بودم، به آنها نصیحت نمی کنم؛ پیشنهاد می کنم  چون بازیگر طنز هستم.

وی ادامه داد: خبر نداشتم که قرار است زندانیان آزاد شوند؛ دیشب خدایاری رئیس ندامتگاه با من تماس گرفت و گفت جشنی است.

اگر اعتقاد به دعا دارید، خواسته تان برآورده شد

قربانی سپس در جمع بیش از ۱۵۰ زندانی که به صف نشسته بودند و برق امید در چشمانشان موج می زد، حاضر شد و خطاب به آنها گفت: از صبح که پیش شما هستم، دعا کردم و شما آمین گفتید؛ در بندها هم که آمدم بازهم دعا کردم؛ اگر اعتقاد به دعا دارید، خواسته تان برآورده شد و حالا خواسته دادستان و رئیس زندان این است که قول بدهید با خودتان و بعد با خدای خودتان صادق باشید.

این بازیگر طنز کشور ادامه داد: هر قولی که می خواهید بدهید به خودتان و خدا بدهید که نیرویی بالاتر و برتر از شما دارد تا هر وقت خدای نکرده  بازهم خواستید مرتکب خلاف شوید، آن نیروی بزرگ، حائل بین شما و عمل خلافتان باشد.

اشتباه کار انسان است ولی تکرار اشتباه کاری حیوانی است

قربانی تأکید کرد: اگر برخوردها با شما بد بوده به خاطر این است که خودتان کار بد کرده اید، دست به دست هم دهید و با خدای خودتان صادق باشید؛ اشتباه کار انسان است ولی تکرار اشتباه کاری حیوانی است.

وی در آخرین توصیه اش گفتن “بسم الله الرحمن الرحیم” و خواندن نماز را باعث آرامش کامل به انسانها دانست و در پایان صحبتش خواستار صلواتی برای دادستان، رئیس زندان، مسئولان و خانواده آنها و زندانیان شد.

انتظار نداشتم صلوات غرایی از زبان زندانیان بشنوم ولی موج امید به آزادی نادمان، سیلی پر توان از ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) بر سرم هوار کرد؛ صلواتی از سر شوق و ذوق آزادی و رضایت از خیرخواهی خیرانی که با خیراتشان باعث و بانی خوشحالی چندین زندانی و خانواده هایشان شده بودند.

کریم قربانی هم خوشحال از شادی نادمان زندانی، از همه خداحافظی کرد و رفت تا مرحله اصلی کار شروع شود.

قرق اتاق اجرای احکام زندان، زمینه آزادی محکومان

اتاق اجرای احکام زندان به قرق دادستان، رئیس ندامتگاه، رئیس اجرای احکام زندان، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان و دیگر مسئولان ناظر و مجری در می آید تا زمینه آزادی محکومان مستحق تخفیف و آزادی فراهم شود.

اول محکومان مالی و دارای دیون و بعد محکومانی که زیر دو ماه از مدت محکومیتشان باقی مانده و در نهایت آنهایی که رد مال داشتند، پنج نفر پنج نفر وارد اتاق شده و اکثر آنها با روال قانونی و تخفیف مجازاتی که از سوی دادستان دریافت می کردند، حکم آزادی را پیش رو می دیدند.

زندانیان از شهرستانهای ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت در جنوب استان تهران بودند و چون دادستان حاضر در زندان مسئولیت دو شهرستان ورامین و قرچک را برعهده داشت، نیابتی تلفنی از علیش پور دادستان پاکدشت گرفت و از وی خواست تا انجمن حمایت از زندانیان پاکدشت نیز به یاری بیایند تا روند آزادی بهتر انجام شود.

ساعت ۱۶ و ۳۰ تا ۲۰ سه ساعت و نیم فعال و پر اضطراب برای زندانیانی گذشت که برای آنها به سختی گذشت تا حکم آزادی بگیرند ولی نکته ای برایم جالب بود؛ نه من احساس خستگی می کردم و نه دادستان و رئیس ندامتگاه و دیگر مسئولان و مجریان احکام حاضر در اتاق؛ لبخند رضایت بر لبان همه ما موج می زد، دعا می کردم با انتشار این گزارش، سهمی در ثواب اخروی آن و شادی زندانیان و خانواده هایشان داشته باشم.

ساعت ۲۰ زندانیان به دستور خدایاری رئیس ندامتگاه و دادستان حسینی به صف شدند تا آمارگیری مجدد و تکرار اسامی آزادشدگان، بهانه ای برای چند کلام این دو شود.

آزادی شما نباید دوباره با خلاف، رنگ اسارت و طعم میله های زندان بگیرد

فریدون خدایاری در حالی که پیش از صحبت کوتاه با زندانیان ابراز شادی و رضایت کرد و به خبرنگار مهر گفت “از شادی و رضایت زندانیان لذت می برم”، خطاب به نادمان آزاد شده بیان داشت: شب عید نوروز امسال ۶۸ نفر با اقدام کم نظیر دادستان محبوب ورامین و قرچک به آغوش خانواده هایشان بازگشتند و خوشبختانه فقط دو نفر آنها به زندان برگشتند که البته همین هم نباید باشد و آزادی شما نباید دوباره با خلاف، رنگ اسارت و طعم میله های زندان بگیرد.

رئیس ندامتگاه از آنهایی که هزینه رفتن به خانه هایشان را ندارند، خواست تا مسئولان زندان را در جریان بگذارند تا این هزینه به آنها پرداخت شود و بعد گفت: خواهشم این است که یک ذره غیرتی که در این زندان آموخته اید، سرمشق آزادیتان قرار دهید.

خدایاری تأکید کرد: دنبال موادمخدر نروید و حتی سیگار هم نکشید چون تمام بدبختی ها از همان سیگار شروع می شود؛ زندان هم برای خودتان و هم برای خانواده تان مشکل آفرین است، بیرون رفتید سلامت زندگی کنید تا هم خودتان و هم خانواده تان  در آسایش و آرامش باشید.

هرچقدر به خانواده هایتان کمک کنیم ارزشش کمتر از ۱۰ دقیقه حضور شماست

دادستان جوان و خوش اخلاق شهرستانهای ورامین و قرچک ابتدا نام ۷۲ مشمول آزادی را که به صف شده و روی دو پا نشسته بودند، خواند و آنها با گفتن “من” و بالا بردن دستهایشان اعلام حضور کردند.

سیدرضا حسینی سپس با تشکر ویژه از خبرنگار مهر که ساعتها برای تهیه این گزارش آزادی زندانیان تلاش کرده بود، خطاب به آزادشدگان گفت: دوست نداریم زندان را پر کرده و شما را در بند نگه داریم، شما باید در کنار خانواده هایتان باشید ولی از طرفی باید شهرها و روستاهایی امن داشته باشیم؛ بدانید که اگر مرتکب خلاف شوید باید دوباره به زندان بازگردید.

وی ادامه داد: امشب شما را به خانواده هایتان برمی گردانیم؛ هرچقدر کمکشان کنیم برای آنها ارزشش کمتر از ۱۰ دقیقه حضور شماست، پس توقع ما از شما که آزادتان می کنیم این است که با آبروی ما که تلاش کردیم آزاد شوید، بازی نکنید و دیگر به زندان برنگردید؛ اول به خودتان قول دهید و بعد هم در مقابل خداوند ناظر و حاضر متعهد شوید که دیگر مرتکب جرم نشوید.

سخنان دادستان جوان آنچنان برای نادمان آزادشده جذاب و تأثیرگذار بود که حلقه های اشک را در چشمان آنها می شد به وضوح دید، آنهم آمیخته با عرقی که شاید به نشانه شرم و ندامت، بر پیشانی تعدادی از آنها نشسته بود.

حسینی ادامه داد: شما برای ما اهمیت دارید که به خاطر شما در ایام شادمانی شعبانیه و تا این ساعت، به جای بودن در کنار خانواده، برای آزادیتان تلاش می کنیم.

انسان آزاده در زندان زندگی نمی کند

دادستان جوان به آنها گفت: انسان اشرف مخلوقات و آزاده است و انسان آزاده در زندان زندگی نمی کند؛ در مقابل خداوند به ما قول بدهید که دیگر مرتکب جرم نشوید و هرکس خواست جرمی مرتکب شود ارشادش کنید.

بعد خطاب به زندانیانی که سرمست از آزادی تا لحظاتی دیگر، اشک شوق می ریختند، پرسید: خداوکیلی قول می دهید؟

صدای “بله” قاطع و فریادگونه دسته جمعی آنها با “آمین” بلند و از اعماق وجود من و مسئولان حاضر در حیاط زندان همراه شد تا دادستان ادامه دهد: شاید همه شما عبد صالح خدا و از ما بهتر باشید ولی ظاهرتان الان زندانی است، پس سعی کنید که ظاهر و باطنتان را خدایی کنید.

حسینی در پایان با لحنی دوستانه به اتمام حجت با نادمان سرشار از شادی آزادی پرداخت و گفت: وظیفه داریم افراد مخل نظم و امنیت را باید به زندان معرفی کنیم ولی آنها که کمتر تخلف داشته اند جزو آزادیهای امروزند؛ اگر دوباره برگردید مطمئن باشید تخفیف و آزادی در کار نیست.

سلامتی خودش و خانواده اش صلوات بفرست

“خدا پدر و مادرتون رو بیامرزه” و ” سلامتی خودش و خانواده اش صلوات بفرست” دو جمله ای بود که دو نادم آزادشده با پایان سخنان دادستان فریاد زدند تا این طور با صلواتی بلند و غرا، عطر درود بر محمد(ص) و آل محمد(ص) در فضا پیچیده و اقدامات پایانی برای آزادی آنها آغاز شود و تا ساعاتی دیگر، همه آنها به آغوش گرم خانواده و جامعه بازگردند.

دادستان که علیرغم حضور هشت ساعته در زندان و تلاش برای رضایت گرفتن و آزادی زندانیان، سرحال تر از همه به نظر می رسید و برق شادی و رضایت در چشمانش موج می زد، در کنار فریدون خدایاری رئیس ندامتگاه و یوسف طاهری مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستانهای ورامین و قرچک، مرا به اتاق رئیس هدایت کرد تا با چای و میوه پذیرایی شویم.

حسینی از همین فرصت استفاده کرد و به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای صبح توسط روغنی معاون دادستان، به ۶۵ نفر که شرایط لازم را داشتند مرخصی داده شد تا بعد از مرخصی آزاد شوند؛ ۷۲ نفر زندانی هم که دارای حداکثر دو ماه حبس یا حداکثر دو میلیون تومان جزای نقدی یا صرفاً محکومیت رد مال بودند، از مجموعه محکومان شهرستانهای ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت آزاد شدند.

دادستان شهرستانهای ورامین و قرچک افزود: برخی به دلیل مشکلات مالی، خانوادگی و… به دام زندان افتادند و قضات مجبور شدند آنها را به زندان معرفی کنند؛ آنهایی که حبس برایشان مفید بوده و متنبه شدند، در این روزهای مبارک آزاد شدند تا به آغوش گرم خانواده هایشان بازگردند که این امر، لطف دستگاه قضایی و انجمن حمایت از زندانیان به آنهاست.

اهدای حدود ۴۰۰ میلیون ریال توسط انجمن حمایت از زندانیان برای آزادیها

وی جمع کل مبلغ مالی اهدایی توسط انجمن حمایت از زندانیان شهرستانهای ورامین، قرچک و پاکدشت را برای این آزادیها حدود ۴۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: با تقدیر و تشکر از همه کسانی که زحمت کشیدند و وقت گذاشتند، باید گفت که با نظر مساعد و موافق آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران در کسوت دادستان عمومی و انقلاب شهرستانهای ورامین و قرچک در مجموعه انجمن حمایت از زندانیان قرار گرفته ام تا از این طریق بتوانم برخی سرپرستان خانواده ها را که در بند به سر می برند با کمک خیران به خانواده هایشان برگردانم و به عنوان عضوی کوچک در این عبادت بزرگ شریک باشم.

حسینی در پایان از شهرداریهای قرچک و ورامین و شوراهای شهر این دو شهرستان تقدیر و تشکر کرد که کمکهای شایانی در جشن گلریزان برای زندانیان در طول یک سال اخیر داشته اند.

سپس یوسف طاهری در گفتگوی کوتاه ، نشانی انجمن حمایت از زندانیان را ورامین، خیابان اندیشه اعلام کرد و تصریح کرد: روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ در خدمت خانواده زندانیان و خیران هستیم؛ در حال حاضر نیز حدود ۲۵۰ خانواده تحت پوشش مالی، ارزاق و کمک در حد توان این انجمن هستند.

دعا برای روزی که با افتخار بگوییم ندامتگاهی بدون زندانی داریم

فریدون خدایاری نیز در گفتگوی کوتاهی اظهار داشت: اقدام ارزنده و خیرخواهانه دادستان، در کشور کم نظیر است و در چند سال اخیر باعث افزایش امید محکومان مالی کم توان و مستحق تخفیف شده که جای تقدیر دارد.

رئیس ندامتگاه در حالی که لبخند رضایت بر لبانش نمایان بود، در پاسخ به خداحافظی من، دادستان و مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان و با وعده اینکه “فرصتی را با هماهنگی دادستان و اداره کل زندانها برای یک روز تهیه گزارش به خبرنگاران خواهم داد”، رو به من گفت: حتما بنویس که ندامتگاه “خورین” را به لطف خداوند و تلاش مسئولان زندان و خود زندانیها به زندانی “بدون سیگار” تبدیل کرده ایم.

من هم لبخندی زدم و با دستهایی رو به آسمان گفتم: از شب عید نوروز تا به حالا که ۲۰۵ نفر را به خانواده هایشان بازگردانده اید و فقط دو نفرشان دوباره برگشت خورده اند؛ دعا می کنم روزی در همین جمع با افتخار بگوییم که ندامتگاهی بدون زندانی داریم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.