خانه » اخبار و رویدادها » اخبار جوادآباد » مزرعه گل جوادآباد در آرزوی پیشرفت

مزرعه گل جوادآباد در آرزوی پیشرفت

مالک مزرعه گل محمدی روستای “محمدآباد عربها” واقع در بخش جوادآباد شهرستان ورامین که حدود هفت هزار متر مربع مساحت دارد، با داشتن هزار امید و آرزو در فکر پیشرفت این باغ است.

در این باغ، گل محمدی و گیاهان دارویی از جمله بومادران، بارهنگ، رزماری، نعنا فلفلی، چای به لیمو، گیاه پنج انگشت، آلوئه ورا و … یافت می شود که از آنها محصولاتی همچون گلاب، ۵۰ نوع عرقیات و ۴۰ نوع روغن گیاهی استحصال می شود.

طراح و مالک کاشت گل محمدی در روستای محمدآباد عربها در گفتگو با خبرنگار مهراز آرزوهایی که برای گسترش و پیشرفت مزرعه اش دارد گفت و از حمایت هایی که صورت نگرفته سخن به میان آورد.

مهری تاجیک اظهار داشت: در کارگاه این مزرعه علاوه بر گلابگیری، به تهیه عرقیات گیاهی، انواع مربا و شیره و … مشغول هستیم و علاوه بر اینها نیز کشت زعفران هم در دستور کارمان است.

وی با اشاره به اینکه به هیچ یک از محصولات تهیه شده در این کارگاه مواد نگهدارنده افزوده نمی شود، افزود: ما در این کارگاه در راستای تولید محصول سالم گام برداشته ایم.

تاجیک که دانشجوی سال آخر رشته گیاهان دارویی و نیز طب سنتی است، در باره میزان گلابگیری این مزرعه بیان کرد: سال گذشته حدود یک تن و ۷۰۰ کیلو گلاب از این مزرعه استحصال شد، اما امسال به دلیل وجود آفت “سوسک ساقه خوار”، این محصول کمتر برداشت شد.

وی افزود: جهاد کشاورزی برای مبارزه با این نوع آفت، پیشنهاد سم زدایی را داد اما به دلیل اینکه با این کار مخالف بودم، برطرف شدن مشکل را به دست طبیعت سپردم که الحمدالله توانست با این حشره مبارزه کند.

طراح و مالک کاشت گل محمدی در روستای محمدآباد عربهاعنوان کرد: سال اولی که می خواستم کشت گل محمدی را شروع کنم، مقرر شده بود دولت چهار میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص بدهد، اما وقتی شروع به کار کردم، اعلام شد که اول باید نهال گرفته و باغ احداث شود، بعد هزینه ها تعلق می گیرد.

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2012/05/795921_orig.jpg

وی با بیان اینکه تمام مبلغ چهار میلیون تومانی را که برای احداث این مزرعه نیاز بود، از درآمد شخصی ام  هزینه کردم و فقط ۹۰۰ هزار تومان به من بازگردانده شد، افزود: از مسئولان خواستارم اگر وعده ای داده می شود، حتما به آن عمل کنند.

تاجیک عنوان کرد: وقتی افرادی مثل من حمایت نشوند، طبیعی است که کشاورزی از رونق بیافتد و جوانان ما نسبت به کار بی علاقه شوند و مدام به دنبال کار دولتی بگردند.

وی ادامه داد: برای دریافت وام مشاغل خانگی نیز اقدام شد، اما بانک به دلیل اینکه بودجه نداشت، تمام پرونده ها را ارجاع داد به ادارات و هنوز هم خبری از تسهیلات نیست.

ایجاد بازارچه سنتی روستایی نیازمند حمایت است

تاجیک گفت: در صورت اختصاص این وام و حمایت مسئولان، قرار است که یک بازارچه سنتی در روستای محمدآباد راه اندازی شود.

وی در توضیح بیشتر این بازارچه اضافه کرد: هدف از برپایی این بازارچه فروش محصول روستا در خود روستاست، یعنی به جای اینکه روستایی محصولش را در شهر به فروش برساند، شهرنشینان به روستا مراجعه کنند تا موجبات آبادی روستا فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه وجود داشته باشد، تمام زمین های مزرعه زیر کشت می روند و این موجب می شود تا بقیه هم علاقه مند شوند و کشاورزی روستا رونق پیدا کند.

مالک مزرعه گل محمدی روستای محمدعربها گفت: با گسترش مزرعه، علاوه بر اشتغالزایی، ترویج کار و روش کشت به بانوان روستایی آموزش داده می شود.

وی افزود: نیاز نیست که حتما به مسئولان بگوییم که دست ما را بگیرند، وقتی بنده نسبت به این کار علاقه نشاند داده ام یعنی که برای گسترش کارم نیاز به حمایت دارم.

تاجیک بیان داشت: بنده کار خود را در این مزرعه از صفر شروع کردم و می توانم این کار را وسعت ببخشم؛ تا کنون نیز با این کار باری از روی دوش دولت برداشتم.

………………………………………..

گفتگو و عکس: مینا شمسی – مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.