خانه » مفاخر و افتخارات ورامین » افتخارات » ۶ماه زندانی بخاطر علاقه به امام/بادوچرخه خبر دستگیری امام را دادم

۶ماه زندانی بخاطر علاقه به امام/بادوچرخه خبر دستگیری امام را دادم

قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ زوایای پنهان زیادی در خود جای داده که پس از گذشت بیش از نیم قرن از این واقعه هنوز بیان نشده است.

بسیاری از شاهدان و حاضران در قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ به رحمت ایزدی پیوسته و خاطرات خود را در دل خاک جای دادند و امروز تعداد محدودی از قیام کنندگان آن سال در میان مردم حضور دارند که باید از خاطرات آنان برای باز کردن برخی ابعاد و سرنخ های آن قیام استفاده کرد.

اگرچه در ۱۵ خرداد سال ۴۲ بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به دستگیری امام راحل قیام کردند اما حرکت کفن پوشان ورامین از ویژگی های خاصی برخوردار بوده که این قیام را متمایز از سایر حرکت ها کرده است.

در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲، مردم ورامین، پیشوا و روستای محمدآباد عرب ها وقتی خبر دستگیری امام راحل را شنیدند با پوشیدن کفن و با پای پیاده به سمت تهران حرکت کرده و خون مطهرشان در پل باقرآباد بر زمین ریخته شد.

یکی از افرادی که در این قیام نقش محوری ایفا کرد، علی قایع گو است که در آن زمان خبر دستگیری امام راحل را از پیشوا به روستای محمدآباد عرب ها رساند و جرقه حرکت مردم ولایتمدار این روستا که دو شهید را در این قیام تقدیم کرد، زد.

1726110

علی قایع گو پیرمردی باصفا و خوش برخورد است که هنوز وقتی خاطرات قیام ۱۵ خرداد را تعریف می کند، اشک در چشمانش حلقه زده و از غربت و مظلومیت شهدای این قیام آهی از دل می کشد.

جوان ۲۵ ساله ای که در زندان رژیم پهلوی از امام حمایت کرد

قایع گو در جریان قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲، در حالی که تنها ۲۵ سال داشت، دستگیر شده و به زندان می افتد و در طول بازپرسی ها با شکنجه و آزار فراوان روبرو می شود اما لحظه ای از اصول و ارزش های نهضت اسلامی عقب نمی کشد.

علی قایع گو در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح حوادث رخ داده در قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ اظهار داشت: بنده در سال ۴۲ یک دوچرخه ۲۸ داشتم و وقتی در روز ۱۵ خرداد خبر دستگیری امام راحل را شنیدم بلافاصله با این دوچرخه به سمت محمدآباد عرب ها حرکت کردم.

این شاهد عینی قیام ۱۵ خرداد افزود: وقتی به محمدآباد عرب ها رسیدم، خبر دستگیری امام را به گوش شهید سید مرتضی طباطبایی که معتمد و همه کاره روستا بود رساندم و وی اعلام کرد که در روستا اذان گفته شود و وقتی همه جمع شدند، این شهید بزرگوار به اهالی روستا گفت که امام خمینی را دستگیر کرده اند به همین خاطر ما باید برای آزادی رهبر خود حرکت کنیم.

وی ادامه داد: سپس مردم در روستا همدیگر را از موضوع مطلع کرده و در روز بنی اسد و در حمایت از امام راحل به سمت تهران حرکت و در این راه شهدای بزرگواری نظیر شهید سید مرتضی طباطبایی به عنوان سید شهیدان ۱۵ خرداد و شهید جعفر عرب مقصودی را تقدیم کردند.

قایع گو یادآور شد: پس از قیام ۱۵ خرداد به مدت شش ماه در زندان رژیم پهلوی حضور داشتم و در آن زمان شخصیت هایی نظیر آیت الله نوری همدانی نیز در زندان بودند و مورد شدیدترین شکنجه ها قرار می گرفتند.

به خاطر علاقه به امام شش ماه زندانی شدم

وی گفت: بنده نیز به علت حضور در قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ مورد شکنجه و آزار مأموران رژیم پهلوی قرار گرفتم و سپس برای محاکمه به دادگاه منتقل شدم.

این جانباز انقلاب اسلامی یادآور شد: در دادگاه هر چه از من درباره نقشم در قیام ۱۵ خرداد پرسیدند، طفره رفتم تا اینکه مسئول دادگاه عکس امام خمینی را به من نشان داد و گفت آیا این عکس را می شناسی که من در جواب گفتم بله این عکس را می شناسم.

وی متذکر شد: دوباره مسئول دادگاه پرسید که آیا دوستش داری که گفتم بله بسیار دوستش دارم که در این لحظه مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفتم اما حاضر به پس گرفتن حرفم نشدم.

قایع گو ذر پایان یادآور شد: روستای محمدآباد عرب ها جانبازان و مجروحان زیادی را در راه انقلاب و در جریان ۱۵ خرداد تقدیم کرده که برخی از آنان در شرایط سختی به سر می برند که باید به آنان توجه بیشتری صورت گیرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.