خانه » مفاخر و افتخارات ورامین » افتخارات » بیانات مقام معظم رهبری درباره شهیدان ستاری و اردستانی

بیانات مقام معظم رهبری درباره شهیدان ستاری و اردستانی

« … یک نکته‌دیگر را هم به مناسبت شهادت این عزیزان عرض بکنم که باز این نکته برای من نکته‌درخشانی است ؛ نکته‌ای که برای ما و ملت ما کاملاً مفهوم است ؛ اما برای مردم دنیا ، مطلب غیر قابل فهمی است . آن نکته این است که در نظر مردم دنیا ، مقامات بالا و والا در جامعه مقدمه‌ای برای لذت و خوشگذرانی است . متأسفانه دنیا امروز این گونه است – نمی‌شود گفت همیشه این‌جور بوده ات و همه جا این جور بوده است – امروز کسی که می‌خواهد در هر گوشه‌ای از دنیا رئیس جمهور ، وزیر ، فرمانده نیروهای مسلح شود ، به فکر این است که در آن چهار یا پنج یا شش سالی که مطابق قانون ، در آن مقام خواهد بود ، زندگی خوشی داشته باشد .

 یعنی غیر از عزت و احترام و تکریم ، از لحاظ وضع گذران زندگی هم ، یک زندگی رنگین و چرب و شیرینی خواهد داشت . برای کسی که دارد دنبال آن راه و آن مقام می‌دود و می‌تازد ، این دیگر حتمی است . اما مردم ما در مسئولین مختلفشان ، خلاف این را دیده بودند ودر نیروی هوایی هم در زندگی این عزیزان دیده شد . زندگی‌های اینها زندگی‌های فقیرانه بود . نه اینکه زندگی‌ایشان اشرافی نبود ، نه ، خیلی با آن فاصله داشت ، زندگی طبقه متوسط و در مواردی طبقه پایین مردم بود . آیا نمی‌توانستند از آنچه که در اختیارشان است ، بهره برداری کنند ؟ چرا ! آنها مورد اطمینان بودند و پول زیادی دستشان بود .

افراد ، در این قشرهای بالا ، اگر بخواهند ، خیلی راحت می‌توانند برای زندگی خودشان یک چیزی درست کنند و خود را از بهره‌برداری زندگی ، برخوردار سازند . اگر خیلی راحت نباشد ، خیلی هم دشوار نیست . اما این عزیزان ، این کار را نکردند . زندگی بعضی‌شان از قبیل شهید اردستانی ، به طور عمدی – و معلوم است که به طور عمدی است – بخصوص ، یک زندگی بسیار پایین است و او مثل یک انسان در طبقه خیلی پایین جامعه زندگی می‌کرده است . انگار نه انگار که معاون نیروی هوایی است ! یک مقام بالا و این قدر هم مورد اعتماد – که این شهید ، صددرصد مورد اعتماد بود – اگر به هر صورتی می‌خواست بهره‌برداری کند ، می‌توانست . اما هیچ کدام چنین نکردند ، نه فرمانده ، نه معاونان و نه سایر اطرافیانش . این خیلی پدیده شگفت انگیز و بزرگی است ! نشان می‌دهد که اینجا انگیزه‌ها انگیزه‌های خدایی است . حالا اگر شما این را با یک خبرنگار خارجی یا با یک مجموعه‌زندگی کننده در دنیایی که جز به مسائل مادی و لذتهای حقیر فکر نمی‌کنند ، در میان بگذارید آیا باور می‌کنند ؟ و آیا اصلاً برایشان قابل فهم است ؟ اینجا ( در جمهوری اسلامی ) این مطالب قابل فهم و بلکه عملی است »

*** بیانات مقام معظم رهبری در مورد شهدای سانحه هوایی سال ۱۳۷۳

***

***

رحمت خدا بر کسانى که در راه پدیدآوردن چنین وضعى، سالهایى را با تلاش و کوششِ مجاهدت‌آمیز گذرانیدند و به شهادت رسیدند. رحمت خدا بر شهید «ستّارى»، شهید «بابایى»، شهید «اردستانى» و دیگر شهداى عزیزى که هر کدام در پدید آوردن این وضعیت مطلوب – که مایه روشنى چشم هر بیننده است – سهم وافرى داشتند. شکرگزارى از شهید ستّارى، همین را اقتضا مى‌کند که این دانشگاه به نام آن شهید نامگذارى شود.

*** بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه هوایی ۲۶/۹/۱۳۷۴

شهید ستاری

 

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در سخنانشان‌ حضور گسترده‌ مردم‌ در مراسم‌ تشییع‌ پیکرهای‌ مطهر چند تن‌ از سرداران‌ شهید نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را از ویژگیهای‌ مختص‌ اسلام‌ و حرکت‌ عظیم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دانستند و ضمن‌ تجلیل‌ از مجاهدتها و فداکاریهای‌ آنان‌ فرمودند: شهید ستاری‌ در میدانهای‌ جنگ‌، بارها تا مرز شهادت‌ پیش‌ رفت‌ و پیوسته‌ در طلب‌ شهادت‌ بود.

او شب‌ و روز نمی‌شناخت‌ و تمامی‌ لحظات‌ زندگی‌ خود را وقف‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ کرده‌ بود. شهید اردستانی‌ نیز یکی‌ از پاکترین‌، مخلص‌ترین‌ و مؤمن‌ترین‌ افراد در تمامی‌ قشرها بود. او عنصری‌ خدایی‌ و شهیدی‌ زنده‌ بود و وجود همین‌ ویژگیها در مسئولین‌ نیروی‌ هوایی‌ سبب‌ شد که‌ مردم‌ در مراسم‌ تشییع‌ پیکرهای‌ مطهر این‌ شهیدان‌ از صمیم‌ دل‌ و از روی‌ ایمان‌، احساسات‌ و عواطف‌ و محبت‌ خود را نسبت‌ به‌ آنان‌ ابراز کنند و این‌ واقعیتی‌ است‌ که‌ در هیچ‌ نقطه‌ای‌ از جهان‌، نظیر آن‌ وجود ندارد.

*** دیدار اقشار مختلف مردم قم با رهبر انقلاب  ۱۹/۱۰/۱۳۷۳

***

***

این پایگاه خدمات بسیار باارزشى را در دوران دفاع مقدس به کشور و ملت ایران تقدیم کرده است. علاوه بر شهید نوژه و علاوه بر شهید دوران، شهداى باارزش دیگرى از این پایگاه و از مجموعه‏ى نیروهاى مسلح در این منطقه‏ى بسیار حساس، نام خودشان را در فهرست افتخارات پایان‏ناپذیرِ انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى ثبت کرده‏اند. ما به این عزیزان افتخار مى‏کنیم؛ نام آن‏ها را گرامى مى‏داریم. براى ما شخصیت‏هایى مثل شهید بابایى، شهید اردستانى، شهید خضرائى- که مدتى فرمانده این پایگاه هم بود- و شهداى باارزش و بزرگوار دیگر در نیروهاى مسلح یقیناً فراموش‏نشدنى هستند؛ ولى نیروهاى مسلح خودشان را در آن گذشته‏ها متوقف نخواهند کرد و نباید بکنند؛ گذشتگانى که با ایمان، آگاهى و شجاعت و فداکارى خود ما را در پیمودن این راه بسیار پُرافتخار، راه عظمت اسلام و ایران، یارى کردند، براى ما درسهاى فراموش‏نشدنى از خود به یادگار گذاشته‏اند. وظیفه‏ى ما این است که از این درسها بهره بگیریم. ما باید با توجه به موقعیت خودمان، با توجه به نیازهاى کشور، با توجه به تهدیدهایى که علیه ما و منافع کشور در هر دوره‏یى وجود دارد، وظیفه‏ى‏ خودمان را تشخیص بدهیم و با تقویت روحى و جسمى، خودمان را آماده‏ى ادامه‏ى آن راه پرافتخارى بکنیم که شهیدان عزیز ما به قیمت جان خودشان به روى ما گشودند.

*** بیانات در پایگاه هوایى شهید نوژه همدان‌  ۱۸/۴/۱۳۸۳

***

***

امروز هم وقتى به ورامین نگاه مى‌کنیم، مى‌بینیم این منطقه ایستا نیست و در همان حدّ شهداى مظلوم پانزده خرداد چهل‌ودو متوقّف نشده است. بعضیها هنرشان توقّف در افتخارات گذشته است. اسلام به ما حرکت به سمت افتخاراتِ تازه را واجب مى‌کند و این را راه رسیدن به کمال مى‌داند. پشت سر آن شهیدان، شهداى عزیز ورامین و این منطقه در جنگ تحمیلى است، که سى‌ودو شهید این منطقه جزو سرداران نیروهاى مسلّحند. این چیز کمى نیست. شهداى عزیزى مثل امیران عالى‌مقام نیروى هوایى، مثل سرداران سپاه پاسداران، خانواده‌هاى سه شهید داده، دو شهید داده، در همه قشرها. رحمت خدا بر مرحوم «جنیدى» روحانىِ پاکبازِ پدر سه شهید، بلکه چهار شهید – چون پسر چهارم او هم که از دنیا رفت، آن‌طورى که اطّلاع دادند، جزو کسانى بود که آسیب شیمیایىِ دوران جنگ را دیده بود – و خانواده‌هاى متعدّدى که نام شهید «ستّارى» و «اردستانى» و «على‌قمى» و بقیه سرداران باارزش بر سر درِ این خانواده‌هاى بلندپایه نوشته است. اینها شناسنامه یک ملت و یک شهر و یک کشور است. بعضیها اصرار دارند شناسنامه‌هاى ملى و تاریخى ما را مخدوش کنند و افتخارات ما را از آنها بزدایند. آنچه یک ملت را پایدار مى‌کند، تکیه بر افتخارات گذشته، نه به قصد ایستادن روى همان افتخارات، بلکه به قصد جهش به سمت افتخارات جدید است. این‌گونه شد که انقلاب اسلامى به‌وجود آمد و نظام اسلامى سرِ پا شد.

*** بیانات در دیدار مردم ورامین‌  ۲۲/۳/۱۳۸۲

***

***

فرمانده‌ کل‌ قوا به‌ زندگی‌ سراسر زهد و تقوای‌ شهید ستاری‌ و دستیارانش‌ در دوران‌ فرماندهی‌ نیروی‌ هوایی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: این‌ سرداران‌ شهید با وجود آن‌ که‌ مورد اعتماد و اطمینان‌ بودند و پول‌ زیادی‌ نیز در اختیار آنها قرار داشت‌، در زمان‌ حیات‌ خود به‌ طور عمد، زندگی‌ ساده‌ و بی‌آلایشی‌ را می‌گذراندند و توانستند با فائق‌ آمدن‌ بر لذات‌ مادی‌ و تمایلات‌ نفسانی‌، راه‌ کسب‌ افتخار را برای‌ خود و نیروی‌ هوایی‌ هموار کنند و این‌ پدیده‌ای‌ بسیار شگفت‌انگیز و بزرگ‌ در دنیای‌ امروز محسوب‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دل‌ دادن‌ به‌ زخارف‌ دنیا را موجب‌ نگون‌ ساری‌ انسان‌ دانستند و فرمودند: جمع‌آوری‌ ثروت‌، غرق‌ شدن‌ در تجملات‌ و تشریفات‌ مردود است‌ زیرا با غرق‌ شدن‌ در لذات‌ دنیا، افتخار به‌ دست‌ نمی‌آید و افتخارات‌ گذشته‌ نیز به‌ تدریج‌ از دست‌ می‌رود و امروز برای‌ حفظ عزتی‌ که‌ اسلام‌ نصیب‌ ملت‌ ایران‌ کرده‌ است‌ باید زندگی‌ خود را از قبیل‌ زندگی‌ لذت‌جویانه‌ اهل‌ دنیا قرار ندهیم‌.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ بر ضرورت‌ تکامل‌ روحیه‌ سازندگی‌، نوآوری‌ و ابتکار در نیروی‌ هوایی‌ و غنی‌ کردن‌ آن‌ از درون‌ تأکید کردند و فرمودند: تقویت‌ معنوی‌ نیروی‌ هوایی‌ به‌ لحاظ آموزش‌، روحیه‌، احساسات‌ انقلابی‌ و ارزش‌گذاری‌ در پدیده‌های‌ داخل‌ آن‌ باید همچنان‌ ادامه‌ یابد و به‌ شدت‌ پیگیری‌ شود.

فرمانده‌ کل‌ قوا در پایان‌ سخنانشان‌ انجام‌ هر حرکت‌ مثبت‌ و صحیح‌ در نیروی‌ هوایی‌ را حسنه‌ای‌ برای‌ روح‌ سرداران‌ شهید این‌ نیرو توصیف‌ کردند و توفیق‌ و کمک‌ الهی‌ را برای‌ پرسنل‌ خدمتگزار نیروی‌ هوایی‌ از درگاه‌ ایزد منان‌ خواستار شدند.

*** دیدار جمعی از پرسنل نیروی هوایی با رهبر انقلاب  ۱۹/۱۱/۷۳

***

***

یاد شهید ستارى – که من از اولین روزهایى که آن شهید این دانشگاه را بنیانگذارى مى کرد، با این کار از نزدیک آشنا بودم – و همچنین بقیه ى شهداى عزیز نیروى هوایى و شهداى نیروهاى سه گانه ى ارتش جمهورى اسلامى ایران و شهداى سپاه پاسداران و شهداى مظلوم بسیج و شهداى دوران دفاع و قبل و بعد از آن را گرامى مى داریم و از خداوند متعال علو درجات آنها را مسألت مى کنیم.

***بیانات در مراسم مشترک دانشجویان دانشگاه‌هاى افسرى ارتش ۲۲/۷/۱۳۸۳

نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در دوران‌ پانزده‌ساله‌ی‌ اخیر و بویژه‌ در طول‌ جنگ‌ تحمیلی‌ افتخارات‌ بیشماری‌ در دفاع‌ از انقلاب‌ کبیر و میهن‌ عزیز خود به‌ دست‌ آورده‌ و بحق‌، درخشیده‌ است‌.

نقش‌ شهدای‌ بزرگوار نیروی‌ هوایی‌ در پیشرفت‌ همه‌جانبه‌ی‌ این‌ نیرو و فداکاریها و ایثارگریهای‌ آن‌ بسی‌ آشکار و تعیین‌کننده‌ است‌، و در این‌ میان‌ تأثیر مدیریت‌ شجاعانه‌ و مبتکرانه‌ و سرشار از تلاش‌ و پیگیری‌ شهید عزیز سرلشکر منصور ستاری‌ انکار‌ناپذیر است‌.

اکنون‌ همراه‌ با تجلیل‌ و سپاس‌ فراوان‌ از آن‌ عزیز و دیگر همکاران‌ عالی‌‌مقام‌ و شهیدش‌ شما را که‌ شخصیتی‌ برجسته‌ در نیروی‌ هوایی‌ و برخوردار از لیاقت‌ و مدیریت‌ و ایمان‌ و اخلاصی‌ پرشور و شجاعتی‌ تحسین‌انگیز می‌باشید، به‌ فرماندهی‌ نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ منصوب‌ می‌کنم‌.

*** انتصاب فرماندهی‌ نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ تیمسار سرتیپ‌ خلبان‌ حبیب‌ بقائی‌ ۶/۱۱/۱۳۷۳

***

***

رحمت خدا بر شهید ستارى که این دانشگاه به نام اوست و اینجا را او بنیانگذارى کرد.

*** ‌بیانات‌ در مراسم مشترک دانش‌آموختگى دانشگاه‌هاى افسرى ارتش ۲/۸/۱۳۸۶

***

***

ایران اسلامى با اتکاء به ایمان توانست در میدان ابزارهاى مادى هم بر دیگران پیشى بگیرد. البته نیروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ایران و شهداى عالیقدر آن، مثل شهید ستارى و شهید بابائى و شهید خضرائى و شهید دوران و دیگران و دیگران در این راه پیشقدم بودند. اولین مؤسسه‌ى جهاد خودکفائى نیروهاى مسلح در نیروى هوائى به وجود آمد؛ کادرهاى پروازى یک جور، کادرهاى فنى یک جور؛ ارزش آفریدند. نظام جمهورى اسلامى این خدمات را هرگز فراموش نخواهد کرد. در این میدان ارتش به‌پاخاست، سپاه به‌پاخاست، مسئولان گوناگون نیروهاى مسلح به‌پاخاستند، دانشگاه‌ها کمک کردند، دانشمندان کشور همکارى کردند. امروز ملت ایران علاوه‌ى بر نیروى ایمان و معنویت و ارزشهاى معنوى خود، متکى است به ابزارهاى مادىِ فرآورده‌ى به دست خود و با ابتکار خود؛ این افتخار است.

*** بیانات در مراسم فارغ‌التحصیلى دانش‌آموختگان ارتش۱۹/۸/۱۳۸۹

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.