خانه » شهدای ورامین » خاطرات شهدا » خاطرات سردار شهید منصور ستّاری/فرماندهی تا شهادت

خاطرات سردار شهید منصور ستّاری/فرماندهی تا شهادت

 خاطرات سردار شهید منصور ستّاری

فرماندهی تا شهادت

بنویس ، خلبانان ما حماسه آفریدند !

« سرهنگ سید محمد حسینی »
جنگ پایان یافته بود ؛ اما هنوز بوی باروت در کوچه پس کوچه‌های شهر به مشام می‌رسید و تکه آهن‌های ذوب شده بمبها و راکتهای دشمن در جای جای میهن اسلامی دیده می‌شد .
یک روز تیمسار ستاری مرا به دفتر کارشان احضار کردند . ایشان تازه از سفر پاکستان بازگشته و مملو از تجارب و اطلاعات جدید علمی و نظامی بودند . با لبخندی گرم و نگاهی صمیمی به من اجازه ورود دادند و گفتند :
خوش آمدی سید ، صفا آوردی !
گفتم :
سلامت باشید قربان ، رسیدن بخیر !
گفتند :
سید این کتاب را ببین .
کتاب کوچکی بود که به زبان انگلیسی روی آن نوشته شده بود « پاکستان در جنگ » . سپس تیمسار با اشاره به بازدیدشان از پاکستان ، گفتند :
فرمانده نیروی هوایی پاکستان این کتاب را به من هدیه کرد و با غرور خاصی که نشان از افتخار داشت گفت : « نیروی هوایی کشور ما در طول هفده روز جنگ با هندوستان این عملیاتها را انجام داده است . »
در کتابی که تیمسار به من نشان دادند ، اسامی قهرمانان و عملیاتهای انجام شده توسط نیروی هوایی پاکستان ، در جنگ با هندوستان نوشته شده بود .
تیمسار ادامه دادند :
از همان روز به این فکر افتادم که اگر آنها به جنگ هفده روزه خود می‌بالند ، ما چرا به هشت سال دفاع مقدس که در آن حماسه‌ها آفریدیم و با دست خالی عملیات استراتژیک برون مرزی انجام دادیم ، افتخار نکنیم .
انگار تیمسار به یاد روزهای جنگ افتاده بود . در حالی که نگاهش را به تصویر قاب شده شهید عباس بابایی دوخته بود ، گفتند :
سید می‌خواهم بنویسی که خلبانان ما چه حماسه‌ها آفریدند! بنویس چگونه رفتیم از کنار مرز سوریه پایگاه …. عراق را در سه نقطه در مرز اردن بمباران کردیم ، بدون اینکه دشمن بتواند کاری انجام دهد . بنویس چگونه نیروهای زرهی دشمن را با بمبارانهای متمرکز زمین گیر کردیم و سرزمین‌های اشغالی را پس گرفتیم .
و سپس در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود ، گفت :
سید جنگ تمام شد ولی اثری از این همه رشادتها و دلاوری خلبانان ما جایی نوشته نشده ؟ تاریخ چگونه قضاوت خواهد کرد ؟ فردا جواب فرزندان شهدا را چگونه خواهیم داد که پدران شما با چه هدفی و چگونه شهید شدند ؟ چه ایثارگریها و از خود گذشتگیها نشان دادند ؟
تیمسار آه سردی کشیدند و گفتند :
من و تو مسئولیم . امروز باید فرهنگ جبهه و جنگ را زنده کنیم .
تیمسار آن روز به من دستور دادند یک گروه تحقیقاتی را تشکیل دهم و مجموعه عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را جمع آوری کنیم .
بعدها این فعالیتهای تحقیقاتی در مجموعه شش جلدی به نام پاکبازان عرصه عشق تهیه شد و هنگامی که تیمسار ستاری پیش نویس آن را دیدند با خوشحالی تحسین کردند و دستور چاپ آن را صادر کردند که جلد اول این مجموعه با همت ایشان تحت عنوان « خاطرات خلبانان » چاپ گردید .”

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.