خانه » مفاخر و افتخارات ورامین » افتخارات » شهدای ورامین در عملیات آزادسازی سوسنگرد

شهدای ورامین در عملیات آزادسازی سوسنگرد

سوسنگرد

شهید مجتبی بحرائی
در سال ۱۳۴۰در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران کودکی  تحصیلات خود را در مقطع ابتدائی آغاز نمود و پس از سپری نمودن  دوران راهنمائی  و دبیرستان موفق به اخذ دیپلم گردید.شهید مقید به شرکت در نمازهای جماعت بود .او پیرو امام و بسیار خوش رفتار بود و برای پدر و مادر خود ارزش و احترام خاصی قائل بود.پس از پایان یافتن تحصیل شهید عازم خدمت سربازی شد  و بعد از گذشت هفت ماه از خدمت سربازی در تاریخ ۱۵/۷/۶۰در منطقه عملیاتی سوسنگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید پیروز کمالزاده
شهید بزرگوار پیروز کمالزاده در سال ۱۳۳۷در تهران متولد شدو در سنین جوانی در شهرک کمالشهر کرج (روستای کمال آباد سابق)مشغول درس شد.اوعلاقه فراوانی به انجام کارهای فرهنگی داشت و با جمع آوری کمکهای مردمی  و با پول شخصی خود خانواده های بی بضاعت را به اردوهای زیارتی قم ،جمکران و مشهد میفرستاد و یا کتابهای آقای طالقانی را خریداری میکرد  و در میان صفحات آن عکسهای امام  را که در آن زمان ممنوع بود میگذ اشت و به دیگران هدیه میداد.او پس از گذراندن دوران تحصیل به خدمت سربازی رفت. در ابتدا در یک پادگان در ایوانکی مشغول به خدمت شد. برادر کاشانی در این باره میگوید ما در سال ۱۳۵۶ در پادگان ۳۰نفر بودیم  اما فقط ما دو نفر نماز میخواندیم  و دیگران ما را مسخره میکردند.
شهید پس از مدتی به پاسگاه باغخواص منتقل شد ودر همین دوران بود که با خانواده شهید منصور تاجیک آشنا شدو به دامادی این خانواده در آمد.او در زمان سربازی بارها تصمیم به فرار گرفت اما خانواده مانع از این کار شدند.شهید کمالزاده از فدائیان امام بود  و همیشه با تمام وجود از امام صحبت میکرد او در مراسم ورود امام به کشور فعالیتی گسترده داشت.
شهید پس از دوران خدمت در کارخانه آجر ثبات قرچک به عنوان مسئول قسمت برق به طور موقت مشغول به فعالیت شد . در همین دوران بود که که مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس شورای عالی دفاع بودند،به علت کمبود نیرو در جبهه، سربازهای مقتضی سال۵۶را فراخواندند و پیروز که تازه سه ماه از ازدواجش گذشته بود جز اولین نفراتی بود که خود را معرفی کرد. این در حالی بود که تازه سه ماه از ازدواجش گذشته بود  و پس از ۶ماه در تپه های الله اکبر در منطقه گرم خوزستان بر اثر اصابت ترکش خمپاره به قلب ایشان  در را ه بیمارستان به شهادت رسیدند  و در قطعه ۲۴بهشت زهرا(س)در کنار قبر سردار شهید مصطفی چمران ((همرزمش ))به خاک سپرده شد.چهل روز پس از شهادت پیروز کمالزاده فرزندش به دنیا آمد و اسم او را هم نام پدرش نهادند.
شهید علیرضا خرمی
متولد۱۵:/۴/۱۳۳۹
تاریخ شهادت:۱/۸/۵۹
خدایا سخنان ناقابل خود را با این دعا آغاز میکنم که نظری بر این بنده مرده و گنهکار خود کردی و راه راست را نشانش دادی و قدمهایش را در این راه با نیروی خود استوار کردی و خدایا باز حمد و ستایش تو را میکنم  که توفیق و سعادت این را عطا کردی که به جبهه بروم  و بتوانم لااقل کمی از دین خود را نسبت به این نهضت جهانی ادا کنم و در کنا ر حضرت مهدی (عج)و نایبش مشغول دفاع از اسلام و قرآن بشوم.
بارالهی این نهضت جهانی ما را به انقلاب جهانی امام زمان (عج)متصل بگردان  ودر فرجش تعجیل بفرما و امام امت این قلب تپنده امت و این سمبل ایثار و مقاومت ،پیر جماران را برای مظلومان جهان و رهبری انقلاب نگهدار.
ای پدر و مادرم بدانید که با آگاهی کامل قدم در راه خدا گذاشتم و با آگاهی به علم شهادت ،شهادت را از خدا طلب نمودم و علم شهادت به نظر اینجانب چنین بوده.شهادت دیدار عاشقانه اللهو شهادت دیدار جانانه ثار الله و شهادت رسیدن به رضوان الله  و شهادت دیدار دوستانه محمد و آل محمد (ص)و شهادت دیدار صمیمانه شهیدان جان برکف که در رحمت وسیع خداوند غوطه ورند. ودر آخر برای آمرزش اینجانب دعاکنید.
ای دوستان بدانید که اطاعت از امام خمینی واجب است  و ای عزیزان خدا در راه الله ثابت قدم و استوار باشید  و از کشته شدن در راه الله با جان و دل استقبال کنید .ای سربازان حضرت مهدی (عج) بدانید که پیروزی در این جنگ تحمیلی  بلکه در تمام جنگها  از آزادی قدس و کربلا گرفته  تا به اهتزاز در آمدن پرچم اسلام  و توحید برفراز ویرانه های کاخ استکبار جهانی از آن لشکریان اسلام است  ولی این پیروزی بستگی به ایثار  و مقاومت  و شجاعت  و روح خداجوئی  و شهادت طلبی و اطاعت از امر رهبری شما دارد.
متن پیام تسلیت جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران سرتیپ ولی فلاحی  به مناسبت شهادت ایشان
ملت مسلمان و مبارز ایران بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران،خاطره خونهای پاک شهیدان انقلاب را عزیز میدارد  و رشادت و رادمردیهایشان را ارج مینهد.برادر سربازمان سرکار سرباز یکم علی رضا خرمی بتاریخ آبان ماه ۵۹در منطقه عملیات جنگی به درجه رفیع شهادت که ارزوی فرد فرد مجاهدان راستین راه حق  و مدافعان نظام جمهوری اسلامی است ،نائل آمده است.یقین است که یاد از خود گذشتگی  و جانفشانی آن سرباز دلیر اسلام  نمونه بارزی برای سایر خدمتگزاران ارتش جمهوری اسلامی خواهد بود
شهید سید مصطفی محمودی
زندگی نامه
طلبه شهید سید مصطفی محمودی در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده روحانی چشم به جهان گشود.او پس از پایان تحصیلات دبیرستان و اخذ دیپلم ریاضی به خدمت سربازی رفت و به پیروی از فرمان امام امت مبنی برفرار از خدمت سربازی ،جز اولین گروه هائی بود که از سربازخانه ها فرار کردند.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ،شهید محمودی در فعالیت های گوناگون مانند پخش اعلامیه ها  و نوارهای امام خمینی (ره) و شرکت فعالانه در دایرکردن نمایشگاه کتاب  و تهیه و تمرین مواد منفجره (مانند بمب های دستی )مشارکت داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،شهید محمودی متجاوز از یکسال در نهادهای انتظامی بطور داوطلب  و تمام وقت کار میکرد و همزمان به فعالیتهای فرهنگی  مانند پخش کتاب در روستاها  و همچنین آموزش نظامی میپرداخت.او سپس عازم حوزه علمیه قم شد و با شور و عشق خاصی به فراگیری علوم دینی پرداخت و تحصیل خود را تا قبل از اعزام به جبهه جنگ تحمیلی بعث عراق علیه ایران ادامه داد.با شروع جنگ تحمیلی ،شهید محمودی با کوشش و تلاش بسیار ،موفق به اعزام به جبهه شد و حدود ۳ماه در جبهه سوسنگرد مبارزه کرد  و درتاریخ ۱۹/۱۲/۵۹ با برخورد گلوله توپ به محل استقرارشان به همراه چند تن دیگر از همرزمانش به در جه رفیع شهادت نائل گردید.
وصیت نامه شهید
پس از کوشش فراوانی که برای رفتن به جبهه داشتم ،و به هردری میزدم آن در بسته شده بود ،بالاخره دری از درهای رحمت الهی گشوده شد و این بنده روسیاه  و گناهکار به آن در روی آورد  و موفق شدم در کنار دیگر برادران با ایمان و مومن به امام و انقلاب جائی برای خودم باز کنم .این اسلامی که امامی چون حسین عزیزدارد  و جان برکفانی چون عباس دلاور و علی اکبر دارد  و دلسوختگانی  و درددارانی چون خمینی بزرگ دارد ومن هم سهمی داشته باشم . وبرشماست ای ملت رزمنده که پیام آور خون شهیدان باشید.شهیدانی که از بهترین افراد و مومن ترین کسانی بودند که به این انقلاب عشق میورزیدند که پر و بالشان در کنار معشوق سوخت و خونشان برزمین ریخت و تمام نشستگان تاریخ را به قیام خواند.وچنین نقش بست بر زمین که ای دریای بیکران انسانها بپاخیزید  و بایک دست قرآن  و با دست دیگر سلاح برگیرید و از حق و رسالت انسانی و شرف خود دفاع کنید و حق خود را از ابرقدرتها بستانید.واما شما ای مسئولین مملکتی ،شمائیکه این پست و مقام را شهیدان به شما دادند و پشت میزی نشسته اید که با خون شهدا و از جان گذشتگی آنها به شما رسیده است ،بدانید و آگاه باشید که باید از این خون خوب پاسداری کنید.
شهید داود محمدی
تاریخ تولد:۱۳۳۸-تاریخ شهادت۳۱/۲/۶۰-محل شهادت :سوسنگرد
فعالیتهای سیاسی –اجتماعی شهید از زبان پدر
پسرم با من اعلامیه ها و نوارهای آقا را قبل از انقلاب پخش میکرد.به طور دائم در تمام تظاهرات و راهپیمائی ها از قبیل راهپیمائی های روزهای تاسوعا و عاشورا شرکت میکرد.روز ۱۷شهریور در میدان شهدا بود. در تصرف پادگانها  همچون عشرت آباد ،عباس آباد و غیره شرکت کرد.بعد از پیروزی انقلاب در مسجد حمزه به فعالیت مشغول بود ،حتی با چوب هم نگهبانی میداد  و در اواخر پائیز ۱۳۵۹به طور داوطلب به ارتش رفته  و استخدام شد  و سرانجام در تاریخ ۳۱/۲/۶۰در سوسنگرد به شهادت رسید
بسیار خرسندم که توانسته ام به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان خمینی بت شکن لبیک گفته و لیاقت شهادت را پیدا کنم .پدر عزیزم درود برتو که همچون ابراهیم فرزند خود را به فرمان خدای بزرگ به قربانگاه فرستادی.مادر مانند وهب باش که سر فرزندش را در جنگ به سوی دشمن پرتاب کرد  و با ندای محکمش به آنان گفت من چیزی را که به خدا داده ام پس نمی گیرم .مادر جان هر قطره نفتی که مصرف میکنید خون یک جوان از مملکت خودمان است .این شهادت هدیه ای است الهی از جانب خداوند تبارک و تعالی برای کسانی که لایق هستند .من هم از خدا میخواهم که لیاقت دریافت این هدیه را نصیبم کند.از شما میخواهم اگر شهادت نصیبم شد برای من گریه نکنید جون ما با دیگر همرزمان خود با خدای خویش پیمان بسته ایم که از ناموس مملکت و اسلام تا آنجا که در توان داریم دفاع کنیم و هرگز امام را تنها نگذاریم. در آخر از همه شما تقاضا دارم امام و مملکت را تنها نگذارید و پشتیبان خون شهیدان باشید
شهید حمید رضا تقی پور حسین آبادی
زندگی نامه
وی در سال ۱۳۳۱در تهران متولد شد.وی تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و قبل از شهادت در کادر ارتش اشتغال داشت.شهید بزرگوار در سال ۱۳۵۹با عضویت ارتشی به جبهه اعزام شد و در تاریخ۱۲/۱۲/۵۹براثر اصابت گلوله در ارتفاعات الله اکبر به شهادت رسید.مزار این شهید در گلزار شهدای ورامین واقع میباشد.
وصیت نامه شهید
هدفمان این است که تکلیفمان را عمل کنیم .تکلیفمان صیانت از اسلام است.اگر بکشیم تکلیف را عمل کرده ایم و اگر کشته شویم تکلیف را عمل کرده ایم.
مادرم اگرچه جبران زحماتت برایم محال است ولی به خواست خدا و درسایه اسلام در جبهه نبرد حق و باطل با شعار لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله شهادت میدهم باشد که مدال افتخار شهادت من بر سینه تو نشانی از قدردانی و تشکر است از تو.
مبادا برای من ماتم بگیری و سیاه بپوشی که این سخت مرا می آزارد .لباس شادی بپوش که من در راه دین جد بزرگوارمان جان دادم و زنده شدم و زندگی جاودانه یافته ام .سربلند و با افتخار زندگی کن که من زنده ام و شاهد این افتخارم.
پدرم اگر از پیشت میروم هیچ نگران نباش .این راهی است که سرور آزادگان به ما آموخته و دیگر برادرانم را به این راه تشویق کن
دیگر شهدای جنوب شرق استان تهران در منطقه سوسنگرد عبارتند از
نادر خدامی-حسین کریم زادگان-یدالله سیلسپور-ناصر مهر علیان-علی شصتی-محسن پازوکی-جواد پازوکی-شهید قدمعلی چهاردهی

———

منبع : سایت ساجد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.