خانه » معرفی ورامین » نگاهی به تاریخچه شهر قرچک

نگاهی به تاریخچه شهر قرچک

به گزارش ورامین سیتی و به نقل از ایرنا ، قرچک در سال ۱۳۲۰ تنها ۱۶۷نفر جمعیت داشته ولی به دلیل مهاجرپذیری فراوان، رشد خود را به به‌سرعت پیموده ‌است.

این مکان در سال ۱۳۵۵ به شهر تبدیل شد که علت توسعه اصلی آن در آن سالها وجود کوره پزخانه‌های زیادی بود که در این منطقه وجود داشت و دارد و دلیل اصلی شکل گیری قرچک کوره پزخانه‌های آن است.

بر روی یکی از دودکشهای این کارخانه های آجر پزی که هم اکنون غیر فعال است و در کنار کمربندی شمالی این شهر واقع شده توسط معمار آن که مشخص نیست چه کسی است با آجر و به صورت برجسته عدد ۱۳۲۲نوشته شده‌ است که نشان دهنده قدمت فعالیت در این شهر می باشد.

پل معروفی در منطقه باقرآباد این شهر نیز وجود دارد که بدلیل به شهادت رسیدن کفن پوشانی که در قیام ۱۵خرداد ورامین و پیشوا شرکت داشته‌اند و روی این پل به شهادت رسیده اند، به پل شهدای ۱۵ خرداد معروف است. ساخت این پل قدیمی آجری به دوره پهلوی اول باز می‌گردد.

قرچک به‌خاطر نزدیکی به تهران، سرریز جمعیت پایتخت را به‌خود جذب می‌کند که علت اصلی آن ارزان‌تر بودن مسکن در قرچک نسبت به تهران است.

حدود یک‌سوم از جمعیت قرچک را سرریز جمعیتی تهران برآورد می‌کنند که این امر باعث شده تا جمعیت این شهر به بیش از ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

آموزش و پرورش شهر قرچک از سال ۱۳۷۲ خورشیدی از شـــهر ورامین منفک و به صورت مستقل اداره می‌شود. این شهر دارای بیش از ۴۳هزار دانش آموز است که با ساخت و سازهای فراوانی که طی سال های اخیر در آن شکل گرفته هر سال به تعداد آنها اضافه می شود و نیاز آن را به فضاهای آموزشی جدید بیشتر می کند.

شهر قرچک با وجود دارا بودن جمعیت بسیار زیاد ، از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی نیز محروم می باشد و عملیات اجرایی بیمارستانی که به عنوان یکی از مصوبات سفر هیأت دولت به شهرستان ورامین به تصویب رسیده بود تا کنون محقق نشده است.

از محله‌های قدیمی شهر قرچک می‌توان به محمد آباد، منبع آب، مخابرات، قشلاق، زیبا شهر و باقرآباد نام برد و محله‌های جدید شهر قرچک شامل شهرک طلائیه، فرهنگیان، الحدید، کارگر ، امام علی، امام حسن و زیتون است. پارک ولی عصر (عج)، پارک جنگلی زیبا شهر بهمراه مقبره شهدای گمنام و بلوار طلائیه از اماکن تفریحی شــــهر قرچک می‌باشند.

در پیرامون قرچک کوره‌پزخانه‌های زیادی وجود دارد.در حال حاضر با وجود کارخانه‌های تولید مصالح آماده نظیر ایتالران، جامپاس، این کوره پز خانه‌ها از رده خارج شده و برخی از آنها تخریب و تغییر کاربری داده‌اند به مجتمع های مسکونی تغییر یافته اند.

جمعیت رو به فزونی این شهر که با ساخت مجتمع های متعدد مسکونی پدید آمده است لزوم ساخت فضاهای آموزشی جدید را می طلبد.

یکی از نادرترین مسائلی که در این شهر خود نمایی می کند ، وجود روستاهایی با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت است که به صورت نمونه می توان به روستای قشلاق و داود آباد اشاره کرد که جمعیت آن با برخی از شهرهای کشور برابری می کند ولی کماکان در تقسیمات کشوری به عنوان روستا محسوب شده و مدیریت آن توسط یک دهیار صورت می گیرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.