خانه » اخبار و رویدادها » لغو تحریم از خطوط قرمز ما در مذاکرات بوده و هست/ در این بیانیه، لغو تحریم با موانعی در خود این بیانیه مواجه است/تعارضات و ابهامات درباره تحریم باید رفع شود/ اگر دولت پروتکل الحاقی را اجرا کند خلاف قانون عمل کرده است

لغو تحریم از خطوط قرمز ما در مذاکرات بوده و هست/ در این بیانیه، لغو تحریم با موانعی در خود این بیانیه مواجه است/تعارضات و ابهامات درباره تحریم باید رفع شود/ اگر دولت پروتکل الحاقی را اجرا کند خلاف قانون عمل کرده است

به گزارش ورامین سیتی، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رجانیوز در خصوص الزام دولت به تصویب و اجرای پروتکل الحاقی در بیانیه لوزان گفت: دولت نمی تواند بر خلاف قانون عمل بکند، چرا که مجلس هفتم دولت را ملزم به عدم پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی کرده است، بنابراین اگر دولت بخواهد پروتکل را بپذیرد و اجرا بکند باید مجوز مجلس را بگیرد و نیازمند به مصوبه مجلس است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: از آنجاییکه به تفسیر دولت فعلی مصوبه مجلس هفتم مسیرهایی را برای دولت ایجاد کرده این موضوع را این آقایان مطرح کردند و در حال تلاش برای یافتن مسیری هستند که نیازمند به مصوبه مجلس نداشته باشند ولی در حال حاضر پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی آن نیازمند به مصوبه مجلس است و اگر دولت آن را اجرا کند خلاف قانون عمل کرده است.

وی همچنین با اشاره به یک تعارض در خصوص بیانیه مذکور افزود: در خصوص توافق ما الان شاهد یک نوع تعارض هستیم از یک سو دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده می گویند آنچه که صادر شده یک بیانیه هست و بیانیه در خصوص چارچوب توافق تنظیم شده و ما هیچگونه توافقی را نکردیم که مطابق اصل ۷۷ نیاز به تصویب مجلس داشته باشد و از طرفی دیگر در تمام جملاتی که در خصوص  تعهدات و امتیازات صحبت میشود می گویند ما توافق کردیم که این گونه باشد یا آن کار را بکنیم. یعنی در بیان صحبت از توافق می شود اما وقتی که مکتوب مطرح می شود بطور بیانیه معرفی می‎شود، در این شرایط این موضوع جای سوال است که بالاخره توافق کردیم یا توافق نکردیم.

نماینده مردم شهرستان ورامین در مجلس شورای اسلامی در خصوص موانع موجود لغو تحریم ها در بیانیه اخیر گفت: لغو تحریم از خطوط قرمز ما در مذاکرات بوده و هست و اینکه لغو از اهداف مذاکرات محسوب شده و می شود تردید نیست. ولیکن در این بیانیه لغو تحریم با موانعی در خود این بیانیه مواجه است. چنانکه لغو تحریم منوط به راستی آزمایی آژانس شده است. البته آژانس را ما می شناسیم و میدانیم که هیچ موقع واقعیت را منتقل نمی کند و هیچ موقع  مطابق واقعیت ها بیانیه صادر نمی کند. همیشه جملات دو پهلو و استخوان لای زخم مطرح می کند. وقتی ما تحریم ها را منوط به راستی آزمایی آژانس می کنیم معلوم است که نتیجه‎اش چه می شود. بنابراین لغو تحریم ها در هاله ای از ابهام است. اینکه چه تحریم‎هایی لغو خواهد شد و اینکه گفته می‎شود تحریم‎های حقوق بشر و موشک بالستیک باقی می‎ماند و سوالاتی از این دست که باید در توافق نهایی برنامه جامع اقدام مشترک این ها کاملا تعیین و تکلیف بشوند.

همدلی و همزبانی به معنی انتقاد نکردن نیست

همچنین یکی از سایت های حامی دولت نوشت: سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انتقاد از بیانیه مشترک در لوزان را مغایر با تحقق شعار همدلی و همزبانی ندانست و گفت: علت نام گذاری سال به عنوان «همدلی وهمزبانی دولت و ملت» این بود ما در عرصه بین المللی با تهدید‌ها، تحریم‌ها و فشارهای بسیاری مواجه هستیم که در سطح منطقه و فرامنطقه‎ای برای ما مشکل ساز است.

وی افزود: از سوی دیگر در عرصه مسایل داخلی نیز برای خروج از رکود، بهبود چرخه اقتصادی و اشتغال و… به تلاش و پیگیری جدی نیاز داریم لذا مقام معظم رهبری در نام گذاری امسال به همدلی وهمزبانی دولت و ملت توجه کردند زیرا برای موفقیت در عرصه بین الملل و فائق آمدن بر مشکلات داخلی نیازمند وحدت هستیم.
نقوی حسینی با تاکید بر اینکه این همدلی و همزبانی به معنی انتقاد نکردن نیست، ‌گفت: انتقاد سازنده و صحیح برای هشیار کردن تیم مذاکره کننده در جهت منافع ملی کشور است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از این انتقادات شاهد اتهام زنی به دولت هستیم و بر اظهارات طرف غربی که جهت اغنای افکار عمومی غرب عنوان شده، تاکید می‌شود؟ گفت: اگر غربی‌ها به خاطر اغنای افکار عمومی خود دروغ می‌کنند دلیل خوبی نیست که ما هم از آنان پیروی کنیم. لازم است که شفاف و روشن به ابهامات موجود در این بیانیه پاسخ داده شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح ابهامات مورد نظر خود گفت: خانم موگرینی می‌گوید اگر شورای امنیت صلاح بداند قطعنامه صادر می‌کند در حالی که طرف ایرانی می‌گوید شورای امنیت باید قطعنامه بدهد! نمی‌توان موفقیت را در سایه قطعنامه شورای امنیت تعریف کرد درحالی که خود این قطعنامه زیر سوال است.
وی افزود: در این بیانیه از نظام نوین بازرسی صحبت شده و سوال من این است که این نظم نوین دقیقا به چه معنا است و چه کسی آن را تعریف می‌کند؟ از سوی دیگر در مورد تحریم‌ها از تعلیق و لغو صحبت می‌شود در حالی که باید به صورت شفاف مشخص کنند از چه عبارتی استفاده شده است.
نقوی حسینی در واکنش به اینکه عبارت استفاده شده در متن انگلیسی موجود است و نمی‌توان آن را پنهان کرد، گفت: علاوه بر این ابهام نکته دیگر این است که تعلیق یا لغو تحریم‌ها به راستی آزمایی آژانس منوط شده و ما می‌خواهیم بدانیم که پروسه زمانی این راستی آزمایی چه مدت است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بحث ما در خصوص داده‌ها و ستانده‌ها نیست، بیانیه مشترک لوزان را گامی مثبت ارزیابی کرد، گفت: اغلب نمایندگان مجلس از این بیانیه حمایت کرده‌اند اما ابهاماتی نیز وجود دارد که باید روشن شود.
وی در پاسخ به این پرسش که راهکار مورد نظر شما برای رفع این ابهامات و ممانعت از چالش سازی برای دولت چیست، گفت: به مرور زمان با توضیحاتی که تیم مذاکره کننده ارایه می‌کند می‌توان این نکات را روشن کرد.
نقوی حسینی در واکنش به اینکه اگر قرار باشد به مرور زمان این اتفاق افتد شاهد افزایش تقابل‌های داخلی و نقض همدلی وهمزبانی مورد نیاز کشور در این شرایط خواهیم بود، گفت: به هر حال بر اساس فرموده مقام معظم رهبری خواهان توافقی صریح، شفاف و غیر قابل تفسیر هستیم.
وی ضمن مخالفت با نگاه افراط و تفریطی به این بیانیه گفت: فتح الفتوح نامیدن این بیانیه و بی‌نظیر دانستن آن در تاریخ افراطی و ترکمنچای گونه و ذلت بار خواندن آن نیز تفریطی است لذا ضرورت دارد که ابهامات موجود را بررسی کرده و شفاف کنیم.
این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه برای روشن شدن این ابهامات چه برنامه‎ای از سوی مجلس وجود دارد، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حتما آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را دعوت می‌کند تا در این خصوص بررسی شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.