خانه » بناهای تاریخی ورامین » ورامین۷هزار ساله بهشت گردشگران/ از مسجدجامع ۷۰۰ساله تا برج علاءالدوله

ورامین۷هزار ساله بهشت گردشگران/ از مسجدجامع ۷۰۰ساله تا برج علاءالدوله

masjedjame

شهرستان ورامین با دارا بودن ۱۸۰ اثر تاریخی و ملی به عنوان یکی از شهرستان های مهم در حوزه گردشگری در استان تهران محسوب می شود و مردم و مسئولان ورامینی نیزخودرا آماده میزبانی از مسافران کرده اند.

شهرستان ورامین با قدمتی هفت هزار ساله به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان تهران محسوب می شود که در ایام نوروز میزبان مسافران نوروزی خواهد بود.

افتتاح آزادراه قم-گرمسار و خارج شدن ورامین از بن بست سبب شده تا مسافرانی که قصد سفر به استان های قم، سمنان و خراسان رضوی را دارند، در بین راه به شهرستان ورامین سفر کرده و از جاذبه های گردشگری  و تاریخی این شهر لذت ببرند.

مردم شهرستان ورامین از دیرباز مهمان نواز بوده و در سال جدید نیز آماده میزبانی از مسافران و هموطنان ایرانی در اقصی نقاط کشور هستند و همواره تاریخ از مردم این دیار به نیکی یاد کرده است.

ورامین شهری با قدمت هفت هزار ساله

نام ورامین از دیرباز در تاریخ کهن ایرانی زبانزد بوده است به طوری که برخی کتب تاریخی نوشته اند در حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح در قسمتی از سیبری، آریایی ها پس از گذشتن از مرو و شاهرود به حوالی ورامین و ری رسیدند و در این منطقه سکونت کردند.

نقطه اوج رشادت ها و سلحشوری های مردم ورامین به قیام تاریخی پانزدهم خرداد سال ۴۲ باز می گردد که مردم این دیار با شنیدن خبر دستگیری امام راحل توسط ساواک به همراه مردم پیشوا کفن پوشیده و برای آزادی رهبرشان قیام کردند که خون مطهر این ستارگان درخشان در پل باقرآباد بر زمین ریخته شد.

قیام ۱۵ خرداد افتخار مردم ورامین

حجت الاسلام سید محسن محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهدای ۱۵ خرداد ورامین مانند نگینی در آسمان ایران اسلامی نور افشانی می کنند به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سفر خود به ورامین در ۲۲ خرداد سال ۸۲ بیان فرمودند که شهدای ۱۵ خرداد ورامین مانند ستارگان درخشانی نه فقط در آسمان ورامین بلکه در آسمان ایران اسلامی می درخشند.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی و قیام ۱۵ خرداد افزود: علما، مراجع و شخصیت های کشوری و لشکری نیز همواره از حرکت بی نظیر مردم ورامین در ۱۵ خرداد سال ۴۲ و پس از آن در دفاع از ارزش های اسلامی حمایت کردند.

وجود بیش از ۱۸۰ اثر تاریخی در ورامین

در شهرستان ورامین بیش از ۱۸۰ اثر تاریخی و ملی وجود دارد که در ایام نوروز پذیرایی مسافران نوروزی خواهد بود که از مهمترین آنها مسجد جامع هشتصد ساله، برج آرامگاهی علاء الدوله، شاهزاده محمد(ع)و غیره است.

یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان ورامین که مانند نگینی در میان سایر آثار می درخشد، مسجد جامع قدیمی این شهرستان است که در سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی کشور افزوده شد و هر سال پذیرای بسیاری از پژوهشگران و علاقه مندان به هنر معماری و تاریخ نگاری است.

مسجد جامع ورامین یک بنای چهار ایوانی است که ضلع شمالی که ورودی مسجد است از طریق ایوان‌های شرقی و غربی به ضلع جنوبی که نمازخانه در آن قرار گرفته، می‌رسد و ضلع شرقی هم نقش ورودی – خروجیِ فرعی را داشته و امروز اطراف مسجد خالی است و معلوم نیست در گذشته، معماری اطراف آن چگونه بوده است

شهردار ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری تورهای یکروزه ورامین گردی در ایام نوروز اظهار داشت: با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ورامین، تورهای یکروزه ورامین گردی در ایام نوروز برگزار می شود.

تورهای یک روزه ورامین گردی در ورامین

علی حیدریان افزود: این تورهای یکروزه به صورت رایگان و با هدف آشنا شدن مردم این دیار و مسافران نوروزی با جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان ورامین برگزار می شود و طی آن آثار مهم ملی و تاریخی این منطقه نظیر مسجد جامع، برج تاریخی علاء الدوله، قلعه ایرج، بقعه امامزاده یحیی، بقعه امامزاده یوسف رضا و غیره مورد بازدید قرار می گیرد.

وی ادامه داد: شهرستان ورامین در زمینه گردشگری پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی دارد که باید از این ظرفیت به درستی و در جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی استفاده کرد.

حیدریان بیان داشت: در طول سال شهرستان ورامین شاهد حضور تعدادی از گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان بویژه مسجد جامع است که باید زمینه حضور گردشگران و پژوهشگران معماری و تاریخ را فراهم آورد.

mehr

۳ نظر

  1. سلام خسته نباشید لطفا ازاین وضعیت مترو ورامین مطلب منتشر کنید

  2. سلام شرمنده مگه ورامینم مترو داره؟!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.