خانه » اخبار و رویدادها » حضور نعمت زاده در شهرستان ورامین/ اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی مهمترین مطالبه مردم ورامین است

حضور نعمت زاده در شهرستان ورامین/ اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی مهمترین مطالبه مردم ورامین است

81272733-5883772

به گزارش ورامین سیتی ، محسن خوانساری روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات بخش صنعت شهرستان ورامین که با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت در فرمانداری این شهرستان برگزار شد گفت: شهرستان ورامین با دارا بودن چهار شهرک صنعتی و یک لکه صنعتی یکی از مناطق تأثیرگذار اقتصادی در استان تهران است که در صورت توجه و حمایت دولت می تواند فرصت های اشتغال بسیاری را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۴۵۰ شرکت تولیدی در شهرستان ورامین دارای مجوز می باشند که از این تعداد ۲۵۰ شرکت در شهرک های صنعتی و ۲۰۰ واحد خارج از شهرک صنعتی فعالیت می کنند.

خوانساری افزود: شهرک صنعتی چرمشهر به عنوان تنها شهرک تخصصی چرم استان تهران است که برای رفع مشکلات موجود نیاز به توجه دولت دارد.

وی گفت: متاسفانه به دلیل رکود در بخش صنعت چرم، بخشی از صنایع این شهرک غیر فعال می باشند و صدور مجوز تغییرکاربری صنایع مستقر در این شهرک می تواند امکان حضور سایر صنایع را در این منطقه فراهم کند.

نماینده دولت در شهرستان ورامین اظهار کرد: خوشبختانه بخشی از شهرک صنعتی سالاریه از قانون شعاع ۱۲۰ کیلومتری معاف شده که در صورت صدور مجوز برای ۱۷۰ هکتار دیگر از این شهرک می توان شاهد حضور تعداد بسیاری از صنایع در این شهرک صنعتی بود .

وی افزود: منطقه صنعتی خیرآباد شهرستان ورامین با ۱۰۰ واحد تولیدی و اشتغال دوهزار نفر با مصوبه شورای برنامه ریزی استان تهران به لکه صنعتی تبدیل شده است.

خوانساری با اشاره به مشکلات موجود در خصوص محیط زیست و کشاورزی گفت: این مشکلات مانع از تغییر کاربری و امکان تبدیل شدن آن به شهرک صنعتی شده است که مصوبه هیات دولت می تواند زمینه تبدیل شدن این منطقه به شهرک صنعتی را فراهم کند.

فرماندار ورامین با تاکید بر اینکه شهرستان ورامین از باغات پسته مرغوبی برخوردار است تصریح کرد: متاسفانه پسته این منطقه به نام پسته کرمان و رفسنجان صادر می شود و در صورت مجوز پایانه صادرات برای این شهرستان، می توان پسته ورامین را به نام این شهرستان صادر کرد .

خوانساری با تاکید بر اینکه صنعت فرش از دیرباز در شهرستان ورامین از رونق خاصی برخوردار بوده است گفت: در سال های اخیر به دلیل توجه نکردن به صنعت فرش و کاهش میزان صادرات با رکود مواجه شده است.

فرماندار ورامین تصریح کرد: در صورت توجه دولت به تشکیل تعاونی های فرش می تواند زمینه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد خانواده در این منطقه را فراهم کند.

81272725-5883751

منطقه ویژه اقتصادی باعث رونق اقتصاد استان تهران می شود

دکتر سیدحسین نقوی حسینی در این جلسه گفت: استقرر منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان ورامین از مصوبات دولت دهم در سفربه شهرستان ورامین بود.

وی ادامه داد: با مطالعات و پیگیری های لازم از سوی مسوولان شهرستان، اجرای این مصوبه در دستورکار استانداری تهران قرار دارد.

نقوی حسینی گفت: شهرستان ورامین به لحاظ موقعیت جغرافیایی، همجواری با تهران، مجاورت با شهرک های صنعتی متعدد و تنوع تولید محصولات کشاورزی از موقعیت مناسبی به لحاظ استقرار منطقه ویژه اقتصادی برخوردار است.

وی افزود: ویژگی این شهرستان می تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه و استان تهران کمک شایانی کند.

وی به ظرفیت بالای این شهرستان اشاره کرد و گفت: استقرار بزرگترین شهرک تخصصی چرم کشور، تولید محصولات کشاورزی و صنعتی با قابلیت صادرات، وجود ۹ شهرک صنعتی از قابلیت های این شهرستان است.

وی ادامه داد: از جمله مزیت های دیگر شهرستان ورامین فاصله نه چندان دور از پایتخت با امکاناتی از قبیل آتش نشانی، تصفیه خانه فاضلاب، آب، برق، گاز وتلفن، دسترسی سریع به فرودگاه بین المللی، راه آهن سراسری و راههای اصلی کشور از طریق جاده قم – گرمسار، نزدیکی به بازار مصرف تهران و کل بازار کشور می باشد.

وی اظهار کرد: این منطقه برای استقرار منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ورامین دارای آب، برق، مخابرات، ایستگاه کاهش فشار بوده و از نظر تامین زیرساخت های لازم هیچ محدودیتی در این منطقه وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توجه دولت به بخش تولید نشان از اهتمام ویژه به رونق اقتصادی دارد که به یقین با استقرار منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان ورامین بخشی از این اهداف در استان تهران محقق خواهد شد .

وی تأکید کرد : استقرار منطقه ویژه اقتصادی مطالبه جدی مردم و مسوولان شهرستان ورامین است که همدلی و همراهی مسوولان استانی و کشوری می تواند زمینه این مهم را فراهم کند .

 

81272439-5883334

همچنین محمدرضا نعمت زاده در جلسه بررسی مشکلات اقتصادی و موانع توسعه شهرستان ورامین ، افزود: هم اکنون کشور از مشکلاتی چون تورم و رکود رنج می برد که این مشکلات را می توان در بخش های تجارت، صادرات و صنعت و معدن نیز مشاهده کرد.

وی گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید برنامه های جامعی جهت گذر از رکود دارد که سخنان رییس جمهوری در سمینار رفع موانع تولید این امید را به بخش تولید و صنعت داد که در آینده شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر جامعه در کاهش تورم و رفع رکود خواهیم بود.

نعمت زاده افزود: به گفته رییس جمهور همه مسوولان در دولت بر روی عهد و پیمان خود با مردم ایستاده و قول های ارایه شده را به سرانجام خواهند رساند.

وی بیان داشت:یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه اقتصاد می باید مورد توجه قرار گیرد حضور مردم در عرصه های مختلف اقتصادی است و دولت تلاش دارد تا با حمایت و پشتیبانی از مردم ، راه را برای همراهی آنان با دولت همواره سازند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید موانع رشد اقتصادی را برطرف ساخته سیر مثبت صادرات را آغاز نمائیم و هم تلاش داریم که با کمک هم به اهداف مهم اقتصادی دست یابیم .

وی با اشاره به خواسته صاحبان صنایع شهرستان ورامین گفت: تمامی مردم و مسوولان می باید تلاش بیشتری را صورت دهند تا عقب ماندگی ها را به ویژه در مقوله بهداشتی و زیست محیطی برطرف نمایند.

نعمت زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات شهرک صنعتی چرمشهر ورامین، بحث تصفیه خانه این شهرک است که با توجه به خارج شدن آن از مدار فعالیت مشکلاتی را برای این منطقه ایجاد کرده است که تلاش داریم با هماهنگی های به عمل آمده تصفیه خانه جدیدی در این منطقه ایجاد شود تا مشکلات زیست محیطی این شهرک برطرف شود.

وی بیان داشت :یکی از درخواست های مسوولان شهرستان ورامین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان است که اگر این امر نیاز به حمایت وزارت صنعت ، معدن و تجارت دارد این همراهی و حمایت انجام خواهد شد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود : بنده تجربه ایجاد منطقه ویژه بندر امام و منطقه ویژه انرژی پارس پتروشیمی در منطقه عسلویه را دارم و اگر مشاهده می کنید که در سال ۹۰ به میزان ۱۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از ایران صادر شد نتیجه این سرمایه گذاری می باشد.

وی اظهار داشت: برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می باید برنامه ریزی و هدف گذاری مناسبی صورت گیرد زیرا ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با هدف افزایش میزان صادرات صورت می گیرد و اگر این هدف گذاری صورت نگیرد ممکن است به اقتصاد منطقه آسیب وارد سازد.

نعمت زاده تأکید کرد: جوانان از ما اشتغال می خواهند و همه وظیفه دارند تا با بهره گیری از توان و ظرفیت های موجود این مهم را محقق نمایند.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت های مهم شهرستان ورامین استقرار شهرک صنعتی چرمشهر است که این صنعت می تواند با بهره گیری از تکنولوژی های روز به افزایش میزان صادرات کمک شایانی نماید.

وی بیان داشت: یکی از مسائلی که در این صنعت می باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید چرم را به صورت خام صادرنمائیم بلکه باید به سمتی پیش رویم که چرم فرآوری شده با کیفیت مناسب صادر شود .

وی گفت : هم اکنون سالانه ۱۸ میلیون سالامبور از منطقه چرمشهر به ایتالیا صادر می شود و پس از تبدیل شدن به چرم مجدد به خود ما باز می گردد ولی باید تلاش کنیم این چرم به صورت فرآوری شده صادر شود.

نعمت زاده افزود : هم اکنون در تبریز و مشهد صنعت چرم به درستی شکل گرفته و باید دوره های آموزشی مناسب برای فعالان این صنعت برگزار و اگر نیاز به مشاوره از کارشناسان خارجی است، می باید آن را انجام داد .

وی در خصوص صنعت فرش شهرستان ورامین گفت: فرش ورامین از سابقه درخشانی برخوردار است و با توجه به کشاورزی بودن منطقه، زمستان ها فرصت مناسبی برای افراد است تا در این صنعت فعالیت نموده و رشد اقتصادی را نصیب منطقه نمایند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر چه بودجه و اعتبارات محدود است ولی می توان با برنامه ریزی مناسب از صنعت فرش حمایت نموده و زمینه رونق آن را فراهم کرد.

منبع : ایرنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.