خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » کارگاه یک روزه افزایش جمعیت برگزار شد

کارگاه یک روزه افزایش جمعیت برگزار شد

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجر سازمان ثبت احوال کشور گفت: بسیاری از شاخصهای ارائه شده از سوی کشورهایی نظیر آمریکا و دیگر کشورها در کنترل جمعیت، به سبب برنامه ریزی هایی است که آنان برای مقابله با نسل جوان و پویای ایران صورت داده اند.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، عصر امروز کارگاه یک روزه افزایش جمعیت با حضور سید رضا طباطبایی معاون سیاسی انتظامی فرماندار، علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجر سازمان ثبت احوال کشور، جمعی از مسئولان در سالن فرمانداری ورامین برگزار شد.

سید رضا طباطبایی در این نشست با اشاره به ضرورت افزایش جمعیت کشور اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری آنچه مهم است این می باشد که کشور ما با ظرفیت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود به جمعیّت بیشتر احتیاج دارد که باید مورد توجه مسئولین و خانواده ها قرار بگیرد.

معاون سیاسی انتظامی فرماندار ورامین با تشریح آسیب‌ها و مخاطرات کاهش نرخ رشد جمعیت در سال‌های آینده گفت: بررسی‌های علمی و کارشناسی نشان می‌دهد اگر جمعیت با همین وضع پیش برود، کشور به تدریج دچار پیری می‌شود و به دنبال آن جمعیت کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: کسانی که به فکر آینده کشور و نظام اسلامی و در اندیشه ترویج اسلام ناب و فرهنگ اهل بیت(ع) هستند باید برای فرهنگ سازی افزایش جمعیت اهتمام جدی داشته باشند.

طباطبایی با اشاره به کاهش جمعیت در جامعه، این امر را تهدیدی جدی برای کشور دانست و با بیان اینکه این بحث بر اساس آمار و اطلاعات یک شعار نیست، تاکید کرد: تغییر جمعیت سنی یکی از چالش‌های جدی است.

وی به هشدارهای مقام معظم رهبری در مورد پیرشدن جمعیت کشور اشاره کرد و خواستار فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت توسط روحانیون و مبلغان دینی و چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی شد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجر سازمان ثبت احوال کشور نیز در این نشست اظهار داشت: در شرایط و زمان خاصی، کشور نیازمند کنترل افزایش جمعیت بود ولی امروز این امر ضرورتی نداشته و باید از فرهنگ فرزند کم و تک فرزندی عبور کرد تا حضور جوانان، جامعه ایران را به جامعه ای جوان، پویا و با تحرک تبدیل کند اما متأسفانه جامعه به سمت فرزند کمتر می رود و این امر تا جایی مهم است که مقام معظم رهبری نیز نگرانی های خود را از این بابت اعلام کرده اند.

علی اکبر محزون افزود: در سطح خرد، این خانواده ها هستند که برای افزایش یا کاهش تعداد فرزندان خود تصمیم می گیرند و ضروری است دستگاه های مرتبط در امر جمعیت به گونه ای عمل کنند که خانواده ها قادر به اجرای خواسته های خود و سیاستهای جدید باشند.

این مسئول ادامه داد: بسیاری از شاخص های ارائه شده از سوی کشورهایی نظیر آمریکا و دیگر کشورها در کنترل جمعیت، به سبب برنامه ریزی هایی است که آنان برای مقابله با نسل جوان و پویای ایران صورت گرفته در صورتی که خود این کشورها از شاخص های ارائه شده پیروی نمی کنند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در افزایش جمعیت نقش موثری ایفا می کند، ازدواج های آگاهانه است زیرا ازدواج هایی که به جدایی منجر می شود، در کاهش جمعیت تأثیر بسیاری خواهد داشت.

محزون افزود: با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری در خصوص رشد نرخ جمعیت در کشور، لازم است با همکاریهای مشترک و بین بخشی دستگاه های مرتبط و دسترسی به تحقیقات انجام شده و بانکهای اطلاعاتی موجود حاصل از بررسیهای میدانی، به تصمیم گیری متکی بر شواهد کمک شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.