خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » سرنوشت هزینه ۲ میلیاردی دوچرخه‌های شهرداری ورامین؟!

سرنوشت هزینه ۲ میلیاردی دوچرخه‌های شهرداری ورامین؟!

http://www.varamincity.ir/wp-content/uploads/2013/10/80870896-50526421.jpg

شهرداری ورامین به دلیل کاهش آلودگی هوا و کمک به سلامت شهروندان اقدام به ایجاد ایستگاه دوچرخه سواری در ورامین کرد اما در کمتر از چندین ماه به دلیل نبود معابر دوچرخه سواری در ورامین و مسایل دیگری از این دست، این ایستگاه ها جمع آوری شد.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، دو سال پیش بود که شهرداری ورامین با هدف گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و بالابردن سطح سلامتی مردم، با برگزاری مناقصه ای اقدام به راه اندازی ایستگاه های دوچرخه سواری در شهر ورامین کرد که این مسأله با استقبال مسئولان مواجه شد.

مدیران شهرداری در آن زمان در مصاحبه های متعدد با اصحاب رسانه و خبرگزاری ها از این طرح به نیکی یاد کرده و همه مردم را به استفاده از دوچرخه ترغیب می کردند اما پس از گذشت چندین ماه، دیگر اثری از ایستگاه های دوچرخه که قرار بود ضامن سلامتی مردم باشد، نیست.

در این میان سوالی که مطرح می شود آن است که سرنوشت هزینه دو میلیارد ریالی برای احداث ایستگاه و خرید دوچرخه چه شد و اکنون این دوچرخه ها که با تبلیغات فراوان به شهر ورامین آمدند، کجا هستند؟

امروزه حجم وسیع تولید خودرو و واردات بی رویه اتومبیل خارجی موجب شده است تا مردم ساعاتی از روز را شاهد ترافیک خسته کننده در معابر و خیابان های شهرهای مختلف کشور باشند و این امر علاوه بر ایجاد امراض مختلف، موجب اتلاف وقت و انرژی مردم می شود.

در این میان آلودگی هوا که بر اثر ایجاد ترافیک و استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه موتوری ایجاد می شود، محیط زیست و سلامتی انسان ها را به خطر انداخته است به همین خاطر برخی از کارشناسان و سیاستگذاران سلامت و مدیریت شهری سعی در گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در کشور دارند.

برای داشتن نشاط، ورزش کردن و بخصوص شرکت در فعالیت‌های ورزشی گروهی مثل دوچرخه‌سواری بسیار موثر است و از همه مهمتر دوچرخه سواری علاوه بر اینکه می‌تواند برای شخص دوچرخه‌سوار مفید باشد می‌تواند به داشتن جامعه‌ای سالم و با نشاط و داشتن هوایی پاک نیز کمک کند.

مناقصه شهرداری ورامین برای جذب سرمایه گذاران در بخش دوچرخه سواری

این ورزش برای کلیه سنین و تمام اقشار جامعه مناسب می‌باشد، به عبارتی اگر دوچرخه سواری در جامعه عمومیت یابد گامی مهم در راه بهبود سلامت جسمی و نشاط جامعه خواهد بود.

به همین خاطر در اول بهمن ماه ۱۳۹۰ شهرداری ورامین با اعلام عمومی، ایجاد ایستگاه و خرید دوچرخه را در معرض مناقصه عمومی قرار داد و دو نوبت در جراید کثیرالانتشار اقدام به ترغیب سرمایه گذاران برای حضور در این طرح کرد.

با واگذاری حق بهره برداری این کیوسک ها به یک شرکت خصوصی، فعالیت رسمی این کیوسک ها آغاز شد ولی با وجود گذشت چند ماه از فعالیت این مراکز به گفته مسئولان استقبال چندانی از آنها صورت نگرفت و پس از چند ماه فعالیت و هزینه ای بالغ بر دو میلیارد ریال، شهرداری نسبت به جمع آوری آن اقدام کرد.

پیمانکار به وظائف قانونی خود عمل نکرد/ استفاده شهرداری از اختیارات خود در جمع آوری دوچرخه ها

سرپرست سابق شهرداری ورامین در  مهرماه در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها اظهار داشت: عدم پایبندی پیمانکار به مفاد قرار داد مبنی بر بیمه و ارائه چک ضمانت حسن انجام کار به شهرداری باعث جمع آوری دوچرخه های این کیوسک ها شده است.

عزت الله چراغی افزود: شهرداری ورامین از اختیارات قانونی خود در این زمینه استفاده کرده و دویست دستگاه دوچرخه موجود در این کیوسک ها را جمع نموده تا با برنامه ریزی مناسب زمینه بهره برداری بهتر از آنها صورت گیرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه هیچ گونه مسیری در شهر ورامین برای تردد دوچرخه سواران در نظر گرفته نشده و در صورت بروز تصادف با وجود عدم اعمال بیمه از سوی پیمانکار، شهرداری به طور کامل مقصر قلمداد می شود.

معابر دوچرخه سواری در ورامین تعریف نشده است

محسن عابدلو درباره دلیل جمع آوری دوچرخه های شهری و آخرین وضعیت این طرح اظهار داشت: در دوره گذشته ایستگاه های دوچرخه برای کمک به سلامت شهروندان و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در معابر و برخی میادین ورامین ایجاد شد.

رییس شورای شهر ورامین افزود: متأسفانه معابر دوچرخه سواری در ورامین تعریف نشده است و انجام این طرح با وضعیت موجود دچار اشکالات فنی و مهندسی است و به همین خاطر برای مردمی که از این دوچرخه ها استفاده می کردند، مشکلاتی را ایجاد می کرد.

وی ادامه داد: به دلیل عدم وجود راه مناسب و مستقل برای تردد دوچرخه سواران، جان شهروندان به خطر افتاده و ایمنی این عزیزان دچار مشکل می شد به همین خاطر شهرداری تصمیم به جمع آوری دوچرخه ها در ایستگاه های شهری کرد.

دوچرخه های خریداری شده به پارکهای ورامین منتقل شده است

عابدلو اضافه کرد: در تهران که ایستگاه های دوچرخه راه اندازی شده است، نکات فنی آن نیز لحاظ و راه و مسیر مشخصی برای عبور و مرور دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است اما متأسفانه این امکان اکنون در ورامین وجود ندارد.

این مسئول تأکید کرد: اکنون دوچرخه های خریداری شده برای استفاده در معابر شهری، به پارک های ورامین منتقل شده است تا در راستای ورزش همگانی مورد استفاده قرار گیرد اما در تلاش هستیم تا شرائط لازم برای استفاده دوچرخه سواران از این وسیله سالم را در معابر شهری فراهم کنیم.

اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا در پارک های ورامین مسیر ایمن برای تردد دوچرخه سوارن وجود دارد و آیاپارک ها دارای فضای مجزا ویژه خواهران و برادران هست یا باید شاهد دوچرخه سواری مختلط در پارک های ورامین باشیم؟

عابدلو در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر گفت: فضای پارک خانواده از ابتدای صبح تا ساعت چهار بعدازظهر در اختیار خواهران قرار دارد که در این زمان بانوان علاقه مند می توانند با توجه به اینکه تمام اطراف پارک خانواده محصور شده است به راحتی مشغول به ورزش های گوناکون از جمله دوچرخه سواری شوند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.