خانه » اخبار و رویدادها » اظهارات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تحریم های جدید آمریکا

اظهارات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تحریم های جدید آمریکا

3(2)

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر ؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدام آمریکا قابل توجیه نیست و مسئولان باید پاسخ دندان شکن بدهند.

سید حسین نقوی حسینی اظهار داشت: تحریم های جدید آمریکا نشان داد که نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ارتباط با آمریکا به چه میزان هوشمندانه بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در سخنان مختلف فرمودند که ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد کامل داریم و به مذاکرات خوش بین هستیم اما آمریکا را کشوری غیر قابل اعتماد و عهد شکن می شناسیم.

———————————————————————-

———————————————————————-

تذکر : مشخص نیست در نقل جمله ی اخیر ، نقوی دچار اشتباه شده است یا خبرگزاری مهر . در متن خبر “نیستیم” ، “هستیم” نوشته شده است (در حالی که در خبر ایرنا این جمله ((به مذاکرات خوش بین هستیم)) وجود ندارد)؛ علی ایحال توجه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و خبرگزاری مهر را به بیانات مقام معظم رهبری جلب می نماییم :

آمریکائی‌ها مرتب از راه‌های گوناگون به ما پیغام میدهند که بیائید درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای گفتگوکنیم؛ هم به ما پیغام میدهند، هم در تبلیغات جهانی‌شان این را مطرح میکنند. مسئولین بلندپایه و مسئولین میانی آمریکا بارها و بارها میگویند بیائید در کنار گفتگوهای ۱+ ۵ که درباره‌ی مسائل هسته‌ای بحث میکنند، آمریکا و جمهوری اسلامی دو به دو، درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای ایران بحث کنند. من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم ــ منظورشان از گفتگو این نیست ــ منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم. ( بیانات در حرم مطهر رضوی – ۱۳۹۲/۱/۱ )

این را هم توجّه داشته باشید، این مذاکره‌اى که امروز دارد انجام میگیرد با شش کشور – که آمریکا هم جزو این شش کشور است – فقط در مورد مسائل هسته‌اى است و لاغیر. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانى گفتم [که‌] مذاکره در موضوعات خاص اشکالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضررى نمیکنیم. ( بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان – ۱۳۹۲/۸/۱۲ )

———————————————————————-

———————————————————————-

وی ادامه داد: بر اساس رویکردی که نشان دهد ایران کشوری اهل گفتگو و دارای منطق است، مذاکرات مسئولان ایرانی و گروه ۱+۵ ترتیب داده شد و در چندین دور مذاکره، توافق نامه ژنو به امضا رسید.

نقوی اضافه کرد: در این توافق نامه هر دو طرف عهد کردند که در چارچوب توافق نامه عمل کنند و هیچ تحریم جدیدی بر ضد جمهوری اسلامی ایران در این مدت وضع نشود.

دولت باید محکم و قاطع در مقابل این عهدشکنی ها بایستد

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: تحریم های دیروز آمریکا علیه برخی شرکت ها و اشخاص ایرانی نشان داد که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.

وی بیان داشت: دولت و تیم مذاکره کننده ایرانی باید محکم و قاطع در مقابل این عهد شکنی ها بایستد و راه عزتمندانه و مقتدرانه خود را در عرصه های مختلف دنبال کند.

این مسئول تأکید کرد: نقض تعهدات ژنو از سوی آمریکا نشان داد که دولت ایران اهل منطق و گفتگو است و هر جا که نیاز باشد به مذاکره با غربی ها می پردازد اما طرف مقابل نسبت به تعهدات خود صادق نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: چندی پیش اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد که در توجیه آن بیان داشت که این تحریم ها از گذشته مورد تصویب بوده است و اکنون به اجرا گذاشته می شود.

بازگشت کارشناسان ایرانی از وین اقدام سنجیده ای بود

وی تصریح کرد: پس از توافق ژنو هیچ یک از کشورهای ۱+۵ حق ندارند تحریم جدیدی را بر ضد ملت ایران اعمال کنند و تحریم های ایالات متحده آمریکا قابل توجیه نیست.

نقوی افزود: امروز باید مسئولان و مدیران ارشد کشور، پاسخ دندان شکنی به کشورهایی که به دنبال نقض توافق نامه ژنو هستند، بدهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازگشت کارشناسان ایرانی از وین یک اقدام سنجیده و مثبت بود و نشان داد که جمهوری اسلامی در کنار منطق و گفتگو، هیچگاه زیر بار ظلم و زیاده خواهی نخواهد رفت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.