خانه » شهدای ورامین » زندگی نامه » شهید خلبان سرلشکر سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین

شهید خلبان سرلشکر سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین

شهید امیر سرلشکر یزدان سخایی در سال ۱۳۳۵ در یک خانواده کشاورز در روستای جلیل آباد در منطقه شمال شرقی شهرستان ورامین دیده به جهان گشود .

شهید سخایی پس از اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۵۴ به دلیل علاقه وافری که به پرواز داشت ، خود آماده شد تا در آزمون نیروی هوایی شرکت کند .

سرهنگ علی سخایی برادر شهید در این مورد می گوید : برادرم از کودکی به شغل خلبانی علاقه داشت و این علاقه باعث شده بود که به طپش قلب دچار شود و تصور می کرد که در آزمایشات پزشکی مردود شود و به همین دلیل حتی به گیاهان دارویی روی آورده بود و مرتب ضربات قلب خود را بررسی می کرد اما در آزمایشات پزشکی مشخص شد که وضعیت قلبش سالم است و مشکلی ندارد .

شهید سخایی در سال ۱۳۵۴ در آزمون نیروی هوایی و در رسته خلبانی قبول شد و دوره های مقدماتی پرواز را در ایران با موفقیت پشت سر گذاشت و در سال ۱۳۵۶ جهت اخذ مدرک پرواز با جت های آموزشی به آمریکا اعزام شد و این دوره را با موفقیت سپری کرد و به عنوان خلبان جنگنده اف۴ پروازهای خود را در پایگاه مهرآباد آغاز نمود.

یک سال بعداز آغاز جنگ تحمیلی شهید سخایی مانند سایر پرسنل نیروی هوایی جهت دفاع از کشور آماده رزم گردید و علاوه بر پرواز به عنوان افسر ناظر هوایی در سایت های پدافندی حضور می یافت و پرسنل پدافند را در شناسایی جنگنده های متجاوز عراقی یاری می رساند .

شهید سخایی در سال ۱۳۶۳ به پایگاه منتقل شد و در این پایگاه به عنوام خلبان آماده ، همیشه در پروازهای مختلف رزمی حضور می یافت و طی این مدت ده ها سورتی پرواز نمود .

در ۲۱ خرداد ۱۳۶۳ مصادف با شب ۲۱ ماه مبارک رمضان شب هنگام زنگ آلرت به نشانه حمله هوایی دشمن در پایگاه بوشهر به صدا در آمد و شهید سخایی و شهید محمدرضا آذرفر با یک دستگاه هواپیمایی فانتوم جهت مقابله با دشمن به پرواز در آمد و در ساعت ۲۴ ارتباط رادیویی با فانتوم قطع شد و دیگر از این شهاب ظلمت شکن و سرنشینانش هیچ اثری بر جای نماند .

هم اکنون به یاد شهید سرلشکر یزدان سخایی سنگ قبریادبودی در کنار مزار پدر و مادرش در گلزار شهدای امامزاده عبدالله جلیل آباد نصب شده است .

از این شهید جاویدالاثر دو فرزند پسر به یادگار مانده است .

ایرنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.