خانه » به قلم همشهریان » اقتصادی » از حیرت مردم نگران باشیم

از حیرت مردم نگران باشیم

رگبار SMS ها، تیتر روزنامه‌ها، ستون خبرگزاریها در این چند روز را یکبار مرور کنیم: “مدیرعامل بانک ملی فرار کرد”، “مواضع جهرمی؛ رئیس برکنارشده بانک صادرات”، “این مرد استعفا داد، آن مرد برکنار شد” ، “جوانفکر؛ قوه قضائیه و مجلس را متهم کرد”، تیترهای تند دو روزنامه همشهری و ایران علیه یکدیگر، شایعات سایتهای زرد خبری، آمارهای تصاعدی آنلاین از اموال خ.ا و …

کسی در این میان به فکر مردم هست؟  آمارهای راست و دروغ رسانه ای عرق سرد بر بدن کارگر خسته خوزستانی مینشاند، معلم تاریخ مدرسه سمنان دل و دماغی ندارد از امیرکبیر و اصلاحات اقتصادی و سیاسی او حرف بزند، دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه زنجان، دانشجوی رشته مدیریت پیام نور فومن به این فکر میکنند که مشکل از تئوری‌های حسابداری است یا الگوهای مدیریتی؟ پدر بازنشسته بجنوردی بعد از تورق روزنامه‌ها با بی حالی عینکش را به کناری میاندازد، حتی جوهر قلم نویسنده هم رمق ندارد … افشای بزرگترین فساد مالی در سال جهاد اقتصادی تاریخ کشور، فضای ذهنی مردم را آشفته کرده است.

چه باید کرد؟ آیا سکوت کنیم و خود را به ندیدن و نشنیدن بزنیم و عصبانیت مردم را نبینیم یا مانند مدیر یکی از خبرگزاریهای  وابسته به جریان انحراف به شکل وقیحانه‌ای به توجیه این اتفاق بپردازیم؟ یا نه ، ما هم برای این که از فضای عمومی و رسانه ای کشور جا نمانیم در حالی که هنوز اطلاعات موثقی در اختیار نداریم، بنویسیم و سخن بگوییم و متهم کنیم؟

شاید در این فضای پر ابهام ضروری ترین عکس‌العمل، برخورد قاطع و سریع قوه قضائیه است؛ فساد اقتصادی بزرگ سبب می‌شود آستانه تحمل مردم پایین آید و از کوچکترین مسئله‌ای ناراحت شوند و آن مسئله کوچک را به این معضل بزرگ وصل کنند. رسانه‌ها و روزنامه‌ها هم که تیراژ و کلیک خورشان بیشتر شده، خیلی‌ها هم که اصلاً سر سفره همان اختلاس‌های پنهان و پیدای ماضی لقمه می خورند، اکنون ژست عدالت‌طلبی گرفته‌اند و عزاداری می‌کنند؛ سروصدای عدالت‌خواهانه رسانه‌های حامی فتنه، پشت خنده‌ها و غمزه‌های سیاسی آنها پنهان شده! جریان حاشیه‌ساز و انحرافی هم که دائم ساز “من نبودم دستم بود” میزند و شاید از بی اعتباری نظام اسلامی لذت می برد! اما مردم از مسئولین و نهادهای مسئول چه می‌خواهند؟ بدون تعارف و صریح می‌گوییم اولاً خیلی زود و سریع مجرمین را در هر سطحی شناسایی و مجازات کنید، ثانیاً تصمیمات را خیلی واضح تبیین کنید، ثالثا تحت تاثیر خط و نشان های این و آن برای حفظ عوامل دخیل در شکل گیری این تبانی اقتصادی بزرگ قرار نگیرید که آبروی نظام اسلامی مهمتر از آبروی هر فردی است. رابعاً همانطور که رییس دستگاه قضا تذکر داد، نباید اجازه داد هر خبری را به خورد مردم بدهند و هر عدد و رقمی را به عنوان این فساد بیان کنند. و شاید لازم باشد نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه روزانه نشست خبری برگزار کند.

قطعا باید این فساد اقتصادی بزرگ را تا حصول نتیجه و برخورد با عوامل اصلی و معاونین در جرم و همچنین حامیان پیدا  وپنهان دنبال کرد و نباید بگذاریم تا این مطالبه در مرور زمان به سطوحی نازل و یا فراموشی سپرده شود، اما رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نباید فریب جریانی را که با فضاسازی ژورنالیستی به دنبال تسویه حساب های سیاسی خود است، بخورند و در بازی رسانه‌ای آنها وارد شوند.

اطلاع رسانی دستگاه قضایی در کنار دقت عمل آن، تکلیف مردم و خواصی که در برابر این پرونده قرار دارند را مشخص می کند. موضوع ۳۰۰۰ میلیارد در حال تبدیل شدن به سوژه‌ای برای فتنه گران و مردودین فتنه است تا با جار و جنجال های ساختگی، گذشته نابخشودنی و نقشی که با حمایت یا سکوت خود در فتنه ۸۸ داشتند را آهسته آهسته پاک کنند. فتنه ای که تمام ابعاد آن واضح و مشخص بود و در حالی که رهبری نظام اسلامی به اعلام موضع شفاف و صریح نخبگان سیاسی و خواص امر ولایی کرده بودند، اما باز آنها سکوت کردند!

سیاست اصلی دشمن القاء وجود و فراگیری فساد در مدیریت اصولگرایان است. اصولگرایان باید متوجه باشند که جریان نفاق – چه در قالب فتنه و چه در قالب انحراف – سلامت همه اصولگرایان و سلامت همه نظام را نشانه رفته است.

دقت کنیم؛ این پروژه، پروژه ای برای همه اصولگرایان و همه نظام است.

علیرضا معاف

علیرضا معاف

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.