روستای ایجدان

موقعیت به عرض جغرافیایی ۳۵ درجه ، ۱۷ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۴ دقیقه . ارتفاع از سطح دریا ۸۷۸ می باشد. ایجدان کهن ترین روستای ورامین محسوب می شود . همینطور که از اسم آن پیدا است ، ایجدان در فرهنگ لغت به معنای دژ یا قلعه می باشد.

 

به گفته ی پیر پیران این روستا عموحیدر تاجیک ، در گذشته قلعه ها و تپه های پی در پی در ضلع شرقی شاهزاده محمد وجود داشته است .ضمنا قبرستان قدیمی که معروف به قبرستان گبری حد فاصل یک کیلومتری شمال امامزاده است که امروزه بیشتر آن ها از بین رفته و در ضمن آسیاب آبی در ضلع غربی روستای ایجدان بوده که اثر کمی از آن باقی مانده است . روستای ایجدان با دشتی وسیع که محصولات آن شامل صیفی جات ، غلات ، حبوبات و پنبه است .چند گارگاه صنعتی و دامداری و مرغداری موجود است . اقوام ساکن این روستا تاجیک ، خسروی ، گلستانی و رجبی هستند . زنان این روستا در هنر قالیبافی و گلیم بافی و رنگرزی نقش بسزایی داشتند.

 

منبع : پورتال تاریخی شهرستان ورامین

۹ نظر

  1. سلام خوبی؟؟؟حالت خوبه ؟من نظری ندارم

  2. باسلام روستای ایجدان بیشترین شهید را تقدیم میهن عزیزمان داده است

  3. باسلام وعرض ادب. من برای اولین بار درتاریخ۱۳۹۳/۲/۶وارد این روستاشدم واقعا زیباست و راضی بودم

  4. من بچه ی ایجدو نم

  5. علیرضا پورهاشمی .

    من زاده روستای شمس آباد و شناسنامه من متولد روستان ایجدان میباشد و تا سن ۷ تا ۸ سالگی در شمس آباد بودیم و بیشتر در ایجدان بازی میکردیم یاد آن حمام خزینه که ۵۰ تا پله میخورد میرفت پایین و آن مسجد گنبدی که یک علامت کوچک بود بخیر و همچنین یاد آن پیران با صفای قدیمی هم بخیر خدا رحمت کند آنان را – مشهدی دیدار قلی قصاب- آشیخ رجبعلی – مشهدی غضنفر و دیگر بزرگان که اگر در قید حیات میباشند خداوند به آنان طول عمر عطا کند اگر در بین ما نیستند خدا رحمت کند آنان را.
    ضمنا من حال هم هر ماه یک یا دو بار برای زیارت اهل قبور به شاهزاده محمد روستان ایجدان میروم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.