خانه » معرفی ورامین » اقوام و عشایر » قوم تاجیکهای مقیم ورامین

قوم تاجیکهای مقیم ورامین

قوم تاجیکها جزء عشایر منسوب نمی شوند تاجیکها از قدیمی ترین اقوام ورامین و ایران هستند . معنای واژه تاجیک همان آریایی است یعنی تاجیک و تاجدار هستند . در تعدادی از مقاله های بحثی روی این موضوع است که تاجیکان به اصطلاح از اقوام نزدیک ایرانی اند .

 

چنانچه در لغت نامه دهخدا آمده است ، تاجیک به غیر عرب و غیر ترک را می گویند و فرهنگ فارسی معین می گوید : تاجیک ( تازیک ) و تات رعیت و جیک پسوند تصغیر بوده و صاحب فرهنگ نظام می گوید : تاجیک نسل ایرانی و فارس زبان می باشند و نتیجه پژوهش اکثر دانشمندان چنین است واژه تاجیک در ابتدا به یکی از قومهای خراسان و سپس به تمام فارسی زبانان دنیا اطلاق شد و تمتم علما و ادبای مشرق زمین از زمانهای قدیم تا سده نوزده کلمه تاجیک را متعلق به همه فارسی زبانان دانسته اند.

تشکیل خلق تاجیک از دوران ساسانیان بود . زبان معاصر تاجیک از زبانهای غربی ایران است . به عقیده زبیان شناسان اساس آن لهجه جنوب و غربی فارسی است که به سمت شمال و شمال شرقی گسترش یافت . نوشته های فارسی (دقیقا فارسی میانه) قرنهای هفتم و هشتم میلادی که در نزدیکی مرو به دست آمد روشن دلالت می کند که در این مناطق به زبان فارسی (تاجیکی) که آن را زبان فارسی دری یا فارسی هم نام برده اند حرف می زنند . طبق معلومات الجهشیاری تا سال ۷۴۲ میلادی در خراسان خط فارسی را به کار می بردند.

 

 

ز دریــای عمـــان بــرآمـــد کســی                          ســـفر کـــــرده دریـــا و هــامون بســــی

عرب دیده و ترک و تاجیک و روم                         ز هر جنس در نفس پاکش علوم ((سعدی))

کوه بلند پامیر بــام جــهان تـــاجیک                        چون دید شاعرش را شادانه گفت تبریک

 

 

 

به خاطر اینکه محمود کاشغری در کاشغر هفت رود و رئستاهای تاجیک نشین زیسته و فرهنگ خود را فراهم ساخت واژه تات تات ، تت و تاجیک را در نسبت آریایی نژادان به کار برده است .در این سرزمین ها چنانچه ذکر شد هیچگاه غربها نبودند و ایرانی زبانان سغدی و سایی در آنها زندگی می کردند.دانشمندان معروف به درستی یادآوری می شود که واژه تاجیک در مفهوم مسلمان غالبا به ایرانیان منسوب می شود و مسلم است که ترکان اسلام را نه مستقلا از عربها ، بلکه به وسیله تاجیکها پذیرفته اند.

تاژیک ، تاجیک و تازیک در این مورد ارتباطی به لفظ تات دارد که در ترکی نام ایرانیان و نام زبان فارسی است و تاژیک با فارسی زبان مترادف است.

تاجیکها از قدیمی ترین اقوام ایران و ورامین هستند . اگرچه هنگام گرفتن شناسنامه عده ای توسط خوانین و کدخدا نام خانوادگی اجباری انتخاب کردند. در فرهنگهای فارسی قرین به این تعریف بیان شده و اضافه شده  که مردم به زبان تکلم می کنند. نام طایفه ای از نژاد آرین هستند.

تاجیکهای ورامین فارسی زبان و اصیل ترین کلمه ها در زبان ایسان متداول است و بسیاری از کلمات ، اصطلاحات مرسوم در زبان قدیمی و بسیار شبیه متون ادب کهن همچون تاریخ بیهقی و قابوس نامه را دارند که در این باره به باورهای مردم ورامین اثر نگارنده می توان مراجعه کرد.

در زبان ایسان واژه هایی رایج است که در بحث زبان شناسی فارسی از اهمیت زیلدی برخوردار است که مناسب حضور است مثلا تاجیک ایجدان ، تاجیک خاوه ، تاجیک باغخواص ، تاجیک محیط ، تاجیک حضار کوچک ، تاجیک دربالا، تاجیک قلعه ، تاجیک حبیب آبادی و تاجیک قلعه سین .در روستاهایی که درصدی تاجیک هستند و قدیمی ترین روستای ورامین هستند که عبارتند از ایجدان ، خاوه ، طارند ، شوش آباد ، هفت جوبه ، قلعه سین ، رستم آباد ، احمدآباد وسط ، ارمبویه ، آبباریک، معین آباد ، قلعه بلند ، قلعه خواجه ، سعدآباد ، حصار حسن بیگ ، حصارک ، حصاربالا ، ده وین ، داوودآباد ، هفت جویه ، زواره ور ،

مهدی آباد می باشند . تاجیکها در کل نواحی ورامین پراکنده اند ، تاجیکها چه اجباری و چه اختیاری هرجا که رفتند نام ورامین را محل اقامت خود گذاشته اند مثلا ورامینک شهریار ، تل جیرفت ، ورامینه ماه نشان ، ورامینیه تهران ، با توجه به اینکه در منطقه ورامین اقوام مختلف زندگی می کنند ولی همه به لهجه ورامین تکلم می کنند ، ضمن اینکه کلیه اقوام ساکن ورامین و روستاهای تابعه به زبان ورامینی که همانا تاجیکی هست تکلم می کنند و نیز از کلمات فارسی دری کم و بیش استفاده می شود . مذهب شیعه و به موازین شرعی متعصب اند و مراسم کهن مثل چهارشنبه سوری ، دستمال اندازی ، شب چله و عید نوروز دارند.لازم به ذکر است در مکانهایی که ۷۰ تا ۹۵% تاجیکها ساکن هستند آثار باستانی تاریخی بیشتر حفظ شده است . جای دارد که اشاره ای به مکانهایی که ردپایی از اسم ورامین یا تاجیک در کشور دیده شده نام ببریم.

۱- شهرک ورامینک

۲- تل ورامین جیرفت ، مکانی باستانی است در استان کرمان که کم . بیش تاجیک می باشند که ردپایی از تاجیکها دیده می شود.

۳- ورامینه ماه نشان زنجان ، که تات هستند و دماوند که فامیلی شان ورامینی است و دیگر شهرها که فامیلی تاجیک دیده می شود.قمصر کاشان ، حسن آباد قم ، نیشابور ، مشهد ، گرگان ، آمل ، رشت ، مرودشت شیراز ، روستایی از غرب بجنورد ، تاکستان قزوین ، جیرفت ، مورچه خورت اصفهان ، شهریار و کرج ، شهر ری و درود ، ایوانکی فامیلی تاجیک دیده می شود و در کشورهایی که تاجیک ساکن هستند عبارتند از : تاجیکستان ، هندوستان ، حیدرآباد و پامیر .افغانستان شهرهای مزار ، پنج شیر ، قلعه نو ، زنده جان ، مرو ، تلخ ، کابل ، قندهار ، هرات ، ازبکستان ، روسیه و بنگلادش

منبع : پورتال تاریخی شهرستان ورامین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.