خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » کشمکش های مسئولان بر سر پل روگذر مترو ادامه دارد/ خاکی که به چشم مردم می رود!

کشمکش های مسئولان بر سر پل روگذر مترو ادامه دارد/ خاکی که به چشم مردم می رود!

احداث پل برروی بلوار امام رضا(ع) ورامین برای اجرای پروژه مترو درماه‌های اخیر با کش‌وقوس‌های زیادی روبه رو بوده به طوری که چندماهی است احداث این پل متوقف شده و دردسرهایی برای مردم ایجادکرده است.

اجرای پروژه ملی متروی تهران-ورامین-پیشوا همواره از مطالبات جدی مردم جنوبشرق استان تهران بوده و طی سال های اخیر به دغدغه جدی شهروندان دیار ۱۵ خرداد بدل شده است.

در این میان پروژه مترو طی سال های اخیر با کشمش های فراوانی روبرو بوده به طوری که پس از گذشت چندین سال از تصویب پروژه مترو، هنوز برای مردم مشخص نیست در این منطقه مترو عملیاتی می شود یا قطار حومه ای و سریع السیر جایگزین آن می شود.

pol

یکی از بخش های مهم پروژه متروی تهران-ورامین، احداث پل بر روی بلوار امام رضا(ع) بود که شرکت بهره برداری مترو طی سال های اخیر برای احداث آن اقداماتی را انجام داده است.

کشمکش هایی که بر سر احداث پل امام رضا(ع) انجام شد

احداث پل امام رضا(ع) به عنوان یکی از بخش های مهم پروژه متروی تهران-ورامین در طی ماه های اخیر با کش و قوس های زیادی روبرو بوده به طوری که چندین ماه است احداث این پل متوقف شده و مشکلاتی زیادی را برای کسبه و مردم بوجود آورده است.

نیمه کاره رهاشدن پل امام رضا(ع) سبب کم عرض شدن خیابان در میدان رازی شده و همین امر ترافیک سنگینی را در برخی ساعات شبانه روز به وجود آورده و کسبه و ساکنان میدان رازی را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.

پلی که مغایر با طرح جامع شهری است

بر اساس قانون شهری، برای احداث پل امام رضا(ع) توسط شرکت مترو باید مجوزهای لازم از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر صادر می‌شده اما بر اساس اعلام مسئولان هیچ مجوزی برای انجام این امر از شهرداری اخذ نشده است.

بر اساس اعلام مسئولان شهری شهرستان ورامین کیفیت اجرای پل امام رضا(ع) مغایر با طرح جامع شهری است به طوری که عرض معبر کنارگذر ضلع شرقی پل با ترافیک عبوری موجود سازگار نیست و مغایر ضوابط طرح گذربندی در طرح جامع و تفصیلی شهر ورامین است.

ریل های راه آهن شهر ورامین را به دو تکه تقسیم کرده است

مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین نیز تأکید دارند که باید در این موضوع منافع مردم حفظ شود چرا که خط آهن هم اکنون شهر ورامین را به دو تکه تقسیم کرده و اجرای مترو بر روی زمین و در داخل شهر، خسارت های سنگین دیگری را از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ورامین وارد می کند.

از طرف دیگر برخی مسئولان نظیر نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تأکید دارند که شورای شهر و شهرداری نباید مانع اجرای عملیات پل امام رضا(ع) شوند چرا که این موضوع سبب می شود تا مترو عملیاتی نشود.

سیدرضا طباطبایی معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ورامین  در ۱۳ خرداد سال گذشته با اشاره به وجود سه اختلاف نظر  میان بین شرکت مترو و مسئولان شهری ورامین اظهار داشت: پل بلوار امام رضا(عتعداد ایستگاه های متروی ورامین و زیر زمین یا روی زمین بودن پروژه مترو ورامین از مهمترین موضوعات اختلافی بین شرکت مترو و شهرداری است.

وی ادامه داد: جلسه ای در محل فرمانداری ورامین برگزار و مسئولان شهرداری ورامین، شرکت مترو و پیمانکار طرح متروی ورامین نظرات خود را بیان کردند که در نهایت یکی از مناقشات میان مترو و شهرداری ورامین در این جلسه حل و فصل شد.

برگزاری نشست های متعدد برای حل مشکلات احداث پل امام رضا(ع)

این مسئول بیان داشت: با توافق صورت گرفته مقرر شد تا پل به صورت ستونی و با ۹ دهانه ایجاد شود تا به این وسیله علاوه بر از سرگیری پروژه متروی ورامین، مشکلی برای ساکنان میدان رازی ورامین نیز ایجاد نشود.

در ششم اردیبهشت ماه امسال جلسه بررسی مشکلات مترو ورامین- تهران در شورای اسلامی شهر ورامین برگزار شد و در حالی که شورای شهر از فرماندار ورامین برای حضور در این نشست دعوت کرده بود، معاون وی در این جلسه حاضر شد.

اعضای شورای اسلامی شهر ورامین در این نشست با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای احداث پل امام رضا(ع)، خواستار توجه ویژه به موضوع از سوی نهادهای مختلف شدند.

بالاخره در اردیبهشت ماه امسال، اداره کل دفتر فنی استانداری تهران، اعلام کرد طرح پیشنهادی شهرداری برای بازنگری طرح پل امام رضا(ع) در شورای هماهنگی مطرح می شود.

تأکید مدیر کل اداره فنی استانداری تهران بر برخی ایرادات در اجرای پل امام رضا(ع)

سیدمرتضی سلیم آبادی مدیرکل اداره فنی استانداری تهران در نامه ای خطاب به حسن کریمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مشکلات پل امام رضا در ورامین را تشریح و از طرح این موضوع در شورای هماهنگی ترافیک خبر داد.

سید مرتضی سلیم آبادی در این نامه تأکید کرده بود  که با توجه به بررسی طرح و پلان اجرایی مترو، املاک واقع در ضلع شرقی پل تخریب خواهد شد در حالی که در طرح هادی و جامع مصوب شهری املاک فوق فاقد اصلاحی است.

همچنین مدیرکل دفتر فنی یادآور شد که شهرداری ورامین در سال ۹۳ نسبت به برآورد و ممیزی خسارات وارده به مالکان و مستحدثات تجاری، اداری و مسکونی اقدام نموده که مبلغ فوق معادل ۱۵۰ میلیارد ریال است.

احداث پل امام رضا(ع) با این شکل دارای مشکلات فنی فراوانی است

علی حیدریان نیز در هجدهم اردیبهشت ماه با اشاره به تلاش شهرداری برای احقاق حقوق شهروندان ورامینی اظهار داشت: شهرداری ورامین از تمامی ظرفیت خود برای احقاق حق شهروندان دفاع می کند.

شهردار ورامین افزود: احداث پل امام رضا به این شکل با مشکلات و ایرادات فنی مواجه است به طوری که طی نامه ای از سوی اداره کل فنی استانداری تهران این مشکلات تشریح شده است.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا طرح پیشنهادی شهرداری برای بازنگری طرح پل امام رضا(ع) در شورای هماهنگی ترافیک مطرح شود که امیدواریم بهترین تصمیم برای شهر ورامین و شهروندان گرفته شود.

انتقاد شدید نماینده ورامین از عملکرد شورای شهر و شهرداری

این اختلاف نظرها ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته سید حسین نقوی حسینی که به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه ورامین سخن می گفت با انتقاد از عملکرد مسئولان شهری ورامین، شهرداری و شورای اسلامی این شهر را مسبب عدم اجرایی شدن مترو و انجام پل امام رضا دانست.

وی تأکید کرد: در مورد مترو بدانید که این پروژه به لحاظ دولت، اجرا و اعتبار هیچ مشکلی ندارد و پیمانکار پل امام رضا ۱۵ میلیارد تومان پول دارد به همین خاطر بین مردم شایعه نکنند که دولت نمی خواهد این پروژه را بسازد.

این مسئول افزود: هفته گذشته یک صورت جلسه با وزیر راه امضا شد و ایشان اعلام کرد تا شهریور آینده اگر بگذارید این پروژه را  تحویل می دهیم به همین خاطر نباید به مردم دروغ گفت چرا که سه بار و در سه مرحله ساخت پل امام رضا آغاز شد اما هر بار جلوی آن گرفته شد.

وی ادامه داد: با زبان روزه می گویم که شورا و شهرداری کار ساخت پل را تعطیل کرده، در حالی که ما نیاز به این پل داریم و اخیرا با استاندار تهران صحبت کرده ام و گفتم اگر پل به ثمر نرسد، طاقت مردم تمام می شود.

هرگونه اقدامی خارج از طرح جامع شهری پذیرفتنی نیست

اما این اظهارات بی پاسخ نماند و سید رضا احمدی عضو شورای شهر که مدت ها نماینده این شورا در موضوع مترو بود به سخنان نقوی حسینی واکنش نشان داد و اظهار داشت: قانون به صراحت شهرداری و شورای شهر را مکلف کرده است که تمام کارهای عمرانی در شهر را بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهری انجام دهد لذا هرگونه اقدامی خارج از این طرح امکان پذیر نیست.

وی افزود: بنا بر ماده ۱۰۳ قانون شهرداری های کشور هرگونه عملیات عمرانی اعم از احداث جاده، آزادراه و راه های ارتباطی در سطح شهر باید با مجوز شهرداری و شورای شهر صورت گیرد اما برای احداث پل امام رضا(ع) بر روی خط راه آهن در میدان رازی هیچ مجوزی از سوی شهرداری ورامین صادر نشده است.

احمدی ادامه داد: برای یک کار عمرانی بزرگ که بر روی سیمای شهر و عبور و مرور مردم تاثیر زیادی دارد باید کارهای کارشناسی و فنی متعددی  انجام گیرد که در خصوص پل امام رضا(ع) که منتهی به میدان رازی و بیمارستان دکتر مفتح است هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

برگزاری جلسه سرنوشت ساز مترو طی چند روز آینده

حال پس از این اظهارات و کش و قوس های فراوان درباره آخرین وضعیت متروی تهران-ورامین، رضا کارخانه معاون فرماندار از برگزاری جلسه ای طی ۱۰ روز آینده برای تعیین تکلیف این پروژه خبر داد.

رضا کارخانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرداری متولی امور شهری است و قاعدتا باید هماهنگی های لازم بین شرکت مترو و شهرداری صورت می گرفت.

معاون فرماندار ورامین افزود: مقرر شده تا پیشنهادهای شورای شهر به همراه نقشه های پروژه توسط کارشناسان و متخصصان این امر مورد بررسی قرار گیرد و نشستی طی ۱۰ روز آینده در فرمانداری برگزار شده تا این پروژه مهم تعیین تکلیف شود.

صورتجلسه ای که بر اصلاح مشکلات فنی پل امام رضا تأکید دارد

در این راستا مستنداتی در اختیار قرار گرفته که نشان می دهد بر اساس صورتجلسه ای که به امضای شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین با نماینده مدیر طرح و مدیر عامل گروه مشاوران این پروژه رسیده، مقرر شده که فایل نقشه ها به شهرداری ارائه و مشکلات فنی پل امام رضا حل شود.

پل امام رضا

در این صورتجلسه اعلام شده که موارد توافق شده پس از تأیید مدیر طرح و مجری آن و ابلاغ مدیر طرح مبنای کار مهندسین و مشاوران قرار می گیرد.

در این صورتجلسه بر اصلاح هندسی و بهسازی میدان رازی پس از اجرای پل، اصلاح چپ و راست گرد به بلوار رسالت، تأکید بر ایجاد دهانه ۳۵ متری بر اساس طرح جامع شهری و ارائه پروفایل طولی و فیل نقشه ها تأکید و به امضای نماینده مدیر طرح رسیده است.

باید واقعیات را به مردم گفت

سید رضا احمدی اظهار داشت: از همان ابتدای امر، شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین اعلام کرد که طراحی پل امام رضا باید به شهرداری ارائه شود تا مطابق ضوابط و طرح جامع و تفصیلی شهر انجام گیرد.

عضو شورای شهر ورامین افزود: متأسفانه شرکت مترو جوابگوی خود را فرمانداری می دانست به همین خاطر نقشه های این پل به شهرداری ارائه نشد و بدین ترتیب مجوزی برای احداث پل از سوی شهرداری صادر نشد.

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر باید ریل راه آهن به خارج از شهر منتقل شود و این تصمیم برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر مردم اتخاذ شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی اضافه کرد: باید واقعیات به مردم گفته شود چرا که امروز می دانیم که دو سال است که مسیر قطار حومه ای از مترو به راه آهن واگذار شده اما برخی هنوز بر متروی ورامین تأکید می کنند.

شهرداری اجازی انجام پروژه کارشناسی نشده را نمی دهد

وی عنوان کرد: نباید با افکار عمومی بازی کرد.

این مسئول گفت: علیرغم اظهار نظر برخی افراد، علت توقف پروژه مترو، ممانعت شهرداری از ساخت پل امام رضا از نیست بلکه مجلس شورای اسلامی مصوبه دولت قبل را لغو کرده و راه آهن هم اجازه استفاده از حریم خود را به شرکت مترو نداده است.

احمدی تأکید کرد: بهترین راه حل برون رفت از این مشکل، ارائه نقشه کارشناسی شده به همراه اصلاح ایرادهای اعلام شده از سوی شهرداری است.

این مسئول عنوان کرد: شهرداری و شورای اسلامی تلاش می کند تا بدون گرفتار شدن در بازی های سیاسی از منافع مردم دفاع کند به همین خاطر اجاره انجام پروژه ای را بدون کار کارشناسی نخواهد داد.

منبع: مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.