خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » آیا دولت اعتدال اجازه پیشرفت پروژه مترو ورامین را می دهد؟

آیا دولت اعتدال اجازه پیشرفت پروژه مترو ورامین را می دهد؟

metro

اگرچه مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک در انتظار راه اندازی مترو هستند اما اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی حکایت از اجرا نشدن پروژه مترو دارد.

جنوبشرق استان تهران شامل شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک و پاکدشت به دلیل دست و پنجه نرم کردن با پدیده مهاجرپذیری، هر روز شاهد افزایش جمعیت است و در این راستا امکانات موجود جوابگوی تعداد ساکنان این مناطق نیست.

در این میان یکی از مشکلات عمده و مهم مردم شهرستان های جنوبشرق استان تهران موضوع حمل و نقل است به طوری که امکانات موجود در این بخش از بسیاری از شهرستان های استان های دیگر نیز پایین تر است.

حمل  و نقل ریلی یکی از مهمترین نیازهای مردم جنوبشرق استان تهران به حساب می آید و در این میان راه اندازی مترو به دلیل صرفه اقتصادی آن برای مردم همواره به عنوان یک مطالبه جدی مطرح بوده است.

جنوبشرق استان تهران و مشکلات عدیده حمل و نقل آن

در طول سال های اخیر همواره مردم و مسئولان این منطقه در دیدار با مدیران ارشد کشور و در زمان حضور مقامات در جنوبشرق استان تهران خواستار راه اندازی مترو در این مناطق می شدند.

مردم شهرستان های جنوبشرق استان تهران بارها اعلام کردند که روزانه هزاران سفر از شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت به پایتخت انجام می گیرد و در این زمینه امکانات حمل و نقل کافی برای جابجایی مردم وجود ندارد.

تأکید دولت یازدهم بر گسترش قطار سریع السیر و حومه ای

در دولت گذشته و با پیگیری مسئولان، پروژه متروی تهران-ورامین-پیشوا به تصویب هیئت وزیران رسید و پیمانکار نیز برای اجرا این پروژه از سوی دولت انتخاب شد اما با تغییر دولت دهم و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت راه و شهرسازی گسترش قطار حومه ای و سریع السیر را در دستور کار قرار داد.

مردم و مسئولان شهرستان های جنوبشرق استان تهران همواره بر این نکته تأکید دارند که قطار سریع السیر و حومه ای نمی تواند نیاز مردم این دیار را تأمین کند چرا که هم اکنون شرکت راه آهن روزانه اقدام به جابجایی مسافران در مسیر تهران-پیشوا می کند که این سیستم حمل و نقل مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

تفاوت قطار حومه ای با مترو

سیدحسین نقوی حسینی در یازدهم آبان ماه ۹۳  با تشریح تفاوت قطار حومه ای با مترو اظهار داشت: شرکت راه آهن تخصصی در ارائه خدمات در حوزه قطار حومه ای را ندارد و شاهد این مدعا نیز قطاری است که صبح و بعدازظهر در مسیر ورامین رفت و آمد می کند که از لحاظ امکانات بسیار بی کیفیت بوده و با محدودیت جا برای مسافرین مواجه است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر بلیط قطار در طول سال چندین بار افزایش قیمت پیدا می کند و این موضوع برای بخشی از مردم ورامین که دارای تمکن مالی نیستند به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه داد: از طرفی قطارهای مترو دارای خدمات ویژه و سرعت تعریف شده بوده که به شبکه برقی متصل می شوند و دارای نظم و قاعده مشخصی هستند.

نقوی اضافه کرد: تفاوت عمده دیگر قطار حومه ای با مترو در آن است که مترو ورامین دارای یک خط و ریل مستقل برای منطقه ماست که در نهایت به شبکه متروی تهران وصل می شود اما قطار حومه ای دارای مسیر مشترک بوده  که قرار است این قطار به سمت سمنان و شمال و مشهد مقدس نیز امتداد پیدا کند.

قطار حومه ای مشکل حمل و نقل جنوبشرق استان تهران را حل نمی کند

در طول ماه های اخیر سید حسین نقوی حسینی در قامت رییس مجمع نمایندگان استان تهران و نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی بارها اظهار داشته است که پروژه در حال اجرا در جنوبشرق استان تهران، مترو است و به هیچ عنوان ماهیت آن تغییر نمی کند.

سید حسین نقوی حسینی در یکی از این مصاحبه ها در ۲۷ فروردین امسال با اشاره به این نکته که پروژه متروی تهران-ورامین با دو مشکل اساسی روبرو است اظهار داشت: شرکت راه آهن ادعا می کند که دولت گذشته در واگذاری این پروژه به مترو، عمل غیر قانونی انجام داده است به همین خاطر باید این پروژه مجددا به شرکت راه آهن واگذار شود.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین شرکت راه آهن اظهار می کند که پروژه متروی تهران-ورامین در حریم راه آهن اجرا می شود در حالی که این موضوع به تشخیص کارشناسان، هیچ مشکل فنی ایجاد نمی کند و  برای حل این مشکل تاکنون جلسات متعددی با حضور مسئولان برگزار شده است و با توجه به پیشرفت این پروژه جایی برای بحث در این باره وجود ندارد.

راه آهن حومه‌ای هیچ‌گاه مانعی برای احداث مترو تهران- ورامین نبوده است

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طی روزهای اخیر در مطلبی با عنوان جزئیات یک تصمیم غیرقانونی درباره پروژه قطار حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار در دولت گذشته/ راه آهن حومه‌ای هیچ‌گاه مانعی برای احداث مترو نبوده است که بر روی خروجی این پایگاه قرار گرفت از تصمیم خود درقبال پروژه قطار حومه ای تهران- ورامین دفاع کرد.

در این گزارش تأکید شده است که بر اساس اعلام بخش فنی اجرایی قطار حومه‌ای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، راه آهن حومه‌ای هیچ‌گاه مانعی برای احداث متروی تهران – ورامین – گرمسار نبوده و  نمی‌شود بلکه آنچه راه آهن از ابتدا با اتکا به ادله فنی و قانونی عنوان داشته است عدم امکان استفاده از حریم راه‌آهن به منظور احداث خط مترو است به طوریکه در جلسات مختلف فنی با ارائه مدارک فنی و استانداردهای مربوط این موضوع تبیین شده است.

مصوبه راه اندازی مترو در دولت قبل توسط رییس مجلس لغو شده بود

همچنین وزارت راه و شهرسازی متذکر شده است که سوابق و مستندات این پروژه ریلی تهران – ورامین نشان می‌دهد که پس از شروع پروژه قطارحومه ای تهران – ورامین – گرمسار توسط راه آهن جمهوری اسلامی و پیشرفت بیش از ۷۰ درصد زیرسازی پروژه در سال ۹۱ با تصمیم ناگهانی در یکی از بازدیدهای رئیس جمهور وقت (قبل از انجام بررسی کارشناسی لازم) موضوع تبدیل خطوط درحال احداث راه آهن در حریم راه‌آهن به مترو اعلام شد.

این پایگاه خبری با انتشار ابعاد دیگری از این پروژه ملی یادآور شده است که مصوبه هیات وزیران وقت این موضوع را تصویب کرد ولیکن این مصوبه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی بدلیل عدم انطباق آن با قوانین لغو شد و  در این شرایط و بدون انجام تشریفات قانونی لازم برای تحویل کار از پیمانکاران قبل، پیمانکاران جدید انتخاب و در همان محدوده برخلاف قوانین و مقررات شروع به فعالیت کرده‌اند.

درخواست نماینده ورامین برای لغو مصوبه هیئت دولت یازدهم

همچنین وزارت راه و شهرسازی در این گزارش تأکید می کند که پس از تحویل پروژه به متروی تهران، مستندات پروژه نشان می‌دهد پیشرفتی در بخش زیرسازی انجام نشده است و هر کدام از جبهه‌های کاری اصلی پروژه که مانع بهره‌برداری پروژه در مسیر بحرانی کار بوده نظیر تقاطع ۱۵ خرداد، تقاطع امام رضا(ع) و ایستگاه ورامین و برخی دیگر پیشرفت صفر درصدی در این دوره داشته است.

در حالی که وزارت راه و شهرسازی تأکید دارد که پروژه مترو تهران-ورامین به دلیل عدم انطباق آن با قوانین لغو شده است، سید حسین نقوی حسینی طی روزهای اخیر در نامه ای خطاب به اسماعیلی عضو شورای نگهبان و رییس هیأت تطبیق مصوبات با اشاره به قرار گرفتن بودجه متروی تهران-ورامین در ردیف بودجه سال ۹۴ اظهار داشت: در پیوست یک صفحه ۱۵۶ اعتبار تملک دارایی مالی جدول بودجه سال ۹۴، شهرداری تهران به عنوان دستگاه اجرایی پروژه متروی تهران به ورامین، قرچک و پیشوا تعیین و به تصویب مجلس رسیده و مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گرفته و به دولت ابلاغ شده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از تصویب بودجه ۹۴ و جداول پیوست، هیأت وزیران در جلسه ۲۸ اسفند سال۹۳ خود و طی مصوبه ای، اقدام به جابه جایی دستگاه اجرایی از شهرداری تهران به راه آهن جمهوری اسلامی ایران کرده که این تصمیم مغایر با مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

اگرچه مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در انتظار راه اندازی مترو هستند اما اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی در کنار اظهارات نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی آنان را سردرگم کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید که عدم راه اندازی مترو تهران- ورامین-پیشوا که سال ها مردم این دیار منتظر آن بودند با چه واکنشی از سوی مردم و مسئولان جنوبشرق استان تهران مواجه خواهد شد.

منبع: مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.