خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » لزوم ساماندهی فروشندگان بین راهی در ورامین

لزوم ساماندهی فروشندگان بین راهی در ورامین

 ضرورت ساماندهی فروشندگان دوره گرد در ورامین

اگر برای اولین بار به ورامین سفر کرده باشید، اولین چیزی که شاید بیش از هر چیز توجه شما را به خود جلب می کند، وانت بارهایی است که در کنار خیابان توقف کرده اند و به فروش کالا از میوه و تره بار گرفته تا لوستر و تابلو و صنایع دستی اقدام می کنند .

فروش محصولات این فروشندگان دوره گرد که هر یک برای خود پاتوق جداگانه ای داشته و کسی حق کاسبی در محدوده محله آنان را ندارد با روزها و فصل های مختلف سال تغییر می کند، روزی هندوانه می فروشند و روز دیگر گوجه سبز ، عده ای کفش کتانی حراج می کنند، عده ای مرغ و ماهی زنده می فروشند، برخی دیگر عروسک و برخی دیگر لباس های تولیدی را با قیمت های متفاوت ارائه می کنند و به ظاهر کار آنان دیگر جنبه قانونی پیدا کرده و کسی نیز به آنان متعرض نمی شود.

برخی از این فروشندگان برای جلب بیشتر مشتری نفراتی را ده ها متر جلوتر از محل استقرار خودروهای خود قرار می دهند تا نمونه کالای عرضه شده با تابلوی قیمت به خودروهای عبوری نشان دهند تا رهگذران وقت کافی برای توقف داشته باشند و بتوانند کالای مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

البته قیمت پائین تر محصولات عرضه شده در این فروشگاه های سیار باعث می شود تا بسیاری از مردم از آنان خرید نمایند و این افراد مشتریان پاتوقی خود را نیز همیشه دارند.

وجود این فروشندگان سیار هرچند که ممکن است مورد اقبال مردم قرار گیرد، ولی مشکلاتی را برای صنوف مختلف و نیز ترافیک شهر ایجاد می کند که به نظر می رسد مسوولین مربوطه باید نسبت به ساماندهی آنان اقدام نمایند.

برخی از مغازه داران ورامین می گویند ما برای دریافت مجوز کسب به اتحادیه، شهرداری و اداره دارایی مبالغی را پرداخت می کنیم ولی این افراد بدون پرداختن وجهی به راحتی به کاسبی مشغولند و هیچ ارگانی نیز بر کار آنها نظارتی ندارد.

برخی از رانندگان نیز با انتقاد از توقف این خودروها کنار خیابان های اصلی شهر آنان راعاملی برای بروز تصادفات جاده ای می دانند.

چندی پیش یکی از شهروندان قرچک که قصد خرید از این فروشندگان را داشت به دلیل تصادف با یک خودروی عبوری در خیابان اصلی جان خود را از دست داد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: چون این افراد صنف محسوب نمی شوند نمی توان آنان را به درستی ساماندهی کرد.

حسن میرزایی گفت: این افراد چون در محل خاص مستقر نیستند، اصناف نمی توانند نظارت مستمر و خاصی را بر فعالیت آنان داشته باشند.

وی یادآور شد: ساماندهی دستفرشان وظیفه شهرداری است و اگر شهرداری برای ساماندهی این افراد طرح خاصی داشته باشد آن موقع مجموعه اصناف نیز می توانند در ساماندهی آنان اقداماتی را انجام دهند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی ویژه شرق استان تهران نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: توقف این افراد در محل های مجاز و غیرمجاز مشکلاتی را برای ترافیک شهر به وجود می آورد.

سرهنگ علیرضا همیانی گفت: توقف این خودروها در مناطق مختلف علاوه بر این که مشکلاتی را برای ترافیک شهر به همراه دارد، باعث بروز آلودگی های صوتی نیز در شهر می شود زیرا این افراد اغلب با بلندگو اقدام به تبلیغ محصولات خود می کنند.

وی گفت: البته این افراد نیز حق دارند که برای امرار معاش خود نسبت به کار و فعالیت اقدام کنند، ولی بهتر است که شهرداری نسبت به ساماندهی آنان در محل هایی که شهر و ترافیک آن مشکلی ایجاد نمی کنند، اقدام نماید تا آنان نیز بتوانند در محیطی مناسب به کسب و کار بپردازند.

وی تصریح کرد: در صورتی که شهرداری طرح ساماندهی دستفروشان و دوره گردان را اجرا نماید، پلیس راهور نیز به آنان در این امر یاری می رساند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.