خانه » اخبار و رویدادها » مخالفت نقوی با استانی شدن انتخابات مجلس/ معایب آن بر مزایایش می‌چربد

مخالفت نقوی با استانی شدن انتخابات مجلس/ معایب آن بر مزایایش می‌چربد

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: این طرح که در حال حاضر کلیات آن به تصویب رسیده و برای شور دوم به کمیسیون مربوطه ارسال شده، دارای مزایا و معایب مختلفی است که برای سنجش آن باید هم معایب و هم مزایا را با هم در نظر گرفت.

وی افزود:‌ طراحان طرح استانی شدن انتخابات مجلس استدلالشان این است که چون وظیفه نماینده مجلس قانون‌گذاری است و نظارت بر حُسن اجرای قوانین است، این وظیفه باید به گونه‌ای تعریف شود که نماینده بتواند به خوبی آن را انجام دهد، در شرایط فعلی که نمایندگان مجلس درگیر مسائل شهرستانی هستند، چنین امکانی فراهم نمی‌شود چون نمایندگان مجلس بیشتر شهردار، فرماندار و بخشدار هستند تا قانون‌گذار باشند.

نقوی ادامه داد: این استدلال اصلی طراحان طرح استانی شدن انتخابات مجلس است، همین استدلال تنها مزیتی که می‌توانیم برای این طرح در نظر بگیریم؛ اینکه سطح نماینده را از سطح شهرستان به استان افزایش دهیم تا نمایندگان مجلس مشکلات کشور را از سطح شهرستان در سطح ملی پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: همین مزیت هم الآن به طور جدی زیر سؤال است چون در حال حاضر در مجلس نمایندگانی را داریم که نوع انتخابشان و سطح انتخابشان واقعاً سطح ملی است یعنی با مردم ملاقات ندارند، در امور حوزه انتخابیه‌شان دخالت نمی‌کنند و دفتر خاصی ندارند و مردم با آنان ارتباطی نمی‌توانند برقرار کنند اما در حوزه قانون‌گذاری هم اصلاً نقشی ایفا نمی‌کنند یعنی حتی اظهارنظر هم پیرامون قانونگذاری نمی‌کنند و حتی گاهی در رأی دادن هم مشارکت نمی‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بنابراین اینکه استدلال کنیم نماینده اگر در سطح استانی انتخاب شود به قانون‌گذاری می‌پردازد، این استدلال هیچ کجا ثابت نشده اما خلاف آن ثابت شده است. یعنی افراد در سطح ملی انتخاب شده‌اند و به مجلس آمده‌اند و هیچ کار منطقه‌ای و شهرستانی هم انجام ندادند و به حوزه انتخابیه‌شان نیز کاری ندارند و در قانون‌گذاری هم هیچ نقشی ایفا نمی‌کنند، پس این استدلال عملاً الآن زیر سؤال است یعنی تنها مزیتی هم که مطرح می‌کنند عملاً‌ تجربه درستی از آن نداریم و نشان می‌دهد که این استدلال مبنای درستی ندارد.

وی تأکید کرد: از آن طرف معایب بسیار زیادی با تصویب استانی شدن انتخابات مجلس بر نمایندگان ملت و پارلمان تحمیل می‌شود. اولاً به طور قطع وقتی انتخابات استانی شود، رابطه نماینده با مردم به شدت کاهش می‌یابد، برای مثال بنده در حال حاضر نماینده شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا هستم، در روزهای هفته در حوزه‌های انتخابیه‌ام حضور می‌یابم و شش دفتر فعال دارم و به حضور در دفاترم معتقدم و بین مردم نیز حضور می‌یابم، مردم مسائل و مشکلاتشان را به من می‌گویند و اگر مشکلات منطقه‌ای یا گرفتاری‌های شخصی وجود داشته باشد، مردم با نماینده‌شان برخورد می‌کنند، بنده در تمام هفت روز هفته در حوزه‌های انتخابیه‌ام حضور دارم و پس از اتمام کارم در مجلس بلافاصله به حوزه انتخابیه‌ام می‌روم.

نقوی ادامه داد: اما اگر در سطح استان انتخاب می‌شدم و حوزه‌های فیروزکوه، دماوند، پاکدشت، اسلامشهر، بهارستان، ملارد، قدس، شهریار، تهران، پردیس و شمیرانات هم به حوزه‌های انتخابیه‌ام اضافه می‌شد، بنده کی فرصت می‌کردم که به همه این حوزه‌های انتخابیه سر بزنم و با مردم ارتباط بگیرم؟! آیا امکان حضور در این مناطق برای من وجود داشت؟ قطعاً نبود.

وی تأکید کرد: استان‌های پهناوری در کشور ما وجود دارد که گاهی از این سمت استان تا آن سمت استان پنج الی شش ساعت فاصله وجود دارد، بنابراین رابطه نماینده با مردم در صورت استانی شدن انتخابات مجلس به شدت کاهش پیدا می‌کند و حتی قطع می‌شود.

نماینده ورامین در مجلس با اشاره به سطح مشارکت سیاسی مردم در انتخابات پس از استانی شدن برگزاری انتخابات مجلس، تصریح کرد: وقتی که مردم مناطق حوزه‌های انتخابیه به نماینده خودشان رأی دهند، همه با هم پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و کاندیداهای مختلف را انتخاب می‌کنند و رقابت کاندیداها نیز شور انتخاباتی ایجاد می‌کند، اقوام و گروه‌های مختلف در کشور فعال می‌شوند، نخبگان و دانشگاهیان فعال می‌شوند. بالاخره احساس می‌کنند سرنوشت شهرستان آنهاست و باید در انتخابات شرکت کنند.

وی بر همین اساس گفت: اما اگر قرار باشد مردم نمایندگان را در سطح استانی انتخاب کنند، دیگر گروه‌ها، جریانات سیاسی و نخبگان حساسیتی نسبت به موضوع نخواهند داشت و لذا فعالیت‌های انتخاباتی‌شان به شدت فروکش می‌کند، بنابراین به شدت مشارکت سیاسی مردم در انتخابات کاهش می‌یابد.

نقوی یادآور شد: از سوی دیگر یکی از عوامل افزایش مشارکت مردم رقابت‌های منطقه‌ای است، زمانی که انتخابات مجلس در سطح استانی برگزار می‌شود، رقبایی که در شهرستان‌ها با هم رقابت می‌کردند، کاملاً در پروسه رقابت حذف می‌شوند، چون ممکن است فرد کاندیدا سابقه نمایندگی مجلس را نداشته باشد و مشهور هم نباشد، این فرد چگونه می‌خواهد با دیگر کاندیداهایی که هم‌اکنون نماینده مجلس هستند، رقابت کند؟!

وی اضافه کرد: بنابراین عملاً با استانی شدن انتخابات مجلس بخشی از کاندیداها در شهرستان‌ها از پروسه رقابت حذف می‌شوند و با این حذف نیز مشارکت سیاسی مردم در انتخابات به شدت کاهی می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر با استانی شدن انتخابات مجلس مسائل و مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می‌آید، به هر حال کشور ما دارای قومیت‌ها، مذاهب و گروه‌های مختلف است که سال‌هاست در کنار هم با خوبی و خوشی و به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و با هم در انتخابات شرکت و نمایندگانشان را انتخاب می‌کنند.

نقوی در پایان با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس یک تنش جدی امنیتی برای کشور به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر چه استانی شدن انتخابات مجلس یک مزیتی ممکن است داشته باشد اما معایب آن بر مزایایش می‌چربد.

فارس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.