خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » ترافیک دردآور در اطراف پل روگذر مترو و سردرگمی شهروندان و مجاوران/ مسئولانی که توانایی مدیریت ساخت یک پُـل را ندارند/ تعطیلی چندباره پل روگذر مترو به دلیل عدم تأمین خواسته های مسئولین شهری/ گویا این شهر، فرمـانـدار ندارد!

ترافیک دردآور در اطراف پل روگذر مترو و سردرگمی شهروندان و مجاوران/ مسئولانی که توانایی مدیریت ساخت یک پُـل را ندارند/ تعطیلی چندباره پل روگذر مترو به دلیل عدم تأمین خواسته های مسئولین شهری/ گویا این شهر، فرمـانـدار ندارد!

به گزارش ورامین سیتی، ۱۲ ستون سر به آسمان کشیده بر روی بلوار امام رضا (ع) شهر ورامین که به منظور اجرای پروژه متروی تهران – ورامین احداث شده، در حال تبدیل شدن به اثری باستانی است و به آئینه دق مردم ورامین تبدل شده است.

اجرای پروژه متروی ورامین – تهران داستانی طولانی است که شاید آیندگان از آن به عنوان یکی از قصه های عبرت آموز برای فرزندان خود یاد کنند و امروز به مشکلی تبدیل شده که شاید صدها عاقل نیز نتوانند گره از مشکلی که در آن ایجاد شده باز کنند.

 ورامین، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین شهرستان های استان تهران و کشور است که نام آن با انقلاب اسلامی، ولایت مداری و حرکت در مسیر آرمان ها و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی گره خورده و نمی توان از روی نام آن به سادگی عبور کرد.

 یکی از مشکلات این شهرستان، تردد به شهر تهران و حمل و نقل بین شهری بود که این مهم با درخواست مسوولین وقت به عنوان اجرای پروژه مترو تهران- ورامین مطرح شد و در جریان نخستین دوره سفر دولت نهم مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفت و کلنگ احداث آن که به عنوان قطار شهری یاد می شد در روز چهارشنبه هفدهم مرداد ماه سال ۸۶ با حضور مسوولین کشوری و استانی به زمین زده شد.

 در حالی هشت سال از آغاز عملیات اجرای این پروژه می گذرد که چالش ها، موانع و ناهماهنگی های موجود بارها اجرای این پروژه مهم که بارها بین شرکت راه آهن و شرکت مترو دست به دست شده با تأخیر مواجه ساخته و از این گذر تنها حسرت و مشکلات نصیب مردم ورامین شده است.

 اجرای این پروژه که در ابتدا قرار بود توسط شرکت راه آهن به عنوان قطار شهری صورت گیرد، در پایان دولت دهم با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسوولین شهرستان با تغییر ماهیت اجرایی، به شرکت مترو تحویل داده شد و مقرر شد تا با جابجایی صورت گرفته در ردیف بودجه و با استفاده از حریم راه آهن سراسری تهران – مشهد ، این پروژه با عنوانی جدید توسط شرکت مترو اجرا شود.

 اجرای این پروژه در سه فاز جدید تهران – قرچک ، قرچک – ورامین و ورامین – پیشوا تعریف و عملیات آن توسط سه پیمانکار آغاز شد و به نظر می رسید با اجرای ۴۰ درصدی زیرسازی این پروژه ، کار احداث آن با سرعت انجام شود.

 وجود راه های متعدد دسترسی شمال و جنوب راه آهن سراسری تهران – مشهد که شهرستان های ورامین ، قرچک و پیشوا را به مناطق روستایی جنوب این شهرستان متصل می کرد یکی از مهمترین معارضین این طرح محسوب می شد که با تلاش مسوولین ورامین ، قرچک و پیشوا بسیاری از مشکلات آنها مرتفع و مسیر برای اجرای پروژه هموار شد.

 در حالی که اجرای پروژه روند مناسبی را پیش گرفته بود و عملیات احداث ایستگاه های مترو در شهرستان های قرچک و پیشوا در دست اجرا بود ، موضوع انتقال مترو در محدوده شهر ورامین به زیر زمین از سوی اعضای شورای شهر ورامین مطرح شد ، موضوعی که اجرای این پروژه در فاز ورامین را با تعطیلی همراه ساخت.

 رئیس شورای اسلامی وقت شهر ورامین در چهارم بهمن ماه سال ۹۲ در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این شهر اعلام کرد که اعضای شورای اسلامی به اتفاق به انتقال پروژه مترو در محدوده شهر ورامین به زیر زمین رأی داده اند .

 محسن عابدلو گفت: انتقال مترو ورامین – تهران به زیر زمین، مشکلات ساختاری این شهرستان را برطرف می کند.

 وی افزود: با توجه به طرح جامع شهری ورامین، مقرر شده که راه آهن سراسری از شهر ورامین جمع آوری شود و اگر قرار باشد که مترو در مجاورت راه آهن از میان شهر ورامین عبور کند، این طرح با شکست مواجه خواهد شد.

 عابدلو اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر ورامین تاکید دارند مترو در محدوده شهر ورامین از زیر زمین عبور کند تا شهر یکپارچه شود و مشکلات طبقاتی موجود مرتفع شود.

 پس از این اظهار نظر ، شهرداری ورامین از اجرای احداث پل روگذر بلوار امام رضا (ع) که به منظور عبور تأسیسات مترو بر روی راه آهن سراسری تهران مشهد در دست ساخت بود در یازدهم بهمن ماه سال ۹۲ جلوگیری کرد .

 شهردار ورامین در این رابطه گفت: متأُسفانه شرکت مترو برای اجرای این طرح هیچ نقشه و یا طرحی را به شهرداری ورامین تحویل نداده و مشخص نیست که نوع سازه ، مراحل اجرا و دسترسی های مورد نیاز مردم و شهر چگونه در این طرح انجام می شود .

علی حیدریان گفت: با توجه به مشکلاتی که در مراحل اجرای این طرح به وجود آمده، شهرداری ورامین از امروز از ادامه عملیات اجرای این پل روگذر جلوگیری می کند و تا زمانی که نقشه ها و سازه های مورد نظر شهرداری از سوی مترو تحویل نشود از ادامه فعالیت در این محل جلوگیری می شود.

 وی گفت: اگر قرار باشد دیواره های این پل به صورت بتونی احداث شود زندگی ساکنان و کسبه مجاور آن با مشکل مواجه می شود.

 وی تأکید کرد: شهرداری حاضر است برای اجرای مسیر جدید مترو ، زمین را در اختیار این شرکت قرار دهد تا طبق طرح جامعی که به تأئید رسیده راه آهن بتواند از شهر خارج شود .

 حیدریان گفت: در صورتی که خط مترو در مجاورت راه آهن سراسری احداث شود ، انتقال راه آهن از داخل ورامین غیر ممکن خواهد شد.

 با تشکیل شورای عالی استان در شهرستان ورامین در روز ششم اردیبهشت ماه سال ۹۳، موضوع متروی شهرستان ورامین نیز در این جلسه مطرح و مسوولین بر اجرای آن تأکید کردند.

 در پایان این جلسه مدیرکل امور شهری روستایی استانداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد، ورود مترو به شهرستان ورامین و عبور آن از روی سطح و یا زیر سطح زمین است که در این جلسه مسوولان این شهرستان اظهار کردند اگر این مترو زیر سطح زمین قرار گیرد ، مشکلات این شهر برطرف و اگر در کنار راه آهن سراسری تهران – مشهد احداث شود بر مشکلات این شهرستان افزوده می شود.

 سید مرتضی سلیم آبادی افزود: بحث اجرای متروی شهرستان ورامین در دستور کارشناسان استانداری تهران قرار گرفته و با بررسی های صورت گرفته به نتیجه قطعی رسیده و آماده ارسال به وزارت کشور و مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور است تا این نظرات کارشناسی مورد تأئید قرار گرفته و قابلیت اجرا پیدا کند.

 وی تأکید کرد: آنچه مسلم است این است که استان و استانداری تهران اعتقاد دارد که متروی شهر ورامین باید در زیرسطح زمین اجرا شود.

 با توقف اجرای پروژه پل امام رضا(ع) که نماد اجرای خط مترو در ورامین محسوب می شود، جلسات متعددی میان مسوولین شهرستان ورامین، شرکت مترو و پیمانکار پروژه برگزار شد و در نهایت مقرر شد تا پرونده متروی ورامین به شورای ترافیک استان تهران ارجاع داده شود.

pol

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ورامین روز ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۹۳ از ارجاع پرونده متروی این شهرستان به شورای ترافیک استان تهران خبر داد.

 حسین دهقان در این روز گفت: اجرای پروژه مهم متروی شهرستان ورامین که به دلیل برخی از ناهماهنگی ها و مشکلات به وجود آمده در روند اجرا مدتی متوقف شده بود، برای بررسی بیشتر و رفع مشکلات موجود به شورای ترافیک استان ارجاع داده شد .

 وی افزود: در جلسه ای که روز گذشته با حضور معاون عمرانی استانداری تهران ، مسوولان شهرستان ورامین و شرکت مترو در ورامین برگزار شد مشکلات و موانع اجرای این کار توسط کارشناسان بررسی برای رفع آن تصمیم گیری لازم اتخاذ شد.

 دهقان ادامه داد: طی بازدید میدانی به عمل آمده از روند اجرای این طرح، نقطه نظرات مسوولان شهرستان در خصوص اجرای پروژه مترو و نیز پیشنهادات لازم در خصوص انتقال مترو به زیر زمین و یا انتقال راه آهن سراسری تهران – مشهد به جنوب شهرستان ارائه شد.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ورامین اضافه کرد: اجرای پروژه مترو در کنار راه آهن سراسری تهران – مشهد می تواند مشکلات عدیده ای را برای شهرستان ورامین بوجود آورد که بررسی این مشکلات نیازمند طرح موضوع در شورای ترافیک استان تهران است تا تصمیمات اتخاذ شده به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شود.

 در ۲۸ خرداد سال ۹۳ و پس از تشکیل جلسه شورای ترافیک استان تهران شهردار ورامین از تصویب زیرزمینی شدن مترو در محدوده شهر ورامین خبر داد.

 علی حیدریان گفت: در جلسه شورای عالی ترافیک استان تهران که با حضور کریمی معاون استاندار تهران، فرماندار و معاون سیاسی انتظامی، مدیران شرکت متروی تهران، شهردار و رئیس شورای شهر ورامین برگزار شد ، نکات و دیدگاه های مدیران مترو تهران و مسئولان شهری شهرداری ورامین به صورت صریح و شفاف بیان شد و اعلام شد که راه اندازی مترو بر روی زمین، به ضرر مردم ورامین در آینده خواهد بود و بطور قطع شهروندان از مسوولانی که این اجازه را می دهند نیز نخواهند گذشت.

 شهردار ورامین افزود: با پافشاری مسوولان شهری ورامین، شورای عالی ترافیک استان تهران با اکثریت قاطع آرا به زیرزمینی شدن متروی ورامین – تهران رای داد که به موجب آن بیش از ۱۱ کیلومتر از متروی ورامین از زیر زمین عبور خواهد کرد.

 نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در هفتم تیرماه سال ۹۳ در جلسه شورای اداری ورامین اعلام کرد شهرداری و شورای اسلامی ورامین بدون هیچ منطق و استدلال بر زیرزمینی شدن مترو اصرار می کنند و با این عمل کار نشدنی را مقابل حق مردم قرار داده اند.

 سیدحسین نقوی حسینی اظهار داشت: پروژه متروی شهرستان ورامین در سال ۸۵ به تصویب دولت نهم رسید و در ابتدا قرار بود که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی خدمات ریلی را به مردم مناطق قرچک ، ورامین و پیشوا ارایه نماید و مدیران وقت راه آهن اظهار داشتند که می خواهیم در کنار راه آهن سراسری تهران – مشهد دو خط ریل آهن دیگر به سمت مشهد ، ترکمنستان و قرقیزستان احداث کنیم و در کنار آن خدمات ریلی به این شهرستان ها ارایه نماییم.

 وی اظهار داشت: در گفته مسوولین وقت شرکت راه آهن این امر به صراحت بیان شد که اصل راه آهن است و خدماتی را که به شما می دهیم در حاشیه کار قرار دارد و ممکن است یک روز قطع شود.

 وی تصریح کرد: جلسات متعددی با رییس جمهور، معاون رییس جمهور و سه وزیر وقت برگزار شد و اظهار شد که شما به مردم قول مترو دادید، این چیزی که احداث می شود راه آهن است و در اصل برای ما هم نیست و در نهایت با برگزاری جلسات متعدد و طی نمودن پروسه ای سه ساله، اجرای متروی ورامین از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به مترو واگذار شد تا خدمات مترو خاص این سه شهرستان بوده و به شبکه مترو تهران متصل شود.

 وی گفت: اجرای پروژه مترو در ورامین نیز با سرعت مناسب در حال اجرا بود تا این که شورای شهر ورامین به بهانه این که در طرح تفصیلی راه آهن از محدوده ورامین خارج می شود جلوی کار را گرفت و اجازه ادامه کار به شرکت مترو را نداد.

 وی تأکید کرد: انتقال راه آهن از شهر ورامین پروژه ملی نیست و این خود شهرداری ورامین است که باید پروژه ای را که خود تعریف کرده اجرا نماید، انتقال ۱۱ کیلومتر راه آهن از ورامین به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در صورتی که از بودجه ۳۶ میلیارد تومانی ورامین تنها ۸ میلیارد صرف فعالیت های عمرانی می شود که اگر شهرداری بخواهد با این پول پروژه انتقال راه آهن را اجرا کند به ۱۲۰ سال زمان نیاز دارد.

 وی تصریح کرد: انتقال راه آهن از بافت ورامین فکر خوبی است اما این کار شدنی نیست و به صلاح مردم هم نمی باشد که یک پروژه شدنی با پول را متوقف کنیم، چون بناست این کار نشدنی انجام شود.

 نقوی افزود: انتقال متروی ورامین به زیر زمین به ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد حال چگونه شهرداری ورامین با ۸ میلیارد اعتبارعمرانی می خواهد این پول را تأمین نماید.

 نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: شهردار و شورای اسلامی ورامین زیر بار هیچ توضیحی نمی روند و بحث بی منطق و استدلال انتقال پروژه متروی ورامین به زیر زمین باعث شده تا اجرای کار در حوزه ورامین متوقف شود.

 با وجود توقف هایی که برای انتقال مترو به زیر زمین در محدوده شهر ورامین ایجاد شده بود ، با توافقات صورت گرفته ، مقرر شد تا با اصلاح نقشه اجرای پل امام رضا (ع) ، این پروژه به صورت روگذر ، همانند آنچه در قبل اجرای آن طراحی شده بود صورت گیرد و عملیات احداث مجدد این پل در ۲۷ آبان ماه سال ۹۳ مجددا آغاز شد.

شهردار ورامین در این رابطه اظهار داشت: با توافق صورت گرفته مقرر شد پل به صورت ستونی و با ۹ دهانه احداث شود تا بدین وسیله علاوه بر از سرگیری پروژه متروی ورامین، مشکلی برای ساکنان میدان رازی نیز ایجاد نشود.

 این مسئول بیان کرد: بر اساس پیش بینی ها و با تلاش شرکت مترو مقرر شده پل امام رضا(ع) طی ۶ ماه آینده به مرحله اجرا درآید تا زمینه راه اندازی متروی ورامین نیز تحقق یابد.

 تأخیر در اجرای این پروژه ، زمزمه ها بازگشت آن به شرکت راه آهن را بر سرزبان ها انداخت و این شایعه در شهر به گوش رسید که بار دیگر این پروژه از مترو بازپس گرفته شده و به شرکت راه آهن منتقل شده است ولی استاندار تهران این اطمینان را به مردم شهرستان های ورامین ، پیشوا و قرچک داد که این پروژه بدون تغییر به کار خود ادامه خواهد داد.

 سیدحسین هاشمی روز دوم آذرماه سال ۹۳ در حاشیه حضور در آئین غبارروبی مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع) پیشوا گفت: به مردم اطمینان می دهم هیچ تغییری در طراحی و اجرای طرح قطار بین شهری ورامین ایجاد نخواهد شد و عملیات اجرای این پروژه با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی، درحال انجام است.

 وی گفت: اجرای این طرح و اتصال خطوط ریلی این منطقه از استان به متروی شهر تهران نقش مهمی در تامین زیرساخت های بخش حمل و نقل در منطقه و تسهیل تردد مردم در حوزه شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک دارد.

 وی افزود: هیچ تغییری در بحث اجرایی و فنی این پروژه ایجاد نشده و این طرح براساس برنامه زمان بندی شده اجرا خواهد شد.

 به نظر می رسید که با آغاز احداث ستون های این پل مهم و تأثیرگذار، روند اجرای پروژه متروی ورامین – تهران تسهیل شده ولی تعطیلی چند باره این پروژه که به دلیل عدم تأمین خواسته های مسوولین شهری ورامین اعلام شده ، بار دیگر احداث آن را با ابهام مواجه ساخته است.

 حال ستون های سر به آسمان کشیده این پل ، راه باریک ایجاد شده در مجاور این پل ، ترافیک شدید ، سردرگمی ساکنان مجاور این پل و هزاران اما و اگر دیگر نصیب مردم ورامین شده و به نظر می رسد در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی مزین شده ، همدلی مسوولین است که می تواند گره کور این پروژه مهم و مطالبه جدی مردم ورامین را باز کند.

منبع: ایرنا

۲ نظر

  1. اگر هر کسی در سر جای خود باشد و احساس مسئولیت را اندکی حس کند وضع ترافیک ورامین و موضوع مترو حل میشد.

  2. سلام بله حق با شماست دوست عزیز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.