خانه » مفاخر و افتخارات ورامین » مفاخر » شاعران » نقل خاطره ای از ژولیده درباره دیدار با رهبر انقلاب

نقل خاطره ای از ژولیده درباره دیدار با رهبر انقلاب

حضرت آقا علاقه زیادی به جامعه مداحان و این جامعه نیز علاقه و ارادت بسیاری به ایشان دارند. روزی خدمت ژولیده نیشابوری بودم و از او پرسیدم این چه خانه ای است که داری؟ گفت: مقام معظم رهبری در سفری که به ورامین آمدند فرمودند به نظرم ژولیده نیز باید اینجا باشد و به منزل بنده آمدند و همین جایی که شما (حاج اکبر بازوبند) نشستید، نشستند و فرمودند شعری بخوان. بنده نیز شعری که چندی پیش درباره ایشان سروده بودم را شروع کردم که در همان بیت اول فرمودند این را کنار بگذار و از حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) بخوان. بنده نیز شروع به خواندن کردم و ایشان بسیار گریه کردند و بعد دستور دادند این خانه را برای بنده ساختند.

شبستان: در آستانه دیدار سالیانه جامعه مداحان با مقام معظم رهبری که همه ساله در ایام ولادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها صورت می گیرد گفتگویی با حاج اکبر بازوبند، پیرغلام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و مسئول جامعه مداحان غرب تهران داشتم که از نظرتان می گذرد. شایان ذکر است این مداح پیشکسوت تقریبا در تمام دیدارهای سالیانه معظم له با جامعه مداحان حضور داشته است.

جامعه مداحان همواره ارتباط و تعاملی نزدیک و تنگاتنگ با مراجع تقلید و علما داشته اند و همه ساله دیداری با این بزرگواران دارند. یکی از این دیدارها که حتما واجد خاطرات و درس های بسیاری است دیدار با امام خمینی (ره) است. آیا خاطره ای از اولین دیدارتان با پیر جماران دارید؟

در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و در روز شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) همراه با جامعه مداحان خدمت امام (ره) رسیدیم. قبل از ورود امام، بنده شعری خواندم، سپس ایشان وارد شدند و آنگاه حاج اکبر کاظمی شروع به خواندن اشعاری درباره مصایب حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) کردند. امام با شنیدن اولین بیت، عبا را بر سر کشیدند و تا آخر مجلس، گریه کردند.

اولین دیدار جامعه مداحان با مقام معظم رهبری چه زمانی بود؟

اولین دیدار جامعه مداحان با مقام معظم رهبری که بنده نیز حضور داشتم در اوایل دوران ریاست جمهوری ایشان بود. حضرت آقا در آن دیدار فرمودند: نسبت شما به دعبل ها، فرزدق ها و … می رسد. و به این ترتیب با انتساب مداحان به مداحان دوران حیات اهل بیت علیهم السلم، مقام ما را خیلی بالا بردند.

قشنگترین خاطره شما از دیدار سالیانه جامعه مداحان با مقام معظم رهبری چیست؟

چند سال پیش یکی از مداحان، در حضور حضرت آقا شروع به خواندن قصیده ای کرد و هرچه مجری جلسه اشاره می کرد، وی تمام نمی کرد. بالاخره وقتی تمام کرد خدمت حضرت آقا رفت و گفت: بنده قصیده ام تمام نشد. حضرت آقا فرمودند: سال بعد، بقیه اش را بخوانید. و خنده ای بر لبان حضرت آقا و بقیه جاری شد. آن مداح عزیز، دستپاچه شدند، و در حالی که می دوید به پله ها توجه نکرد و زمین خورد.

خاطره دیگری که دارم و بسیار شنیدنی است مربوط می شود به دیدار خصوصی تعدادی از مداحان از جمله آقایان آهی، سازگار، بهتاش، بنده و … با حضرت آقا است. در آن جلسه تعدادی از طلاب نیز برای عمامه گذاری خدمت ایشان رسیدند. حاج آقای آهی که انشالله خدا به حق حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) به ایشان سلامتی کامل عنایت فرماید، عرقچین خود را برداشتند و به آقا فرمودند: این را بر سر ما قرار دهید. حضرت آقا فرمودند: من کلاه، سر مداحان نمی گذارم. و این جمله آقا موجب خنده همه شد.

مقام معظم رهبری، مطالبات بسیاری از جامعه مداحان دارند که یکی از آنها، حفظ و بیان اشعار سازنده و آموزنده است و در جلسه ای با کنایه از اینکه مداحان، شعر حفظ نمی کنند انتقاد کردند. تحلیل شما از این کلام رهبری چیست؟

در گذشته بد می دانستند مداحی از روی کاغذ بخوانند لذا حضرت آقا تأکید فرمودند باید مداح، اشعار را حفظ کند و اگر حفظ نمی کند دست کم، اشعار خوب بخواند. مداح باید غزلی که آموزنده است بخواند زیرا گاهی ۲ خط شعر، بیش از منبری یک ساعته اثر دارد.

حضرت آقا در دیدارهای سالیانه با دقتی بسیار به اشعار و سبک مداحان توجه دارند و در طول جلسه نکاتی را یادداشت و در سخنرانی خود، گوشزد می کنند. روزی یکی از مداحان سرشناس، شعری خواند و در پایان خطاب به آقا گفت: اگر عیبی بود بفرمایید تا تصحیح کنم. حضرت آقا فرمودند: اگر عیبی هم باشد این جلسه برای تصحیح عیب نیست!

یکی دیگر از مطالبات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از مداحان این است که جلسات ولادت و جشن را تبدیل به روضه نکنید. مطالبه ای که گاهی از سوی برخی از مداحان و هیئتی ها رعایت نمی شود. دلیل این کم توجهی چیست؟

ایشان چندین بار نسبت به این موضوع تذکر دادند که نباید مجالس جشن تبدیل به روضه شود اما افرادی انگشت شمار که در مسیر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیستند گاهی نسبت به این مطالبه و شاید برخی مطالبات دیگر ایشان کم توجهی می کنند. این در حالی است حضرت آقا دقت بسیاری به مداحان دارند و پر و بالی که ایشان به این قشر می دهند هیچ کس دیگری نداده است. به یاد دارم جلسه ای در صدا و سیما بودیم که فردی می گفت: خدمت حضرت آقا رسیدیم و فهرستی از مداحان ارایه کردیم. ایشان ملاحظه کردند و فرمودند: چرا اسم فلانی و فلانی و فلانی و …. نیست. گفتیم: مشکل دارند. فرمودند: آنقدر چتر را بزرگ  کنید که همه زیر آن باشند.

حضرت آقا علاقه زیادی به جامعه مداحان و این جامعه نیز علاقه و ارادت بسیاری به ایشان دارند. روزی خدمت ژولیده نیشابوری بودم و از او پرسیدم این چه خانه ای است که داری؟ گفت: مقام معظم رهبری در سفری که به ورامین آمدند فرمودند به نظرم ژولیده نیز باید اینجا باشد و به منزل بنده آمدند و همین جایی که شما (حاج اکبر بازوبند) نشستید، نشستند و فرمودند شعری بخوان. بنده نیز شعری که چندی پیش درباره ایشان سروده بودم را شروع کردم که در همان بیت اول فرمودند این را کنار بگذار و از حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) بخوان. بنده نیز شروع به خواندن کردم و ایشان بسیار گریه کردند و بعد دستور دادند این خانه را برای بنده ساختند (مقام معظم رهبری و سایر بزرگان ارادت خاصی به حضرت زهرا دارند).

توصیه شما به عنوان یکی از شاخص ترین و ولایی ترین پیرغلامان حضرات معصومین علیهم السلام به مداحان خاصه جوانترها برای ولایت پذیری و حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری چیست؟

بنده همواره در تمامی مصاحبه هایم گفته ام که پای کسی را که دو خط شعر برای امام حسین (علیه‌السلام) بخواند می بوسم. بنده معتقدم باید حرف های جوانترها را شنید و در جلسات آنان شرکت کرد زیرا آنها دوست دارند یاد بگیرند؛ باید حواس ما به آنها باشد و نباید مدام از جوان هایی که با عشق و ارادت زیاد، چراغ روضه و مجلس اهل بیت علیهم السلام را روشن نگه می دارند ایراد گرفت. گاهی در جلسه ای ۴۰۰- ۵۰۰ جوان گریه می کنند.

باید در رأس تمام کارهایمان، رضایت اهل بیت علهیم السلام و امام زمان (عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باشد و برای سلامتی و موفقیت رهبر معظم انقلاب اسلامی که حقیقتا وظیفه سنگینی بر دوش دارند دعا کنیم. ایشان با تمام جهان صحبت می کنند. الحمدالله پرچمشان بلند است و انشالله بلندتر می شود.

و سخن آخر؟

بنده همیشه به تمام کسانی که در مسیر امام حسین (علیه‌السلام) هستند گفته ام و می گویم که اگر حنجره ات را به امام حسین فروختی، به دیگری نفروش!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.