خانه » اخبار و رویدادها » مشاور وزیر آموزش و پرورش، نامه ی ارسالی نقوی به رئیس جمهور درباره بازنشستگان را پاسخ داد/ جزئیات شکل‌گیری طرح رتبه‌بندی معلمان/نماینده ورامین: دولت محتوای رتبه بندی را تغییر داده است

مشاور وزیر آموزش و پرورش، نامه ی ارسالی نقوی به رئیس جمهور درباره بازنشستگان را پاسخ داد/ جزئیات شکل‌گیری طرح رتبه‌بندی معلمان/نماینده ورامین: دولت محتوای رتبه بندی را تغییر داده است

به گزارش ورامین سیتی، سید حسین نقوی حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در خصوص «لایحه رتبه بندی معلمان»، اظهار داشت: سال گذشته مجلس شورای اسلامی طرح رتبه‌بندی معلمان را با دو هدف تهیه کرد؛ اول اینکه جایگاه و منزلت فرهنگیان را از جایگاه شغل و کارمندی به جایگاه فعالیت علمی و آموزشی که همان عضویت هیأت علمی است، ارتقا دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با رتبه‌بندی بر اساس سوابق کار، مدرک تحصیلی، تحقیقات و تألیف، رتبه‌بندی صورت گیرد؛ یعنی هر معلمی بتواند طی سال‌های خدمات خود، رتبه‌های عضویت علمی خود را ارتقا دهد و دریافتی مزایای آن را نیز داشته باشد.

نقوی حسینی افزود: این طرح در مجلس با ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی روبه‌رو شد و برخلاف قانون اساسی تشخیص داده شد؛ چرا که اصل ۷۵ می‌گوید«مجلس نمی‌توانند مصوبه‌ای بگذراند که برای دولت بار مالی جدیدی ایجاد کند» و مجلس از تصویب طرح رتبه‌بندی محروم شد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس یادآور شد: بر اساس مذاکراتی که با دولت صورت گرفت، قرار شد دولت لایحه بیاورد و دولت نیز قول داد لایحه رتبه‌بندی را تا آخر اسفند ماه به مجلس تقدیم کند و وزیر آموزش و پرورش نیز حداقل ۲ بار از طریق رسانه‌ها این موضوع را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه تا آخر اسفند لایحه‌ای به مجلس نیامد و روزهای آخر سال ۹۳ از طریق اخبار شنیدیم طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در هیأت دولت تصویب شده است؛ ما هنوز از محتوای آنچه دولت تصویب کرده است اطلاع نداریم که آیا همان دو هدف در این طرح پیگیری شده است یا محتوای آن تغییر کرده است؛ همچنین مطلع نیستیم که همین طرح مصوب دولت را قرار است به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود یا اینکه دولت می‌‌خواهد به صورت اداری و تشکیلاتی به آموزش و پرورش ابلاغ کند و الان موضوع برای ما مبهم است.

*دولت محتوای رتبه بندی را تغییر داده است

نقوی حسینی تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت محتوای آن را تغییر داده و صرفاً با یک مجموعه فوق‌العاده شغل، کار را تمام کرده است یعنی اهدافی که طرح دنبال می‌کرده را دولت دنبال نمی‌کند؛ اما به دلیل اینکه محتوای آن را ندیده‌ایم، نمی‌توانیم قضاوت کنیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: در سیستم دانشگاهی یک استاد دانشگاه با میزان ساعتی که تدریس می‌کند و هر مقاله‌ای که می‌نویسد و تألیفی که انجام می‌دهد، روی رتبه دانشگاهی‌اش اثر دارد؛ به همین دلیل «مربی»، «دانشیار» می‌شود، «دانشیار»، «استادیار» شده و «استادیار»، «استاد» شده و «استاد» نیز «استاد تمام» می‌‌شود و هر کدام از تألیفات و کتب، اثر قابل توجهی به لحاظ دریافت مالی برای یک عضو  هیأت علمی دارد و برای عضو هیأت علمی مقرون به صرفه است که وقت بگذارد و کتاب بنویسد.

وی گفت: الان در آموزش و پرورش این مقرون به صرفه نیست، برای نمونه من معلم ۳ جلد کتاب نوشتم؛ برای هر کدام از این کتاب‌ها یک ریال به بنده به عنوان حقوق و مزایا اضافه نشده است؛ حالا ارزیابی در آموزش و پرورش صورت گرفته و ۳ امتیاز داده شده است تا اگر خواستم اعزام به خارج از کشور بشوم یا برنامه‌ریزی برای امتیازبندی صورت گرفت، آن ۳ امتیاز به حساب آید؛ یعنی هیچ منافع مادی برای من ندارد  و به همین دلیل معلم ترجیح می‌دهد به جای کتاب نوشتن، شغل دوم داشته باشد.

*تألیف در آموزش و پرورش ارزش مادی ندارد

نقوی حسینی بیان داشت: بنابراین اولاً چون تألیف در حال حاضر در آموزش و پرورش ارزش مادی ندارد، تشویقی نیز صورت نمی‌گیرد؛ ثانیاً طرح رتبه‌بندی، فقط کتاب نوشتن نیست بلکه سوابق افراد، تجربه، ابداعات، اختراعات، تألیف و مقالات به اضافه مدرک تحصیلی ملاک است؛ یعنی همه معیارها در رتبه‌بندی آنها تأثیر دارد و یکی از موضوعات نیز تألیفات است و اگر دولت آمده باشد طرح مجلس را عقیم گذاشته باشد؛ بحث دیگری است، اما آنچه مدنظر نمایندگان بود با این اهداف است.

احمد صافی مشاور وزیر و رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش کشور به نامه سید حسین نقوی‌حسینی نماینده شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس که به رئیس جمهور دولت یازدهم نوشته شده بود پاسخ داد.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر نقوی‌حسینی

نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی

با سلام و دعای خیر و با تشکر از نامه شماره ۵۲۰۳۳۶ مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۵ آن جناب به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با درخواست اعضای محترم کانون بازنشستگان شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا و حمایت همه جانبه آن جناب از بازنشستگان آموزش و پرورش کشور به استحضار می‌رساند:

در وزارت آموزش و پرورش نزدیک به ۷۵۰ هزار بازنشسته وجود دارد و مبتنی بر اساس نامه مصوبه وزارت کشور دارای ۳۰۰ کانون است.

مشکلات عمده کانون‌ها و بازنشستگان عبارتند از:

تبعیض بین حقوق بازنشستگان گذشته با افرادی که هم‌اکنون بازنشسته می‌شوند و بین حقوق بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش و بازنشستگان وزارتخانه‌های دیگر
عدم اصلاح و تصویب نهایی قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به پایان مدت آزمایشی این قانون و ضرورت توجه همه جانبه به وضع بازنشستگان.

همان‌طور که تاکید فرموده‌اید، عدم استفاده بازنشستگان آموزش و پرورش از بیمه طلایی شاغلان این وزارتخانه و نارسایی بیمه تکمیلی آنان، محدود شدن سفرهای عزیزان بازنشسته به دلیل کمبود اعتبار توسط صندوق بازنشستگی، ورود فرزندان تحصیل کرده بیکار در خانه و انتطار توجه جدی مجلس محترم دولت و وزارت آموزش و پرورش به استخدام این فرزندان را دارم.

استدعا دارد با توجه به حضور فعال و اثر بخش آن جناب در مجلس شورای اسلامی و نقش عمده شما در فراکسیون فرهنگیان مجلس، ۷۵۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش و ۳۰۰ کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش را از حمایت‌های بی دریغ خویش و دیگر نمایندگان محترم بهره‌مند فرمایند.

اینجانب توفیق یافتم در قرچک در جمع مسئولان شهر و بازنشستگان عزیز سخنرانی کرده و توفیق افتتاح کانون بازنشستگان قرچک را داشته باشم.

احمد صافی

مشاور وزیر و رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش

سید حسین نقوی‌حسینی نماینده مردم شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور مجلس در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۷ به مشکلات فرهنگیان پرداخت و از دولت و نمایندگان مجلس خواست تا برای رفع این مشکلات اقداماتی انجام دهند.

منبع: فارس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.