خانه » اخبار و رویدادها » رونمایی از کتاب «فرماندهان ورود ممنوع»/ اهداء این کتاب به مقام معظم رهبری توسط تخریب‌چیان/ مخدومی: مظلومیت و گمنامی بارزترین خصیصه تخریبچی های دفاع مقدس

رونمایی از کتاب «فرماندهان ورود ممنوع»/ اهداء این کتاب به مقام معظم رهبری توسط تخریب‌چیان/ مخدومی: مظلومیت و گمنامی بارزترین خصیصه تخریبچی های دفاع مقدس

http://asrupload.ir/varamincity/tasavir/93/11/farmandehan03.JPG

آیین رونمایی از کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری و همچنین با حضور تخریبچیان دفاع مقدس روز گذشته در مجتمع فرهنگی حضرت سید الشهدا (ع) برگزار شد.

سه نسخه کتاب “فرماندهان ورود ممنوع” صبح امروز در مراسم رونمایی این کتاب با امضای راویان و فرماندهان تخریب به مقام معظم رهبری، سیدحسن نصرالله و سرلشکر قاسم سلیمانی اهدا شد.

پخش کلیپ صوتی و تصویری مقدمه سردار قاسم سلیمانی بر این کتاب بخش نخست این مراسم بود.

رحیم مخدومی نویسنده توانمند این اثر حماسی معنوی، گوشه‌هایی از خاطرات خود را درخصوص گردآوری و مشکلات مصاحبه با راویان این کتاب که ۳۰ نفر از فرماندهان تخریبچی دوران دفاع مقدس بودند را بیان داشت و گفت: مطالبی که این راویان عنوان کرده‌اند خاطرات نابی است که ضمن داشتن جایگاه ارزشی دفاع مقدس، می‌تواند منابع خوبی برای تحقیقات و ساخت فیلم فراهم سازد.

http://asrupload.ir/varamincity/tasavir/93/11/farmandehan02.JPG

رحیم مخدومی، پیش کسوت تخریب چی دفاع مقدس و تدوین کننده کتاب «فرماندهان ورود ممنوع»، با بیان اینکه این کتاب نگاه جدیدی در ادبیات دفاع مقدس دارد به ویژگی های آن اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های این کتاب راویان آن است. سی نفر از فرماندهان پیشکسوت رسته تخریب که در قید حیات هستند علی رغم مسئولیت های سنگین در محافل هفتگی گردهم آمدند و با بیان گلچین خاطرات خود از دوران دفاع مقدس برای نشر آن به نسل های آینده همت گماشتند و ما نیز آنها را در یک مجلد گردآوری کردیم و این مسیر با ثبت ادامه گلچین خاطرات در دفتر دوم و سوم استمرار می یابد.

وی با ابراز امیدواری برای اینکه چاپ کتاب فرماندهان ورود ممنوع فتح بابی باشد برای اینکه پیشکسوتان رسته های دیگر همچون توپخانه، تبلیغات و عملیات نیز نسبت به انتقال خاطرات خود اهتمام کنند، افزود: بیان خاطرات با گردهمایی فرمانده هانی که همه از بنیانگذاران واحدها هستند موجب هم افزایی، استحکام مستندات و افزایش ضریب اطمینان در نقل خاطرات آن دوران مقدس است.

مخدومی با اشاره به ویژگی دیگر این کتاب، افزود: گستره تاریخی خاطرات مربوط به دوران پیش از انقلاب در کف خیابان های تهران تا ایام تفحص شهدا و پاکسازی ها با شیوه مستند نگاری و مصاحبه شفاهی و تحقیق گروهیس انجام شده و از همه راویان یادداشت تایید گرفته ایم و زندگی نامه انان نیز بر این مجموعه ضمیمه شده و عکس های مرتبط با خاطرات نیز در کتاب به جاپ رسیده است.

 وی با اشاره به خونگرمی این فرماندهان در گردهمایی برای بیان خاطرات به یکی دیگر از ویژگی های این کتاب اشاره کرد و افزود: گستره جغرافیایی راویان از استان های مختلف و ویراستار این کتاب که از پیشکسوتان تخریب بوده از دیگر ویژگی هایی هستند که موجب شده این کتاب به عنوان بانک سوژه ای جامع و مملو از سوژه های ناب برای هنرمندان از موضوعات دوران مختلف تهیه و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

makhdoomi

مخدومی در ادامه به موضوعات مختلفی که در این کتاب آمده و امکان بهره برداری به عنوان سوژه های هنرمندان را دارد اشاره کرد و افزود: حماسه مبارزان جوان در کف خیابان، تسخیر پادگان های طاغوت و امنیت در فرودگاه مهرآباد، تیم اسکورت حضرت امام (ره)، حضور به هنگام در صحنه های مبارزه با قائله های مختلف قصه های فرار از بیمارستان برای نهایت ایثار، لحظات جانبازی دسته های تخریب چی از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

رحیم مخدومی تدوین‌کننده کتاب گفت: این کتاب، نگاه جدیدی به عرصه دفاع مقدس دارد. یکی از ویژگی‌های مهم آن، راویانش هستند. این ۳۰ نفر همگی جزو پیشکسوتان جنگ و تخریب هستند و جمع کردن خاطراتشان در یک اثر، کار سختی است، به ویژه این‌که هرکدام یک مسئولیت و مدیریت دارند. این بود که برای تولید این کتاب، ‌ جلسات هفتگی برگزار می‌شد و راویان با جدیت، دور هم جمع می‌شدند.

این داستان‌نویس گفت:‌ راویان کتاب «فرماندهان ورودممنوع» ۳ نقطه اشتراک دارند: پیشکسوت و فرمانده هستند. همه در رسته تخریب جا دارند و سوم این‌که همه در قید حیات و جزو شهدای زنده هستند. مصاحبه با این تخریب‌چی‌ها به نیت این انجام شد که هرکدام یک کتاب مستقل بشود و این کار ادامه پیدا خواهد کرد. منتهی برای انتشار این کتاب، به این نکته بسنده کردیم که گزیده و خاطرات ناب را در آن به چاپ برسانیم. در ادامه هم دفاتر دوم و سوم این خاطرات گردآوری و تدوین خواهد شد. علاوه بر تخریب، رسته‌های دیگری نیز در جنگ هستند که قابلیت پرداخت و تولید فرهنگی را دارند. این کتاب از اتفاقات مهم در این حوزه است چون وقتی پیشکسوتان یک حوزه کنار هم جمع می‌شوند، یک هم‌افزایی به وجود می‌آید. اگر این کتاب یک راوی داشت، امکان خطا وجود داشت و خاطرات از یک زاویه روایت می‌شدند. اما وجود ۳۰ راوی، خاطرات را قابل اطمینان و اتکا می‌کند.

مخدومی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های این کتاب، گستره تاریخی خاطرات است که از پیش از انقلاب شروع شده و تا ایام تفحص شهدا و پاک‌سازی‌ها را در بر می‌گیرد. شیوه کتاب، مستندنگاری است. یعنی مصاحبه شفاهی صورت گرفته و تحقیق گروهی انجام شده است. بنابراین در لحن راویان دست برده نشد و خاطرات فقط پالایش شدند. در عین حال، از راوی‌ها یادداشت و تائید خاطرات گرفته شده و از عکس‌های آن‌ها که با خاطرات مرتبط هستند، استفاده شد. این که راوی خاطره خودش ویراستار باشد، کمتر اتفاق می‌افتد. اما در این کتاب نمونه‌هایی چون آقای مومنی راد وجود دارند که خاطره مطالعه کردند و در ویرایش کمک کردند. گستره جغرافیایی راویان نیز از دیگر ویژگی‌های کتاب است. این راوی‌های نمایندگان ملیت‌های کشور ما هستند.

http://asrupload.ir/varamincity/tasavir/93/11/47996_467.jpg

مدیر انتشارات رسول آفتاب همچنین گفت: نکته بسیار مهم این است که این کتاب، بانک سوژه برای هنرمندان است و در آن سوژه‌هایی چون مبارزات با طاغوت، مبارزات آیت‌الله طالقانی، درگیری با غائله‌های مختلف از جمله گروهک‌ها، تاسیس واحدها و یگان‌ها، آزمون و خطاها، لحظات جانباز شدن، فرار از بیمارستان، استحاله توابین، نقش مادران و طنازی‌های تخریب‌چی‌ها وجود دارد. ماجرای عملیات انهدام سد دربنده‌خان در عراق هم جالب است که بچه‌های تخریب با محاسبات زیاد برای انجامش آماده شدند اما وقتی که برای گرفتن تائید نزد امام خمینی‌(ره) رفتند، ایشان با این تحلیل که ممکن است به زن و بچه‌ها و مردم بیگناه عراقی آسیب برسد، با آن موافقت نکردند.

سپس سید جلال روغنی از جانبازان ۷۰درصد قطع عضو شاخص و سرافزاز یگان تخریب و سردار جعفر جهروتی از فرماندهان پیشکسوت و جانباز ۷۰ درصد یگان تخریب به نمایندگی از دیگر راویان کتاب به خاطره گویی پرداختند.

از نکات برجسته در این مراسم، خواندن مقدمه سردار قاسم سلیمانی و یادداشتی از محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بر کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» بود و در ادامه، سخنرانی سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که به نکاتی چند در مورد خصیصه‏‌های تخریبچیان اشاره کردند و از بارزترین آن که گمنامی و مظلومیت این گروه سرآمد بود، یاد کردند.

در پایان این مراسم از کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» با حضور سردار محسن انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار ستار وفایی، فرماندهی مهندسی سپاه در دوران دفاع مقدس و بنیان‌گذار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، سردار مهرداد، مسئول مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار میراحمدی‌، از همرزمان شهید کاظمی و یادگاران دفاع مقدس، سردار برزمهری، فرمانده لشگر ۴۲ قدر در زمان دفاع مقدس، سردار سلیمیان، فرمانده مهندسی قرارگاه نجف، علیرضا زاکانی، دکتر اسماعیل کوثری، دکتر صمیمی، حجه‌الاسلام موذنی، سید محمد هاشمی، سید محمد حسینی، محمدحسین امیر احمدی، رییس سازمان مرکز مین زدایی وزارت دفاع، سردار گلعلی بابایی، سردار علیرضا فریدون‌نژاد، جانشین تخریب قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، دکتر شاکری و میهمانان و مدعوین رونمایی شد.

http://asrupload.ir/varamincity/tasavir/93/11/farmandehan01.JPG

در حاشیه این مراسم همرزمان یکدیگر را به گرمی به آغوش می‏ کشیدند و یادآور خاطرات آن دوران خوش بودند.

بر اساس این گزارش اسامی راویان کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» براساس روایتگری عبارت است از: ۱-جعفر جهروتی‌زاده ۲- مرتضی حاج‌باقری ۳- علی ولی‌زاده ۴- سیدمقداد حاج‌قاسمی ۵- عبدمحمد علیپور ۶ – علیرضا زاکانی ۷- احمد مومنی‌راد(میرزاخانی) ۸- محمدرضا رمضان‌پور ۹- سیدسعید موسوی

۱۰- حسین دلیر ۱۱- سیدجلال روغنی ۱۲- حمید نادری ۱۳- محمدحسین امیراحمدی ۱۴- مجید ثابتی

۱۵-احمد ودایع‏‌خیری ۱۶- محمد‏علی بلاغی ۱۷- محمدعلی ظهوریان ۱۸- علی‏‌اکبر فضلی ۱۹- اسدالله‏ خوشگو ۲۰- حمیدرضا آمون ۲۱- قربانعلی صلواتیان ۲۲- حسن‌صادق آبادی ۲۳- احمد منصوری ۲۴- اکبر زرگر ۲۵– رمضانعلی داوودی ۲۶- رمضان(نادر) رزمجو ۲۷- عباس طاهری ۲۸- سیدعلی هوایی ۲۹- محمدرضا جعفری ۳۰- ناصر قاسمی.

منبع: فارس، ایثار، ایران اسلامی و دفاع پرس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.