خانه » اخبار و رویدادها » نقوی: قدم زدن با وزیر خارجه دولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟/ این رفتار، علیه عزت ملت است

نقوی: قدم زدن با وزیر خارجه دولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟/ این رفتار، علیه عزت ملت است

zarif

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در واکنش به پیاده‌روی ظریف و کری در ژنو گفت: مذاکرات ایران با ۱+۵ که آمریکا هم جزو آن است صرفاً در چارچوب مسائل هسته‌ای است و هیچ مذاکره دیگری پیرامون هیچ موضوع دیگری با آمریکایی‌ها نداریم.

وی گفت: رفتار دیپلماتیک تیم مذاکره‌کننده ایران هم باید در همین چارچوب و در اتاق و در میز مذاکرات و فقط بر اساس مسائل هسته‌ای تعریف شود.

نقوی حسینی اظهار داشت: مردم ایران و همه مسلمانان جهان که چشم امید به انقلاب اسلامی دارند و ایران را دارای عزت و اقتدار بزرگی می‌دانند و جمهوری اسلامی را پشت و پناه خود برای مقابله با استکبار جهانی و سلطه آمریکا و صهیونیست‌ها می‌دانند وقتی می‌بینند وزیر خارجه کشورمان در کنار وزیر خارجه حکومتی که جز خیانت و جنایت هیچ سابقه دیگری ندارد در حال قدم زدن و گپ زدن و گفت‌وگو کردن است از ما ناراحت می‌شوند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این رفتارهای دیپلماتیک بین صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اگر صورت می‌گرفت مطلوب آنها بود زیرا آنها با هم وحدت غیرقابل تفکیکی دارند و اگر بین اوباما و کامرون رخ می‌داد هیچ مشکلی وجود نداشت چون این دو کشور با هم متحد و در حال غارت ملت‌ها هستند اما وقتی بین جان‌کری و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دنیا سردمدار مبارزه با استکبار است و عزت و افتخار و اقتدارش در دنیا به خاطر مقاومت در برابر رژیم سلطه است غیرقابل پذیرش می‌باشد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: جان کری نماد سرمایه‌داری و امپریالیسم و سلطه است و پیاده‌روی ظریف با وی به هیچ وجه معنا ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیاده‌روی با وزیر خارجه آمریکا در کجای دیپلماسی هسته‌ای ایران تعریف شده است و مگر می‌توان عزت و اقتدار ملت ایران را به حراج گذاشت.

وی با انتقاد از پاسخ ظریف به پیاده‌روی‌اش با کری که اعلام کرده که تشخیص داده‌ام در آن شرایط با وزیر خارجه آمریکا قدم بزنم، افزود: این حرف به هیچ وجه قابل قبول نیست و با این حرکت ظریف عزت و اقتدار ملت ما زیر سؤال است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دنیا و در بین همه مسلمانان و ملت‌های مستضعف ایران با این نماد مورد احترام است که در برابر سلطه آمریکا و صهیونیست‌ها ایستاده است ولی بعد به یکباره وزیر خارجه کشورمان نشان می‌دهد که اصلاً اینگونه نیست! این حرکت ظریف را به هیچ‌وجه نمی‌توان توجیه کرد.

نقوی حسینی در پایان تأکید کرد: رفتار و حرکت ظریف در پیاده‌روی با کری علیه عزت ملت است و اقتدار کشور را به حراج گذاشته است و نمایندگان ملت و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حتماً این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

ایسکا نیوز:

نقوی حسینی گفـت: رفتار دیپلماتیک تیم دیپلماسی ما اعم از وزیر خارجه و مابقی اعضا باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و قدم زدن با وزیر خارجه دولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟

شب گذشته، سید حسین نقوی الحسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مهمان برنامه “متن حاشیه” بود و بررسیر طرح الزام غنی سازی ۶۰ درصدی توسط مجلس را تشریح کرد.

وی در این گفتگوی تلفنی تصریح کرد: ما در این دوران شاهد رفتار ضد و نقیضی از سوی آمریکایی ها و اعضای کنگره بودیم که از یک طرف صحبت از مذاکره، توافق می‌کردند و از طرفی دیگر تحت تاثیر لابی صهیونیستی مجبور می‌شدند دست به تهدید بزنند و اعلام کنند ما از همه قدرت علیه ایران استفاده می‌کنیم و هر از چندگاهی هم گزینه‌های مختلف روی میزشان را به رخ ما می‌کشیدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد را در واکنش به تحریم کنگره آمریکا در زمان مذاکرات مطرح کرد هدف از این طرح چه بود، خاطرنشان کرد: مجلس در آن شرایط ورود کرد چرا که برداشت ما این بود که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به توافق دست پیدا کنند و وقت ما را تلف می‌کنند و سیاست چماق و هویج را به کار می‌برند تا به اهداف خودشان دست پیدا کنند به همین جهت مجلس به طور جدی ورود پیدا کرد و طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد را مطرح کرد.

وی افزود: غنی ‌سازی ۶۰ درصد هم با ارزیابی نیازمندی صنایع کشور در حوزه‌های مختلف به غنی‌سازی بود، یعنی ۶۰ درصد هم مبنا انتخاب نشده بود، این طرح تهیه شد و به امضای بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان رسید.

نقوی‌حسینی در ادامه گفت: امضا و توجیه طرح زمان‌بر است و در طول زمان ما به توافق ژنو نزدیک شدیم و برداشت ما از مذاکرات و هم چنین گزارشی که تیم دیپلماسی ما ارائه می‌کرد، این بود که ما می‌توانیم به یک توافق موفق دست پیدا کنیم، وقتی این استنباط به وجود آمد و آمریکایی‌ها در بخشی از تهدیدات عقب‌نشینی کردند طرح در مجلس مسکوت ماند و از تیم مذاکره کننده حمایت شد تا آن‌ها بتوانند به یک توافق دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: نهایتا به توافق موفق دست پیدا کردیم بنابراین طرح به آن هدفی که مد نظرش بود رسید لذا نمایندگان ضرورت ندیدند که این طرح مطرح شود اما این به معنای خارج شدن از دستور کار نبود و با ادبیاتی که آمریکایی‌ها به کار می‌بردند طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد روی میز مذاکره قرار گرفت.

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که مذاکرات جدیدی پیش رو داریم آیا این طرح مشکلی در وضعیت مذاکرات ایجاد نمی‌کند گفت: اخیرا آمریکایی‌ها بازی تکراری پلیس خوب و پلیس بد را به کار گرفته‌اند و کنگره آمریکا شروع به ایفای نقش چماق و دولت هم با نقش هویج تلاش می‌کنند تا اهداف آمریکا را دنبال کنند لذا این طرح مجددا در میان نمایندگان مطرح شد تا مجلس بتواند ورود پیدا کرده و مقابله به مثل کند.

وی ادامه داد: اگر کنگره آمریکا وارد تحریم‌های جدید شود ما هم اقدام کنیم که آمریکایی‌ها از این بازی که راه انداخته‌اند پشیمان شوند لذا مجلس مجددا طرح باز شدن غنی سازی ۶۰ درصد را مطرح کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از تهیه طرح جدیدی در کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: کمیته هسته‌ای مجلس هم در حال تهیه یک طرح متفاوت دیگر با محتوای طرح قبلی است بنابراین ما در این دوره دو طرح را داریم و بنا داریم که این دو را روی میز مذاکره قرار دهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: کمیته هسته‌ای در حال تدوین و تهیه طرحی دقیق‌تر با اطلاعات کاملا فنی هسته‌ای است که با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی است که داریم و هم چنین افقی که متناسب با ظرفیت کشور است، بنابراین اگر کنگره بخواهد بازی‌های خودش را ادامه دهد در حال حاضر دو طرح روی میز مذاکره خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما ایران توان غنی‌سازی ۶۰ درصد را دارد تاکید کرد: ما غنی‌سازی ۶۰ درصد را در یک افق بلند مدت تهیه دیده بودیم ولی طرحی که در حال حاضر کمیته هسته‌ای دنبال می‌کند با توجه به وضع موجود است.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای چیست گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم و معتقد است که پرونده هسته‌ای ایران راهی جز مذاکره ندارد، ملت ما و کشور ما تسلیم تهدید و تحریم و فشار نخواهد شد.

نقوی‌حسینی ادامه داد: تیم مذاکره و دولت باید این نکته را توجه کند که همه تخم‌مرغ‌های خود را نباید در زنبیل مذاکرات بگذارد و امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور را به مذاکرات گره بزند، کاملا عقلانی نیست و به صلاح کشور نیست که به دشمن اعتماد کند لذا راه نجات کشور بازگشت به قدرت درون‌زا و اقتصاد مقاومتی است.

این نماینده مجلس با بیان این که باید در مسیر مذاکرات عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران رعایت شود، اظهار داشت: رفتار دیپلماتیک تیم دیپلماسی ما اعم از وزیر خارجه و مابقی اعضا باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و قدم زدن با وزیر خارجه دولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟ عزت و اقتدار ایران نباید به حراج گذاشته شود چرا که این مهم مفت به دست نیامده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تیم مذاکره کننده نباید در دام آمریکایی‌ها بیفتد و نباید گرفتار بازی‌های داخلی آمریکا شود، آمریکایی‌ها تزشان این است بازی پلیس خوب و پلیس بد در داخل کشورشان راه می‌اندازند تا ما را تحت تاثیر قرار دهند، مسائل داخلی آمریکا ارتباطی به ما ندارد چرا که ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و مسئول پاسخ‌گویی دولت آمریکاست.

وی ادامه داد: این که کنگره آمریکا چه می‌کند و دولت با گروه‌های تندرو چه کار می‌کند مسئولیتش با دولت آمریکاست و ما نباید در این دام بیفتیم اما تیم مذاکره کننده همان طور که تاکنون محکم و مستند آمده باید در چارچوب خطوط قرمز کار را به نتیجه برسانند تا به دنیا ثابت شود که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد توپ در زمین ۱+۵ است و آمریکایی‌ها مسئول مستقیم شکست مذاکرات هستند.

نقوی‌حسینی افزود: جمهوری اسلامی ایران تا جایی که امکان‌پذیر بوده برای به نتیجه رساندن مذاکرات تلاش خود را انجام داده، بالاخره آمریکایی‌ها سخت مطالباتشان را گرفتند در حالی که ما کف مطالباتمان را بحث می‌کنیم و از کف مطالباتمان نمی‌توانیم پایین‌تر برویم.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها اگر بخواهند که توافق و تفاهمی صورت بگیرد باید از زیاده‌خواهی‌ها و مطالباتشان پایین بیایند در غیر این صورت مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.