خانه » اخبار و رویدادها » اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب برگزار شد/ «چت مقدس» مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت/ درب مؤسسه رسول آفتاب در ورامین تخته شد!

اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب برگزار شد/ «چت مقدس» مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت/ درب مؤسسه رسول آفتاب در ورامین تخته شد!

آیین تجلیل از برگزیدگان و اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب عصر امروز با حضور محسن مؤمنی شریف، محمدرضا سرشار، مجتبی رحماندوست، علیرضا غزه، محمدمهدی سیار، راضیه تجار، گلعلی بابایی و جمعی از نویسندگان و علاقمندان به ادبیات انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

دانلود فیلمی از اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب با حجم ۳۶ مگابایت

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/08/13931008190508307_PhotoL.jpg

* مخدومی: امروز نیز گرفتار فتنه هستیم

رحیم مخدومی دبیر چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب در ابتدای این برنامه گفت: امام خمینی در عصر خواب و غفلت به ما یاد داد که اسلام را دو گونه ببینیم، یکی اسلام ناب و دیگری اسلام آمریکایی. ما که دلخوش بودیم به اسلام خرافی تا بتوانیم با آن به آخرتی سعادتمند برسیم. از تمام کسانی که کمک کردند تا بتوانیم علم این جشنواره را برای چهارمین بار بلند کنیم قدردانی می‌کنم.

وی افزود: هیچ‌گاه ابتکار عملی که در اولین دوره استاد سرشار به کار بردند را فراموش نمی‌کنم. در آن دوره با استفاده از یک خط اعتبار تلفن همراه به افرادی که ارتباط داشتیم پیامک می‌زدیم و فراخوان می‌دادیم که این اتفاق موجب شد سایت منتسب به عطاء‌الله مهاجرانی (جرس) کار ما را بزرگ ببیند و به گونه‌ای آن را مطرح کند تا صدای ما شنیده شود و شدند مصداق عدو شود سبب خیر و همین مسئله موجب شد در سال اول ۳ مجموعه داستان از آثار رسیده چاپ کنیم. «چت مقدس» عنوان یکی از کتاب‌هایی است که در این دوره به چاپ رسید و مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت و از دفتر ایشان تماس گرفتند و به دست‌اندرکاران این جشنواره خسته‌نباشید گفتند.

نویسنده ادبیات انقلاب گفت: ما امروز نیز گرفتار فتنه هستیم و اگر اینطور نبود امروز همچنان هشدارهای رهبر انقلاب را شاهد نبودیم. امسال با توجه به اینکه در اوج مظلومیت این جشنواره در حال برگزاری است اما به من ثابت شده که هر اندازه مظلومیت بیشتر باشد اثر بیشتر می‌گذارد. امسال در پنجمین سال آغاز فعالیت مؤسسه رسول آفتاب درب این مؤسسه تخته شد در حالی که ساختمان‌های ارشاد در ورامین خالی است. ما در یکی از همین ساختمان‌ها مشغول فعالیت بودیم و از طرف اداره کل ارشاد استان تهران خواسته شد تا آن را تخلیه کنیم و اکنون مکانی برای فعالیت نداریم و کارهایمان را تلفنی انجام می‌دهیم.

مخدومی گفت: آثار ارسال شده به این جشنواره ستون‌های اصلی جشنواره رسول آفتاب است و به حمد الهی این جشنواره هر سال آبرومندتر از گذشته برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر امام خمینی از ابتدا یکی از هشدارهایش مقابله با اسلام آمریکایی بود و بعد از ایشان نیز مقام معظم رهبری این پرچم را به دست گرفته‌اند ارزش دارد که ما نویسندگان و هنرمندان نیز چندین سال عمر خود را برای هشدار دادن در ارتباط با اسلام آمریکایی صرف کنیم البته این مژده را نیز می‌دهم که برای سال آینده نیز با توجه به استقبال برخی نویسندگان موضوع جلوه‌های فتنه اسلام آمریکایی را خواهیم داشت.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/08/13931008190524905_PhotoL.jpg

 جهانگیر خسروشاهی چهره سال جشنواره مردمی «رسول آفتاب» شد 

* رحماندوست: باید در ارتباط با فتنه ۸۸ داستان‌های تخیلی نیز خلق شود

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: هرگاه خواستم نویسنده‌ای مکتبی و ارزشی را در ذهنم مجسم کنم استاد خسروشاهی به ذهنم خطور کرده است. در خاطرم هست که در فروردین سال ۵۰ یک داستان کوتاه خواندم و امروز آن داستان مجدداٌ در ذهنم یادآوری شد و به نظرم آمد این جمله رهبر انقلاب که اگر اثری می‌خواهد ماندگار شود باید در قالب ادبیات و هنر بیان شود و امروز اگر می‌خواهیم فتنه ۸۸ در تاریخ بماند تا بعدها مدیون آیندگان نشویم و جای حاکم و محکوم عوض نشود باید با استفاده از زبان هنر آن را بیان کنیم.

وی افزود: به نظر من باید در ارتباط با فتنه ۸۸ داستان‌های تخیلی نیز خلق شود زیرا در آن زمان کف خواسته فتنه‌گران ابطال انتخابات بود که به نظرم بعد از ابطال انتخابات می‌گفتند ما انتخابات بدون نظارت شورای نگهبان می‌خواهیم که خب این امری غیرقانونی است پس باید قانون را عوض کرد و ولایت فقیه نیز از ارکان قانون اساسی است پس به نظرم این اتفاقات می‌توانست مورد توجه قرار گیرد البته در قالب یک داستان تخیلی.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1393/10/08/139310081804251964393094.jpg

* مومنی: حماسه ۹ دی موجب شد که کفار و دشمنان از کشور ما مأیوس شوند

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در ادامه این مراسم گفت: این حماسه موجب شد که کفار و دشمنان از کشور ما مأیوس شوند و چشم طمع خود را از مردم ما کم کنند.

وی در ادامه گفت: جهانگیر خسروشاهی فردی است که سلوک و فضائل اخلاقی وی برای همه قابل تأسی است. از اوایل دهه ۷۰ با وی آشنا شدم و زمانی که کتاب «صخره‌ها و پروانه‌ها» از وی منتشر شد کتابش را خواندم. در همان زمان شهید آوینی و محمدرضا سرشار از کتابش تمجید کرده بودند.

مؤمنی گفت: برایمان جالب بود که ایشان بدون توجه به تجربه‌های نویسندگان غربی کتابی برای دفاع مقدس خلق کرده بود زیرا در آن دوران بخشی از نویسندگان به تجربه‌های نویسندگان غربی متکی بودند.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: توجه شهید آوینی به آثار وی با توجه به احاطه‌ای که در حوزه هنر داشت ناشی از اهمیت ادبیات انقلاب اسلامی بود و آن شهید بزرگوار در جست‌وجوی هنر و ادبیاتی بود که رگه‌هایی از انقلاب و دفاع مقدس را نمایان می‌کرد و شهید آوینی این مسئله را در آثار خسروشاهی دیده بود که البته این نوع نگاه در ادبیات امروز بسیار گسترش یافته و می‌توان به آنها ارجاع داد.

وی به شخصیت خسروشاهی اشاره کرد و گفت: خسروشاهی در حوزه‌های مختلفی چون سینما و فیلم مستند فعالیت کرده و در حوزه‌های اندیشه‌ای با افرادی چون مرحوم فردید، مرحوم مددپور و استاد داوری اردکانی دوستی داشته است.

مؤمنی شریف افزود: در انتشار کتاب‌های مرحوم مددپور، خسروشاهی بسیار کمک کرد تا بتوانیم آنها را در اختیار علاقمندان قرار دهیم. توجه به ادبیات به ویژه رمان انقلاب اسلامی از جمله ویژگی‌های وی است. همچنین برگزاری جشنواره داستان انقلاب اسلامی از جمله فعالیت‌هایی است که خسروشاهی در شکل‌گیری آن نقش داشته است.

وی در پایان گفت: خسروشاهی شخصیتی منصف است. وقتی رمان «زخم‌دار» وی منتشر شد نظرات گوناگونی بیان شد که برخی مخالف و برخی موافق این اثر بودند. در همان زمان چند نقد تند علیه رمان وی نوشتند و چیزی از رمان باقی نگذاشتند اما در خاطرم هست که ایشان مصاحبه‌ای کردند و از آن نقدها تمجید کردند و آنها را برای خود مفید خواندند. همچنین همزیستی با هنرمندان در طول این سال‌ها تأثیری بر شخصیت وی نداشته بلکه برعکس توانسته تأثیر نیز بگذارد و جز اینکه از سال ۶۹ به این سو پیرتر و متواضع‌تر شده تغییری نکرده است.

* تجار: خسروشاهی هیچگاه خنجری در مشت ندارد

در این مراسم راضیه تجار از اعضای هیأت داوران در بخش داستان در ارتباط با خسروشاهی گفت: ما نویسنده‌ایم که یک وجه مشترک ما را حول یک محور جمع کرده است. من خسروشاهی را تنها برای داوری در یک جشنواره دیده‌ام ولی به نظرم می‌آید بیش از این وی را دیده‌ام و هیچ‌گاه ندیدم که وی خنجری در مشت یا نیزه‌ای بر زبان داشته باشد و دیگران را آزار بدهد.

وی افزود: خسروشاهی نویسنده‌ای متواضع و با اخلاق است و اگر مسئول باشی دوست داری دستش را بگیری و کف دستانش را ببینی و زخمی را که پنهان کرده بیابی در حالی که اگر حالش را بپرسی ناخوشی خود را ابراز نمی‌کند.

* خسروشاهی: زمینه‌های فرهنگی فتنه ۸۸ باید مورد توجه قرار بگیرد

جهانگیر خسروشاهی در ادامه این مراسم گفت: بالای هر نیکی یک خوبی است تا اینکه انسان در راه خدا شهید شود که بعد از آن دیگر خوبی نیست باید در این مراسم از صبر خانواده شهدا قدردانی کرد که با حضور این شهدای گرانقدر دیگر جایی برای تقدیر از من نمی‌ماند. با نگاهی که به ۲ روز گذشته و شهادت شهید تقوی در سامرا می‌کنیم درمی‌یابیم که باید وقت جلسه‌ای مانند این جلسه را به خواندن فاتحه‌ای برای این شهید اختصاص دهیم.

وی افزود: اتفاقاتی که در سال ۸۸ در کف خیابان‌ها رخ داد زمینه‌های فرهنگی آن بسیار است. اگر رسانه‌های خارجی در آن زمان حرفی زدند در داخل با یک رمان و داستان کوتاه آنها به خورد جامعه داده می‌شد و این اتفاق دهن‌کجی به مردمی است که نسبت به باورهای دینی خود حساس هستند و مسئولین باید به این زمینه‌های فرهنگی توجه کنند و می‌توان بیش از ۱۰۰داستان و رمان در این زمینه اعلام کرد که جای این جلسه نیست.

* «رسول افتاب» حاصل مهربانی مردم است

خسروشاهی گفت: نسبت به حضور گسترده‌تر هنرمندان در این جشنواره با تعامل بهتر و بیشتر باید توجه نشان داد. این جشنواره حاصل مهربانی‌های مردم و نامهربانی‌های استکبار با مردم است و این جشنواره به بیان این نامهربانی‌ها پرداخته است.

وی افزود: رسول آفتاب می‌خواهد آفتاب را بر عده‌ای که دستشان در دست استکبار است بتاباند تا دست آنها در دست امثال شهید طهرانی مقدم قرار گیرد. این جشنواره باید از خیرین فرهنگی و جوانان دعوت کند تا به رونق آن افزوده شود.

 * گلایه گلعلی بابایی از صدا و سیما

گلعلی بابایی دبیر بخش خاطره در «چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب» گفت: در این وانفسای فرهنگی کشور به ثمر رساندن چنین جشنواره‌ای بدون حامی مشقت بسیاری دارد و تنها روحیه بسیجی موجب شد که این جشنواره به منزل برسد.

وی افزود: ویژگی رسول آفتاب موضوعات آن بود که از موضوعات روز جامعه بوده و در جامعه به آنها مبتلا هستیم. پرداختن به موضوعات مرتبط با جهان اسلام در این جشنواره موجب روشنگری در جامعه خواهد شد.

نویسنده کتاب «ضربت متقابل» گفت: استقبال از این جشنواره در دور چهارم خوب بود و آنهایی که به این جشنواره اثر فرستادند در ترویج تفکر مقابله با اسلام آمریکایی سهیم هستند. هنرمند وظیفه‌اش نمایاندن تاریکی‌هاست که داعش یکی از آنها است.

وی یادآور شد: ۶۰۰ اثر به این جشنواره رسید که در ۴ بخش داستان، عکس، خاطره و کاریکاتور برگزار شد و داستان و کاریکاتور بیشترین استقبال را داشتند.

بابایی گفت: البته اینجا باید یک گلایه‌ای از صدا و سیما داشته باشم که کوچک‌ترین حمایتی از این جشنواره انجام نداد و می‌بینید که در سکوت رسانه‌ای برگزار می‌شود و جا داشت که به این جشنواره که موضوع آن یک موضوع ملی است بیش از این پرداخته شود تا مردم نیز از آن مطلع شوند.

در انتهای این مراسم از خانواده شهیدان حاج حسن شاطری، حاج حسن طهرانی‌مقدم، مصطفی احمدی‌روشن و امیرحسام ذوالعلی تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از جهانگیر خسروشاهی به عنوان چهره سال رسول آفتاب از طرف جشنواره مردمی رسول آفتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

برگزیدگان جشنواره مردمی رسول آفتاب

چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب برگزیدگان خود را در تالار سوره حوزه هنری معرفی کرد.

* بخش داستان

در این بخش: مرضیه نفری شایسته تقدیر برای داستان «خورشید پشت ابر نمی‌ماند» معرفی شد. همچنین بیژن کیا از شیراز به عنوان نفر سوم برای اثر «مرد واقعی»، محمدرضا پستک از تبریز به عنوان نفر دوم برای داستان «طرح سیاه» و سلیمان کدیور (در حوزه بزرگسال) با داستان «رجعت عبیدالله» و محمد سرشار (در حوزه کودک و نوجوان) برای داستان «ما و کدخدایی که نمی‌خواست ما فرفره داشته باشیم» به عنوان نفر اول معرفی شدند.

* عکس

این بخش از جشنواره برگزیده‌ای نداشت و تنها حامد نیرومند از خراسان رضوی شایسته تقدیر شناخته شد.

*کاریکاتور

در بخش کاریکاتور محمود آزادنیا و محبوبه پاکدل از مشهد و فاطمه پیروی از شیراز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

در این بخش، محسن اسدی و حمید صوفی از کرج رتبه سوم، لوک دس جیم از کشور چین به عنوان نفر دوم و پیمان علیشاهی از تهران به عنوان نفر اول معرفی شدند.

البته این جشنواره بخش خاطره هم داشت که هیات داوران اثری را شایسته تقدیر یا برگزیده معرفی نکردند.

جشنواره فرهنگی رسول آفتاب در ۴ سال گذشته با محوریت فتنه ۸۸ و موضوعات مرتبط از سوی موسسه ای با این نام در بخش های داستان، عکس و کاریکاتور برگزار می شود.

منبع: فارس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.