خانه » اخبار و رویدادها » شناسایی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال تصرف موقوفات در ورامین

شناسایی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال تصرف موقوفات در ورامین

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سیدی ظهر امروز که به مناسبت هفته وقف قبل از خطبه‌های نماز جمعه ورامین سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: هفته وقف به دلیل خدمات ارزنده بزرگ واقف دین اسلام حضرت محمد (ص) همزمان با رحلت ایشان نام‌گذاری شده است.

بررسی راه‌های تسهیل وقف در کشور

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین تصریح کرد: وقف یعنی حضور جاودانه، ماندگار و همیشگی انسان واقف در عرصه حیات طیبه و معنوی، کسی که موقوفه‌ای از خود به یادگار می‌گذارد تا آن موقوفه زنده و پایدار است زنده خواهد ماند گرچه بدنش زیر خروارها خاک رفته باشد.

این مسئول با تشریح وقف به عنوان تفکر بنیادی عنوان کرد: وقف سنت نبوی و علوی و ائمه اطهار علیهم السلام است.

وی ضمن اظهار تأسف در مورد عدم وجود موقوفه‌ای برای ایتام، افزود: بیایید برای حمایت از ایتام قدمی برداریم، کسی که موقوفه‌ای ایجاد می‌کند در طول تاریخ خود را زنده نگه داشته است، موقوفات پس از گذشت چند صد سال که ممکن است فرزندان و نوادگان یک فرد او را فراموش کرده باشند موقوفات او برایش صدقه می‌فرستند.

سیدی با اشاره به اهمیت موقوفات برای سیدالشهدا(ع)، ایتام و مستضعفان گفت: در راه رضای خدا مال و ملکی برای نیت خیر وقف کنید تا در طول تاریخ حضور داشته باشید، وقف آثار و برکات و خیرات فراوانی برای واقف و جامعه به همراه دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین اظهار داشت: در یک سال گذشته بحثی به عنوان وقف مشارکتی و وقف جمعی مطرح شده است که در حضور نماینده ولی فقیه و هیئت فقهی سازمان اوقاف مطرح و بلا اشکال مطرح شد، در این نوع موقوفات واقف می‌تواند به هر اندازه‌ای که توانایی مشارکت دارند جمع می‌شوند و وقف جمعی می‌کنند.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه یک بیمارستان فوق تخصصی سرطان را برای مشارکت جمعی در وقف در نظر گرفته است، هرکس هر چقدر توان دارد در این وقف مشارکت می‌کند.

سیدی افزود: از راه‌های دیگر وقف کردن، وقف ثلث اموال است، ثلث اموال در اختیار خود فرد برای وصیت است که می‌تواند در وصیت‌نامه خود آن را وقف کند، ممکن است فرد در حال حاضر اموال خود را لازم داشته باشد، اشکال ندارد می‌تواند وقف کند و قید کند تا زمان حیات در اختیار خودشان باشد و پس از مرگ وقف شود.

شناسایی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال تصرف موقوفات در ورامین

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین با اشاره به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین گفت: یکی از وظایف اصلی ما اجرای امینانه نیات واقفان است، در بحث کمک به هیئات مذهبی و مساجد و کمک به فقرا نیز مبالغ زیادی هزینه شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: با هماهنگی و همکاری با مراجع قضایی شهرستان ورامین در سال جاری ۱۵ مورد رای علیه موقوفه خواران صادر شده است، با همین همکاری امیدواریم با پدیده موقوفه خواری برخورد قاطع کنیم، در چند ماه اخیر پنج مورد تصرف موقوفه توسط افراد را شناسایی کردیم که ارزش ریالی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

امامزاده کوکب‌الدین(ع) تبدیل به قطب فرهنگی خواهد شد

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی گفت: در امام زاده کوکب‌الدین (ع) قصد داریم یک مرکز فرهنگی بزرگ در مرکز شهر ورامین برپا کنیم.

شهرداری و شورای اسلامی شهر فکر جدی برای آرامستان ورامین کند

این مسئول متذکر شد: از شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین درخواست داریم به فکر آرامستان برای شهرستان باشند، ما معذبیم که هزینه‌های قبر را از مردم دریافت می‌کنیم اما چاره‌ای نداریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین در پایان اظهار داشت: حسین رضا (ع) جای خالی ندارد و فضایش در حال اتمام است از همین تریبون از مسئولان شهرداری و شورای اسلامی درخواست می‌کنیم برای آرامستان ورامین فکری کنند.

فارس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.