خانه » اخبار و رویدادها » ۸۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در ورامین حفر شده است و ۴۷۴ حلقه بصورت مجاز!

۸۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در ورامین حفر شده است و ۴۷۴ حلقه بصورت مجاز!

keshavarzi

به گزارش ورامین سیتی به نقل از ایرنا، پدیده فرونشست زمین از دیرباز منطقه دشت ورامین را با مشکلات عدیده ای از جمله تخریب مزارع کشاورزی ، تأسیسات برق رسانی ، تخریب دیوارهای دامداری، ایجاد ترک در منازل مناطق جنوبی ورامین و همچنین انحراف چاه های آب مواجه کرده که این مساله همچنان ادامه دارد.

فرونشست زمین در بخش هایی از دشت ورامین از جمله روستای معین آباد بحدی است که در اراضی آن شکاف هایی عمیق در طول اراضی کشاورزی ایجاد شده، شکاف هایی که گاه طول آنها به چند صد متر رسیده و عمق آن قابل اندازه گیری نیست.

برخی از کشاورزان منطقه برای عبور دادن آب از این شکاف ها با مشکلات زیادی مواجه می شوند و گاه برای رفع این مشکل اقدام به خاکریزی در داخل شکاف های ایجاد شده می کنند که پس از چند روز، این خاک ها نیز به عمق زمین نفوذ می کنند.

سال گذشته یکی از کشاورزان این منطقه شب هنگام در هنگام آبیاری مزارع در یکی از این شکاف ها سقوط کرد که به طور معجزه آسیایی از مرگ نجات یافت.

کارشناسان، نشست زمین در معین آباد را سالانه بیش از ۳۶ سانتی متر اعلام می کنند که این امر سفره های زیرزمینی این منطقه را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

درحال حاضر یک هزار و ۳۲۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در شهرستان ورامین وجود دارد که از این تعداد ۴۷۴ حلقه بصورت مجاز و ۸۵۰ حلقه نیز بصورت غیر مجاز حفر شده است.

کاهش میزان بارش نزولات جوی و خشکسالی های اخیر در منطقه میزان برداشت آب از سفره های زیر زمینی را افزایش داده و این امر بر فرونشست بیش از پیش زمین در دشت ورامین افزوده است.

مسوول ستاد مدیریت بحران شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: پدیده فرونشست دشت ورامین به منطقه خاصی محدود نمی شود و اثرات آن را می توان در مناطق مختلف ورامین و شهرستان قرچک مشاهده کرد.

‘حسین فخاری’ افزود: میزان فرونشست ماهانه دشت ورامین در سال های اخیر حدود دو سانتی متر بوده که با توجه به افزایش روند برداشت آب از سفره های زیر زمینی ، این روند درحال افزایش است.

وی اظهار داشت: این پدیده جبران پذیر نیست و نمی توان اقدامی برای بازگشت به حالت قبل در آن انجام داد و تنها باید با اقدامات پیشگیرانه از افزایش و توسعه این پدیده جلوگیری کرد.

وی افزود: امروز شاهدیم که سطح آب در چاه های آب کشاورزی منطقه بشدت کاهش یافته و کشاورزان مجبورند برای استحصال آب ، به اعماق پائین تر زمین نفوذ کنند که این امر تعادل بین وزن طبقات رویی و زیرین زمین را برهم زده و بتدریج زمین دچار فرونشست می شود و این فرو نشست گاه بحدی است که تأسیسات چاه های آب نیز نابود می شود.

فخاری گفت: هم اکنون مطالعات جامعی در خصوص پدیده فرونشست زمین در دست اجراست که امیدواریم با عزم مسوولین و توجه به نتایج این تحقیق و مطالعه ، بتوان با این پدیده مقابله کرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.