خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » فیلم/ مراسم سوگند نامه آتش نشان های ورامین در روز آتش نشان/ پر استرس ترین عملیات امداد سال گذشته چه بود؟

فیلم/ مراسم سوگند نامه آتش نشان های ورامین در روز آتش نشان/ پر استرس ترین عملیات امداد سال گذشته چه بود؟

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/atashneshanan-varamincity-(5).jpg

به گزارش ورامین سیتی به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین، مراسم قرائت سوگند نامه آتش نشان های شهرستان ورامین در روز آتش نشان توسط فرمانده ایستگاه آقای رجبشاهی انجام شد.

در زیر میتوانید فیلم قرائت سوگندنامه و متن آن را مشاهده و دانلود نمایید:

بسم الله الرحمن الرحیم

پروردگارا من در مقابل کتاب آسمانیت سوگند یاد می کنم، تا پای جان از جان و مال دیگران در برابر اهریمن حوادث دفاع کنم.

دانلود فیلم با لینک مستقیم

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/atashneshanan-varamincity-(6).jpg

صبح امروز ریاست، فرماندهان و پرسنل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین به مناسبت روز آتش نشان با خانواده شهید جعفری منش از اسوه های صبر و ایثار شهرستان ورامین دیدار کردند.

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/atashneshanan-varamincity-(2).jpg

همچنین صبح امروز ریاست، فرماندهان و پرسنل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین با مقام شامخ شهیدان جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/atashneshanan-varamincity-(3).jpg

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/atashneshanan-varamincity-(4).jpgلازم به ذکر است همزمان با روز آتش نشانی صبح امروز مراسم صبحگاه مشترک آتش نشانی ورامین و رژه خودروهای ناوگان امداد و نجات و اطفا حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین برگزار شد.

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/atashneshanan-varamincity-(7).jpg

در تقویم ملی ایران، روز هفتم مهرماه به نام آتش نشانی و ایمنی نام گرفته است، از این رو گفتگوی روزنامه جمهوری اسلامی با محمد خانی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین تقدیم شما می شود:

بیوگرافی شخصی و سابقه آتش نشانی خود را بیان کنید؟

محمد خانی هستم دارای مدرک کارشناسی و حدود دو سال است مدیریت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین را به عهده دارم.

mohammad_khani

ویژگی های یک آتش نشان موفق چیست؟

از جمله مشاغل دشوار و پراسترس در دنیا شغل آتش نشانی می باشد و از احترام و منزلت خاصی برخوردار است چون همیشه در حال آماده باش به سر برده و هنگامی که همه از حادثه می گریزند، آتش نشانان به دل حادثه می زنند و با اتفاقات و موقعیت های غیرمنتظره روبرو می شوند و در این مواقع همه چیز از کنترل خارج می گردد و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از این پرسنل در سراسر دنیا جان خود را از دست می دهند. برهمین اساس، احساس مسئولیت، ریسک و خطرپذیری بالا، توانایی های کامل و آمادگی بالای جسمانی، آموزش مستمر و ابتکار و خلاقیت در کنار احتیاط و عقلانیت، شجاعت، روحیه فداکاری و ایثار را می توان از ویژگی های یک آتش نشان نام برد.

سابقه سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری ورامین چند سال است؟

در سال ۱۳۵۷ واحد آتش نشانی شهرداری ورامین راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۹ اساسنامه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین تصویب گردید.

تعداد ایستگاه های آتش نشانی شهر ورامین و تعداد نیروهای هرکدام را بیان کنید. آیا برنامه ای در راستای افزایش آنها دارید؟

سه ایستگاه عملیاتی که عبارتند از ایستگاه شماره یک واقع در بلوار باهنر، ایستگاه شماره دو واقع در میدان ولیعصر، روبروی بیمارستان ۱۵ خرداد و ایستگاه شماره سه واقع در میدان رازی با ۶۰ نیروی عملیاتی در سه شیفت کاری ۲۴-۴۸ مشغول فعالیت در شهر هستند که در تلاش هستیم با موافقت شهردار محترم جناب آقای مهندس حیدریان دو ایستگاه عملیاتی دیگر در سطح شهر ایجاد نماییم.

نهادهای همگام با آتش نشانی چه ارگان هایی هستند و چه کمکی در راستای حل معضل به شما انجام می دهند؟

در شهر چند فوریت داریم، از آن جمله می توان سازمان آتش نشانی، اورژانس، پلیس ۱۱۰ و هلال احمر را نام برد. در حوادث بسته به نوع حادثه، همکاران بنده از دیگر ارگانها و سازمانها کمک می گیرند. مثلا اگر در حادثه ای مجروح داشته باشیم از اورژانس یا اگر امنیت محل حادثه مخاطره انگیز باشد از پلیس ۱۱۰ و یا اگر نیاز به قطع برق، گاز، آب و غیره باشد از ادارات نام برده شده کمک می گیریم و در کل تعامل خوبی بین دیگر ارگانها با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی وجود دارد.

نسبت به فرهنگ سازی پیشگیری از حادثه چه اقداماتی را انجام داده اید؟

همکاری با اداره آموزش و پرورش در خصوص آموزش دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و همچنین مهدهای کودک در اولویت کاری ما قرار دارد. زیرا معتقدیم فرهنگ سازی پایه از مهدهای کودک و مدارس شروع می شود و با آموزش و آشنایی کودکانمان با خطرات و مقابله با آنها گامی بلند درجلوگیری از حوادث برداشته ایم. همچنین آموزش پرسنل ادارات سازمانها و دیگر ارگانها را به صورت مستمر انجام داده و می دهیم.

مهیج ترین عملیات امداد و نجات شما طی دو سال اخیر چه بوده است؟

هر حرفه ای سختی ها و شیرینی های خاص خودش را دارد. اما سختی و دردسر بعضی شغل ها نسبت به بقیه بیشتر است. آتش نشانی یکی از این شغل هاست. در واقع آتش نشانان به دلیل ویژگی های شغل خود همواره درمعرض آسیب های جسمی و حتی روحی قرار دارند. زیرا اغلب با مرگ و زندگی افراد سروکار داشته و مسلما استرس زیادی را متحمل می شوند. در دو سال گذشته حوادث زیادی داشته ایم که طبق آمار در سال ۹۲ تعداد ۵۰۲ مورد حریق و ۴۴۰ مورد حادثه که در حریق ها ۲۱ نفر مجروح و ۳ نفر فوتی و در حوادث ۹۲ نفر مجروح و ۹ نفر فوتی متاسفانه داشتیم. در پنج ماهه اول سال جاری تعداد ۲۴۷ مورد حریق، ۲۱۶ مورد حادثه که در حریق ها فقط ۱۰ نفر مجروح و در حوادث ۵۵ نفر مجروح و ۱۲ نفر فوتی متاسفانه داشته ایم.

در بین حوادث و حریق های ذکر شده، حادثه کشف جسد جوان ۱۸ ساله از داخل رشته قنات های حسین آباد جواهری یکی از پراسترس ترین حوادث برای همکاران زحمت کش این سازمان در پایان سال ۹۲ بوده است که مدت ۱۲ شبانه روز به صورت ۲۴ ساعته عملیات جستجو ادامه داشت و به حمدالله و به یاری خداوند و تلاش بی وقفه پرسنل عملیاتی و امداد و نجات این سازمان موفق به پیدا و خارج کردن جسد جوان ۱۸ ساله از داخل رشته قنات های حسین آباد جواهری شدیم.

برنامه های شما در راستای تکریم آتش نشانان در روز آتش نشانی چیست؟

مهرماه، مناسبت های زیادی را در خود جای داده است. این ماه با دفاع مقدس شروع و به هفته نیروی انتظامی می رسد. حدفاصل این دو مناسبت بزرگ، ۷ مهر را داریم که روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است. در واقع این روز بهانه ای است تا از افرادی تقدیر شود که از جان و آسایش خود برای حفظ جان و آسایش دیگر افراد می گذرند و به مصداق فرمایش پیامبر عظیم الشان اسلام که می فرمایند:”هر کس دسته ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می شود”.

می توان ادعا کرد که آتش نشانان بهشتیان و فرشتگان نجات شهرمان هستند و بنده حقیر افتخار می کنم که خدمتگزار کوچکی برای مردم و فرمانبری برای همکارانم در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین هستم. در راستای تکریم آتش نشانان طی دو سال اخیر سعی شده است مراسم پررنگ تر از گذشته و در حد امکان در شان و جایگاه این قشر فداکار برگزار گردد، بنابراین در روز ۷مهر با برگزاری مراسم صبحگاه با حضور کلیه پرسنل سازمان، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات بی دریغ این بزرگواران، ازآتش نشانان نمونه قدردانی می گردد و در ادامه، مانور خودرویی در سطح شهر برگزار می شود. همچنین مراسمی در یکی از تالارهای شهر با حضور خانواده های محترم پرنسل سازمان برگزار و در این مراسم نیز از آتش نشانان با اهدای لوح و هدایا تقدیر و تشکر می گردد.

برای معرفی خدمات خود به مردم چه اقداماتی را انجام داده اید؟

در اواخر سال ۹۱، اولین قدم برای انعکاس خدمات و زحمات پرسنل سازمان با راه اندازی وب سایت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین به آدرس www.varamin125.ir برداشته شد، همچنین از طریق نشریات، پخش بروشور در مدارس، مصلاهای نماز جمعه ورامین و خیرآباد اطلاع رسانی های لازم صورت پذیرفته است.

زمان اعزام نیروهای امدادی شما به حادثه چه مدت زمان است و میزان استاندارد آن چقدر است؟

به محض تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ و اعلام حادثه و حریق، تیم های عملیاتی سازمان در مدت دو الی پنج دقیقه بسته به بعد مسافت و ترافیک شهری در محل حادثه حضور پیدا کرده و به کمک شهروندان حادثه دیده می شتابند.

چه توصیه ای به شهروندان و سازندگان ابنیه دارید؟

رعایت نکات ایمنی ضامن سلامتی خانواده هاست. افرادی که در بحث ساخت و ساز و مسکن فعالیت دارند می بایست اصول ایمنی و مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق را رعایت نمایند. شهروندان نیز به هنگام خرید ملک یا آپارتمان حتما به نکات ایمنی ساختمان که می بایست توسط سازنده رعایت شده باشد دقت فرمایند، رعایت استاندارد آسانسور(تائیدیه استاندارد، داشتن لابی و درب مقاوم بر حریق)، استاندارد پله ها، دودکش با کلاهک H، نرده راه پله، حفاظ پنجره ها، دورچینی پشت بام، ورود و خروج ساختمان ها که باید طوری باشد که در مواقع خطر و حادثه به راحتی رفت و آمد صورت گیرد، نصب سیستم اطفاء حریق(در شهر ورامین سه طبقه روی پیلوت و به بالا) و کپسول های اطفاء حریق و غیره دقت کنند.

هنگام وقوع حادثه، مردم تا چه اندازه می توانند شما را یاری نمایند؟

در مواقع حادثه و حریق، حفظ خونسردی توسط شهروندان محترم در درجه اول اهمیت قرار دارد، سپس اطلاع به سازمان آتش نشانی توسط سامانه ۱۲۵ و دادن آدرس دقیق محل حادثه و واگذاری محل حادثه به پرسنل عملیات جهت کنترل و اطفاء حریق ایجاد شده می باشد. شهروندان محترم در مواقع حوادث، مسیر حرکت خودروهای امدادی و آتش نشانی را باز گذاشته و همکاری و همیاری در این مهم، کمک موثری در به موقع رسیدن و نجات جان و مال دیگر شهروندان دارد. یک درخواست مهم از مردم شهرمان دارم، با توجه به محدودیت تجهیزات و امکانات، بزرگترین چالش سازمان، مزاحمت های تلفنی می باشد که توان عملیاتی سازمان را کاهش می دهد. با آموزش به فرزندانمان و شناخت جایگاه و نوع خدماتی که آتش نشانان به همشهریان ارائه می دهند ان شاءالله شاهد کاهش مزاحمت ها باشیم.

چه خواسته ای از مدیریت شهری دارید؟

نگاه ویژه مدیریت شهری به سازمان آتش نشانی که سازمانی خدمات رسان و حافظ جان و مال شهروندان است امری لازم و اجتناب ناپذیر است. که در این خصوص از حمایت های همه جانبه شهردار محترم جناب آقای مهندس حیدریان در ارتقای سطح کمی و کیفی این سازمان تقدیر و تشکر می نمایم.

چه انتظاری از اصحاب رسانه و خبرنگاران دارید؟

اصحاب رسانه و خبرنگاران نقش موثر ومهمی در آگاهی مردم و ارتقای سطح فرهنگ جامعه داشته و بازویی توانمند برای سازمان های خدمات رسان خواهند بود. حضور پررنگ اصحاب رسانه در حوادث می تواند زحمات و خدمات بی منت پرسنل خدوم این سازمان را به اطلاع شهروندان برساند و عاملی باشد برای جلوگیری از حوادث مشابه در شهر.

سخن پایانی!

در پایان، فرارسیدن هفت مهر روز آتش نشان را به همکاران عزیزم در سازمان آتش نشانی و تمامی آتش نشانان ایثارگر کشور عزیزمان ایران تبریک و تهنیت عرض می نمایم و روزهای بی خطر و حادثه ای را برای شهروندان آرزو می نمایم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.