خانه » اخبار و رویدادها » چهارمین جشنواره «رسول آفتاب» با موضوع «جلوه اسلام آمریکایی» کلید خورد

چهارمین جشنواره «رسول آفتاب» با موضوع «جلوه اسلام آمریکایی» کلید خورد

یکسال از حماسه ۹ دی سال ۸۸ گذشته بود که اولین دوره از جشنواره داستان فتنه برگزار شد. آن روزها خیلی از موسسات و نهادهای صاحب نام فرهنگی کاری درخور در حوزه فتنه انجام نداده بودند، اما رحیم مخدومی تنها چند ماه بعد از فتنه ۸۸ آستین همت بالا زد و تک و تنها و در یک موسسه کوچک و در یکی از شهرستانهای استان تهران پرچم ثبت ادبی فتنه را به اهتزاز درآورد.

حالا بعد از پنج سال اوضاع آن موسسات فرهنگی هنوز همان است که بود ولی رحیم مخدومی دارد چهارمین دوره از جشنواره‌اش را کلید زده است. جشنواره‌ای که اگرچه همین الان هم می‌توان به اهمیتش پی برد، اما قطعا باید چند سال بگذرد تا همه بفهمیم تلاش او در ثبت ادبی فتنه ۸۸ چقدر اهمیت داشته است. مخصوصاً که مخدومی حالا پا را فراتر از حوزه داستان گذشته و چند قالب دیگر هم به جشنواره اضافه کرده است.

این جشنواره که توسط یکی از موسسات شهرستان ورامین با مدیریت یکی از نخبگان دیار ۱۵ خرداد اداره می شود و هم اکنون بین المللی نیز شده است در حالی کلید خورد که رسانه های شهرستان ورامین با ۶۵ خبرنگار فعال در سکوت محض به سر می برند؛ البته از مسئولان ورامین هم که سال های گذشته نیز توفیق همراهی و حضور در این جشنواره را پیدا نمی کردند و هم اکنون نیز توانایی حل و فصل یک موضوع اجتماعی مانند مترو را ندارند توقع همراهی با یک جشنواره بین المللی نیست…

makhdoomi

 نشست خبری چهارمین جشنواره «رسول آفتاب» با موضوع «جلوه اسلام آمریکایی» با حضور رحیم مخدومی دبیر این جشنواره و مازیار بیژنی هنرمند و دبیر بخش کاریکاتور برگزار شد. درست چند روز بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت دولت دوباره بر موضوع فتنه تاکید کردند و این ماجرا را خط قرمز دانستند.

 مخدومی: خاطره، داستان، عکس و کاریکاتور بخش‌های چهارمین دوره/ مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ماه

به گزارش  فارس، رحیم مخدومی دبیر این جشنواره ضمن اشاره به ورود بخش‌های بیشتر همانند عکس و کاریکاتور به جشنواره رسول آفتاب به وقایع روز منطقه اشاره و ابراز داشت: این جشنواره متاثر از وقایعی است که دل مسلمانان و آزادگان را خون کرده است، مشکلات ما از اسلام آمریکایی است؛ چرا که آمریکا با این نوع اسلام به جنگ اسلام ناب محمدی (ص) آمده است.

وی ادامه داد: گروهی که به نام داعش مسلمانان را تکفیر می کند و اگر گروهی به نام لائیک اسلام عقلانیت را ذبح می کند و همچنین اگر عده ای با پول های لندن، انگلستان و …. نقاب شیعه بر چهره زده اند تا مسلمانان را به جنگ یکدیگر وادار کند، همگی آنها اسلام آمریکایی هستند.

دبیر جشنواره داستان رسول آفتاب با بیان اینکه امام خمینی (ره) چند دهه قبل خطر اسلام آمریکایی را احساس کردند، اظهار داشت: ایشان با این کار ما و مسلمانان جهان را بیدار کرد.

مخدومی افزود: امسال ما علم چهارمین جشنواره رسول آفتاب را با عنوان جلوه های اسلام آمریکایی به اهتزاز در آورده ایم و طبیعتا با توجه به ظلم هایی که به مسلمانان روا داشته می شود بخش بین المللی این دوره از جشنواره از بخش داخلی آن فعال تر است.

برجی، بیژنی، بابایی و مخدومی دبیران دوره چهارم

وی با بیان اینکه امسال بخش های دیگری نیز به حوزه بین المللی جشنواره اضافه شده است، تصریح کرد: بخش خاطره، داستان و عکس را امسال به این دوره از جشنواره اضافه کردیم که رضا برجی، دبیر بخش عکس، مازیار بیژنی دبیر بخش کاریکاتور، گلعلی بابایی دبیر بخش خاطره و بنده نیز دبیر بخش داستان هستم.

دبیر جشنواره داستان رسول آفتاب تصریح کرد: اولین دوره جشنواره بلافاصله بعد از فتنه ۸۸ و در ۹ دی ۸۹ برگزار شد، از این رو در نظر داریم که اختتامیه سلسله جشنواره های رسول آفتاب را هر ساله در ایام سالگرد ۹ دی برگزار می شود.

makhdumi

مخدومی گفت: مهلت ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا پایان آبان ماه است که دبیران هر بخش با تشکیل تیم داوری خود آثار را با صلاحدید خود مورد بررسی قرار می دهند.

بیژنی: در آینده نزدیک سایت کاریکاتور با رویکرد بین المللی و موضوع صهیونیست راه اندازی می‌شود

مازیار بیژنی دبیر بخش کاریکاتور ضمن بیان سخنانی اضافه کرد: قطعا برگزاری این دوره از جشنواره رسول آفتاب با توجه به موقعیت خاص دنیا از لحاظ زمانی و حوادث بین المللی اهمیت دوچندان دارد و با توجه به تاثیرگذاری فعالیت های هنری باید گفت که ما در این حوزه عقب مانده ایم.

وی با اشاره به صحبت های آوینی درباره تقابل با اسلام آمریکایی اظهار داشت: آوینی می گوید آخرین مقاتله ما با آمریکا نیست بلکه با اسلام آمریکایی است و این مقاتله به عنوان جنگ آخرالزمانی زمان زیادی است که شروع شده است و طبیعتا ما نیز باید پیشتر به این موضوع می پرداختیم.

این کاریکاتوریست کشورمان با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از جشنواره ها مقطعی هستند و بعد از مدتی دیگر برگزار نمی شوند، اظهار داشت: امیدواریم بحث جلوه های اسلام آمریکایی اینگونه نباشد؛ چرا که اسلام آمریکایی جریان ریشه ای و گسترده است.

بیژنی با بیان اینکه اسلام آمریکایی جریان رسانه ای شده است و امروزه داعش به شدت برای خود تبلیغات می کند، تصریح کرد: در آینده نزدیک سایت کاریکاتوری را با رویکرد بین المللی و موضوع صهیونیست بین المللی راه اندازی می کنیم؛ چرا که صهیونیست انواع مختلف دارد و از نظر ما جریان تکفیری یکی از شاخصه های صهیونیست بین المللی است.

وی در همین زمینه افزود:  یک جریان صهیونیست، همان اسرائیل است و جریان دیگر صهیونیست مسیحی؛ از این رو جریان تکفیری را باید صهیونیست اسلامی نامید و داعش در حقیقت پیاده نظام صهیونیست بین المللی است.

کاریکاتوریست کشورمان با بیان اینکه باید مقابله جریانات مربوط به اسلام آمریکایی در بعد بین المللی و در میان سایر کشورها گسترش یابد، اظهار داشت: متاسفانه داعش تمام جنایات خود رابه اسم اسلام تمام می کند و قطعا نشان دادن این مسئله به وسیله هنر انجام می شود.

بیژنی خاطر نشان کرد: سایتی را که در آن کاریکاتورهای مطبوعاتی به نمایش در می آمد ایجاد کرده بودیم که به عنوان تنها سایت مطبوعاتی به فعالیت می پرداخت که سال گذشته توسط جریان تکفیری هک شده بود؛ چرا که در آن سایت ما به موضوعاتی مانند سوریه، جریان تکفیری و …. می پرداختیم.

مخدومی: بین‌المللی شدیم تا صدایمان رساتر شود

مخدومی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه بخش ‌بین‌الملل در این دوره پر رنگ‌تر دیده شده برای اطلاع‌رسانی به کشورهای هدف چگونه عمل خواهید کرد؟ توضیح داد:بخش ‌بین‌الملل را از دوره گذشته یعنی سومین دوره تجربه کردیم. البته سال گذشته به این دلیل که سال نخست بود کمی دشواری داشت اما بازهم با گروه‌های فعال در کشورهای مختلف ارتباط گرفتیم، آنها نیز راه را باز کردند. از سوی دیگر تحرک مخالفین خارجی در کنار مخالفین سال‌های قبل داخلی افزایش یافت.

وی افزود: ابتدا مخالفان داخلی سایت جشنواره را هک میکردند اما از دوره سوم _سال گذشته_ سال از سوی مخالفان خارجی هک شد و بلافاصله عکس «فهد» پادشاه عربستان درج شد، اما ما تلاش کردیم در این دوره با وجود این واکنش‌ها ارتباطها را گسترده‌تر کنیم و با گروه‌ها و اشخاص فرهنگی هنری ارتباط‌هایی برقرار شد.

مخدومی در ادامه پاسخ به همین سوال افزود: در تلاش هستیم با کشورهای بیشتری ارتباط بگیریم تا صدایمان رساتر باشد، هدف اول ما خروج از بن بست رسانه‌ای است و باید صدای ما به آزاد مردان هنرمند برسد تلاش این است در این بخش قوی تر عمل کنیم تا آثار خوب دریافت شود

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.