خانه » به قلم همشهریان » کتاب “جادو در اقوام، ادیان و بازتاب آن در ادبیات فارسی”

کتاب “جادو در اقوام، ادیان و بازتاب آن در ادبیات فارسی”

کتاب «جادو» که توسط «دکتر مجتبی دماوندی» نگاشته شده پژوهشی درخصوص جادوگری در اقوام، ادیان و تأثیر و بازتاب آن در ادبیات فارسی است.

در این کتاب، جادو نه در معنای صنفی و ویژه‌ی رایج آن بلکه در معنایی بسیار گسترده، تمامی رویدادهای شگفت‌ را در بر دارد. جهان جادو به گستردگی و دیرینگی جهان آدمی است و گونه‌های آن در هرکجای گیتی دیده می‌شود. جادو از زندگی و فرهنگ انسان‌ها به هنر راه یافته و در ادبیات چهره نموده است. می‌توان گفت که فرهنگ ادب هیچ ملتی بی‌پیوند با جادو نیست. از حماسه‌‌های بزرگ جهان تا داستان‌های عاشقانه و نمایش‌نامه‌ها همه‌جا جادو و جادوگران نقشی بسزا دارند.

در افسانه‌های ایرانی، جمشید و فریدون را جادوگر می‌دانسته‌اند و خواب‌گزاران و اخترشماران هماره در دربارها بوده‌اند. در دفترهای پارسی نیز از طلسم‌ها و جادوهایی که جادوان برای حاکمان زمان خویش ساخته‌اند، یاد شده است. این نکات، جایگاه دانش‌های نهانی را در جهان به خوبی نشان می‌دهد. بر این اساس در بخش نخست کتاب به این پرسش‌ها پاسخ داده شده است که نقاشی و تندیس‌سازی و نمایش و موسیقی چه خاستگاه‌های جادوانه‌ای دارند؟ و در فراروان‌شناسی جایگاه جادو کجاست؟.

بخش دوم کتاب به پژوهش درباره‌ی جادو از دیرگاهان و میان اقوام بدوی و مردمان رودان، مصر، هند و چین، یونان و روم باستان، اختصاص یافته است. همچنین در این بخش، جادو در ایران باستان و دوران ماد و هخامنشی، نیز در کیش زرتشت و پیشینه‌ی جادوی مغان، جادو در میان یهودیان، مسیحیان و اسلام و احکام و ادیان درباره‌ی جادو، بررسی شده است.

در بخش سوم، توانایی‌های جادو و طی معرفی گونه‌های مختلف آن، معرفی می‌شود که عبارت‌اند از: کیمیا، سیمیا، ریمیا، لیمیا، هیمیا، جفر، رمل، اعداد و حروف، احکام نجوم، فال، رویا، قیافه‌شناسی، پیشانی‌بینی، کفی‌بینی، شانه‌بینی، ادعیه و اوراد و پیوند جادو و خرافات.

بخش پایانی کتاب، ویژه‌ی کاوش در ادب فارسی و بررسی تاثیر جادویی و جادوکاری‌ها در نظم و نثر پارسی است.

۳ نظر

  1. با سلام
    برای مقاله ای نیاز به کتاب “جادو در اقوام، ادیان و بازتاب آن در ادبیات فارسی” دارم. راهنمایی کنید چطور می توانم pdfکتاب رو دانلود کنم . ممنون می شم اگر راهنمایی کنید.

  2. من کتاب جادوم در مدرسه ی جادو گری گم شده چگونه میتوانم تهیه کنم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.