خانه » اخبار و رویدادها » قلعه ایرج بزرگ ترین قلعه خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی است

قلعه ایرج بزرگ ترین قلعه خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی است

قلعه ایرج که عوام از آن به عنوان قلعه گبری یاد می کنند، بزرگ ترین قلعه نظامی خشتی جهان است که در شهرستان ورامین واقع شده است.

این قلعه در شمال شهرستان ورامین و در مجاورت روستای عسگرآباد قرار دارد و دیواره های بلند آن از دور خودنمایی می نماید .

آثار کشف شده از این قلعه قدیمی قدمت آن را به بیش از ۳ هزار سال پیش از میلاد می رساند.

طول این قلعه یک هزار ۲۱۴متر و عرض آن یک هزار و ۱۵۰ متر می باشد که در ضلع شمالی ۳۴ برج ، ضلع جنوبی ۴۲ برج و بر روی اضلاع شرقی و غربی ۳۶ برج وجود داشته است .

این قلعه یک صد هکتاری به صورت مستطیل کامل بوده و از چهار دروازه جنوبی ، شمالی ، غربی و شرقی تشکیل شده که دروازه شمالی کاملا در مقابل قله دماوند قرار گرفته به طوری که اگر جنوب به آن دروازه شمالی نگاه کنید قله دماوند مانند قاب عکسی زیبا در میان دروازه شمالی خود نمایی می کند .

دیواره های این قلعه که از خشت خام و گل درست شده تا ۲۵ متر ارتفاع داشته که هم اکنون بیشترین ارتفاع این دیواره ها که بر اثر فرسایش آبی و بادی تخریب شده ۱۶ متر می باشد

ضخامت دیواره ها در برخی از مناطق قلعه بین ۱۷ تا ۲۲ متر بوده به طوری که در برخی از دیواره ها حفره هایی احداث شده بوده که ارابه های جنگی از داخل آن عبور می کرد .

در دورتا دور قلعه خندق هایی به عرض ۳۰ متر و عمق ۸ متر حفر شده بود که قلعه را از هجوم دشمنان حفظ می کرد .

در داخل قلعه قصری بوده که امروز از آن هیچ اثری باقی نمانده است .

رشته قناتی با هفت سنگ آب در این قلعه جاری است که از سرچشمه آن هنوز نیز اطلاعات دقیقی به دست نیامده است .

آجرهای به کار رفته در این قنات به دوره ساسانیان بر می گردد .

نظر مورخین به این امر است که قلعه ایرج یک دژ نظامی بوده و نظامیان در آن مستقر بوده اند گرچه مشخص نیست که چه سلسله ای و در چه تاریخی آن را بنا کرده اند ، برخی آن را مربوط به دوره کیانیان می دانند که آن را برای مقابله از حمله تورانیان احداث نموده اند .

قلعه ایرج در تاریخ یازدهم شهریور ماه سال ۸۲ با شماره ۹۸۳۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است .

برای رسیدن به این قلعه پیش از رسیدن به بخش مرکزی ورامین به سمت کمربندی شمالی حرکت نمائید و پس از طی نمودن ۵ کیلومتر دیواره های عظیم این قلعه خودنمایی می نماید .

یک نظر

  1. با دورد اگر چه دوستان زیادی در ورامین دارم ولی هرگز تصورم نمیکردم که آثاری از کیانیان و پیشدادیان در ورامین هم داشته باشیم تا انیکه از توضیحات قلعه ایرح متوجه شدم. چه عالی . لطفا” در این مورد بیشتر برای من هم ارسال بفرمائید که قلعه ایرج احتمالا” مربوط به کیانیان ههم باشد قطعا” در زمستان استفاده میشده و محل استقرار تابستانی آنان در کیلان دماوند بوده که کی + لان نام داشته و بتدریح به کیلان تبدیل گشته و در آنجا هم چند تا قلعه بوده که اکنون هیچ آثاری از آن در دسترس نیست. چون همگی توسط قوم آشور دشمن مادها از بین رفته و فقط اسامی باقی هست. در این زمینه آنده گدار – دیاکانوف روسی و حتی پوپ هم مطالبی نوشته اند. بسیار هم عالی. و خوشحال خواهم شد در این زمینه اطلاعاتم بیشتر گردد. موفق باشید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.